مشاوره و فروش
02137163

ورق سیاه فولادی چیست؟

black steel sheet
۲۱ فروردین ۱۴۰۳
15 بازدید

ورق سیاه فولادی: ورق سیاه چیست؟ این ورق چه کاربردهایی دارد و چه ویژگی هایی سبب شده تا از آن به عنوان یکی از مهم ترین ورق های مورد نیاز در اکثر صنایع یاد شود؟ پاسخگویی به این سوالات و بررسی قیمت ورق سیاه در این مقاله از شرکت بازرگانی ثامن تجارت انجام می شود. ورق های سیاه از جمله پرکاربردترین ورق ها هستند که ساخت بسیاری از محصولات را میسر می کنند. این ورق ها قیمت بالایی ندارند و به دلیل تولید در داخل ایران، به راحتی در دسترس ما قرار می گیرند.

ورق سیاه فولادی

ورق سیاه با فرایند نورد گرم تولید و در برخی منابع با همین نام نیز شناخته می شود. این ورق از فولاد ساخته شده و در دمایی بالاتر از 930 درجه سانتی گراد تحت عملیات نورد فشاری قرار می گیرد. با انجام این کار خاصیت فرم پذیری در ورق بالا رفته و رنگ آن هم به شکل مات و تیره در می آید. در ایران تولید ورق سیاه در کارخانه فولاد مبارکه، کارخانه های فولاد گیلان، فولاد اکسین و … انجام می شود. هر کدام از این کارخانه ها استانداردهای خاصی برای ابعاد، ضخامت و وزن محصول را رعایت می کنند و در نهایت منجر به تولیدی محصولی واحد برای برند خود می گردند.

استانداردهای تولید ورق سیاه

ورق سیاه فولادی در ایران بیشتر با دو گرید ST37 و ST52 تولید می شود.  در استاندارد DIN 17100 می توان آنالیز شیمیایی این ورق ها مشاهده کرد. البته باید بدانید که این استاندارد از سال 1980 به بعد جای خود را به استاندارد BS EN 10025 داد. بنابراین گرید ST37 در این استاندارد را باید با نام S235JRG2 جستجو نمایید.

کاربردهای ورق سیاه

این نکته را باید بدانید که ورق سیاه فولادی به عنوان یک محصول نهایی شناخته نمی شود و باید از آن در تولید محصولاتی دیگر بهره گرفت. به عنوان مثال می توان در صنعت ساختمان سازی، به ساخت تیرآهن با استفاده از این ورق پرداخت و یا حتی اموری مانند کشتی سازی، ساخت تجهیزات ترافیکی، انواع تسمه ها و … را با آن به انجام رسانید. اصلی ترین موارد کاربرد این نوع وربق عبارت اند از:

  • ساخت مقاطع فلزی و پروفیل های ساختمانی
  • ساخت تانکرها و مخازن
  • ساخت تسمه ها
  • تولید گاردریل
  • ساخت تجهیزات عظیم صنعتی
  • صنایع خودروسازی و کشاورزی

تفاوت ورق سیاه با ورق های فولادی دیگر

رنگ و ظاهر ورق سیاه، مهم ترین تفاوت آن با سایر ورق های فولادی را شامل می شود. همان طور که از نام این ورق بر می آید، رنگ سیاه و مات از ویژگی های بارز ورق های سیاه است. چیزی که در ورق های گالوانیزه و ورق های روغنی دیده نمی شود. چرا که این ورق ها براق هستند.

تفاوت ورق روغنی با ورق سیاه چیست؟

یکی از تفاوت های اصلی این ورق ها، فرایندی است که برای تولیدشان طی می شود. ورق های روغنی با نام ورق های سرد همم شناخته می شوند. چون بر خلاف ورق سیاه فولاد، این ورق با طی کردن فرایند نورد سرد تولید می شود. اما تفاوت بعدی مربوط به مشخصات این محصولات است. معمولا ضخامت ورق های سیاه در بازه 1 میلی متر تا 15 میلی متر در حالت رول واقع می شود. در حالت شیت نیز این ضخامت به 16 میلی متر و بالاتر از آن می رسد. این در حالی است که ورق های روغنی چیزی در حدود 0.3 تا 3 میلی متر ضخامت دارند. با توجه به رابطه مستقیم وزن و ضخامت، می توان نتیجه گرفت که ورق های روغنی سبک تر از ورق های سیاه هستند.

قیمت ورق فولاد مبارکه

در این بخش از مقاله ورق سیاه فولادی از وب سایت ثامن تجارت به بررسی قیمت این محصول می پردازیم. همان طور که گفتیم ورق های سیاه در کارخانه هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان تولید می شوند. این کارخانه ها نیاز داخل به چنین محصولاتی را از بین می برند . از همه مهم تر این که محصولات تولیدی این کارخانه ها بنا به سیاست ها و میزان تولید به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. اما قیمت ورق سیاه در برابر قیمت ورق روغنی و سایر انواع ورق ها چگونه تخمین زده می شود. حقیقت این است که چنین محصولاتی با توجه به میزان عرضه و تقاضا و نوسانات بازار قیمت گذاری می شود. بنابراین قیمت ورق سیاه یا ورق فولاد را باید به شکل روزانه دریافت و مقایسه نمود.

مطالب مرتبط