مشاوره و فروش
02191003181

مقایسه پروفیل استیل گرید 304 و 316

comparison steel grade 304 316 profiles22
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
6 بازدید

پروفیل استیل به مقطعی فولادی گفته می‌شود که در ترکیب شیمیایی آن عنصر کروم و آهن به کار رفته است. وقتی لفظ استیل را به کار می‌بریم، در حقیقت منظورمان همان استنلس استیل یا فولاد زنگ نزن است. در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت قصد داریم به مقایسه پروفیل استیل گرید 304 و 316 پرداخته و شما را با ویژگی‌های گوناگون هر یک از این آهن آلات آشنا سازیم. اگر قصد دارید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و یا اقدام به خرید استنلس استیل مورد نظر خود نمایید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه با ما همراه باشید.

مقایسه پروفیل استیل گرید 304 و 316

پروفیل استیل گرید 304 و 316 در زمرۀ پرکاربردترین انواع مقاطع فولادی قرار گرفته و در صنایع متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه این دو دسته از نظر خواص فیزیکی و ترکیبات شیمیایی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما لازم است بدانید که تفاوت‌های بسیار مهمی نیز میان این دو وجود دارد.

ترکیبات شیمیایی پروفیل استیل گرید 304

این دسته از مقاطع از 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم برخوردار بوده و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی را در برابر خوردگی و زدگی از خود به نمایش می‌گذارند. نقطه ضعف این پروفیل‌ها این است که در مقابل محلول‌های کلریدی و محیط‌هایی که درجۀ شوری بالایی دارند، بسیار حساس بوده و دچار خوردگی می‌شوند.

ترکیبات شیمیایی پروفیل استیل گرید 316

در ترکیب شیمیایی این گریدها 2 درصد مولیبدن، 10 درصد نیکل و 16 درصد کروم به کار رفته است. عنصر مولیبدن موجب افزایش مقاومت این محصول در برابر ضربات و آسیب‌های خارجی در محیط‌های کلریدی می‌شود؛ به همین دلیل، برای اجرای عملیات‌های دریایی، گرید 316 همواره بهترین انتخاب به شمار می‌رود.

مقایسه پروفیل استیل گرید 304 و 316 از نظر خواص فیزیکی

این دو نوع گرید شباهت‌های بسیار زیادی در خواص فیزیکی خود داشته و هر دو از استحکام و سختی بسیار بالایی برخوردار هستند. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که گرید 316 به سبب وجود عنصر مولیبدن مقاومت بالاتری را نسبت به گرید 304 از خود بروز می‌دهد. از دیگر تفاوت‌های این دو دسته می‌توان به نقطۀ ذوب بالاتر پروفیل استیل 316 اشاره کرد.

مقایسه پروفیل استیل گرید 304 و 316 از نظر کاربرد

این دو گروه از مقاطع فولادی در صنایع بسیار زیادی به کار گرفته می‌شوند و طیف گسترده‌ای از مصارف متفاوت را به خود اختصاص می‌دهند. از مهم‌ترین کاربردهای این دو پروفیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت سازه‌های فولادی
  • ساخت پل
  • تولید مخازن
  • ساخت تجهیزات پالایشگاهی
  • ساخت خطوط لوله
  • تولید تجهیزاتی که در معرض خوردگی قرار دارند
  • ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی
  • تولید لوازم بهداشتی
  • و…

گرید 304 بخرم یا گرید 316؟

پاسخ این پرسش بستگی به صنعت مورد نظر شما دارد، با این حال ما در این قسمت برخی از موقعیت‌های مناسب برای هر یک از این پروفیل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. اگر قصد دارید پروژه‌هایی را اجرا کنید که به شکل‌پذیری عالی نیاز دارند، قطعاً گرید 304 گزینۀ بهتری است؛ زیرا مولیبدن موجود در گرید 316 اثرات نامطلوبی بر قابلیت شکل‌پذیری محصول می‌گذارد.
  2. گرید 304 مقرون‌به‌صرفه‌تر از گرید 316 است، و اگر مسائل مالی برایتان اهمیت دارد، لازم است این موضوع را در نظر داشته باشید.
  3. اگر در محیط‌هایی که عناصر خورندۀ زیادی دارد کار می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از گرید 316 استفاده کنید.
  4. در مواردی که پروژه زیر آب قرار داشته و یا دائماً در معرض آب قرار می‌گیرد، استفاده از پروفیل استیل 316 ارجحیت دارد.
پروفیل استیل گرید 304 و 316

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت به مقایسه پروفیل استیل گرید 304 و 316 پرداختیم و شما را با کاربردها و ویژگی‌های هر یک از این دو گروه آشنا ساختیم. این دسته از پروفیل‌های صنعتی در زمرۀ پرکاربردترین مقاطع فولادی قرار گرفته و دامنۀ مصرف گسترده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین، اگر قصد دارید از قیمت پروفیل استیل مورد نیاز خود اطلاع یافته و یا اقدام به خرید پروفیل صنعتی، لوله گالوانیزه، پروفیل ساختمانی، ورق آلیاژی، میلگرد آجدار، انواع ناودانی و سایر مقاطع فولادی مورد نیاز خود نمایید، تنها کافی است از طریق همین صفحه وارد بخش مربوطه در منوی سایت شده و یا با کارشناسان ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه