مشاوره و فروش
02191003181

آشنایی با فولاد ck45

فولاد ck45: آشنایی با خواص، کاربردها و عملیات حرارتی آن
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
36 بازدید

فولاد ck45 یکی از آلیاژهای پرکاربرد و حیاتی است که تکنولوژی ساخت و تنوع آن هر روزه در حال پیشرفت و دگرگونی می‌باشد. جالب است بدانید که با اضافه کردن عناصری دیگر در ساخت آلیاژ، می‌توان خواص آن را تا حدی تغییر داد و ویژگی‌هایی مثل ثبات در دماهای بالا، مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و ساییدگی در آن را به آن اضافه کرد.

محصولی که با این روش و در کوره‌های بلند آلیاژ سازی حاصل می‌شود، فولاد آلیاژی نام گذاری شده است که یکی از متداول‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع آنها، فولاد ck45 می‌باشد. در این مقاله از فروشگاه ثامن تجارت قصد داریم به بررسی چیستی این فولاد، خواص، کاربردها و عملیات حرارتی آن بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی فولاد پرمصرف؛ فولاد ck45

محصولات فولادی گوناگونی که در صنایع بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار گرفته‌اند را بر اساس میزان سختی آن‌ها به سه گروه زیر تقسیم بندی می‌کنیم:

  1. کربن بالا
  2. کربن متوسط
  3. کربن پایین

فولاد ck45 که یکی از متداول‌ترین و در دسترس‌ترین فولادها محسوب می‌شود که هم به صورت نرمال و هم طی فرآیند نورد گرم در حال تولید می‌باشد. فولاد ck45 در گروه محصولات کربن متوسط که حدود 0.45 درصد کربن دارد، قرار گرفته است. علاوه بر کربن، در ساختار فولاد ck45، 0.25 درصد سیلیسیم و 0.65 درصد منگنز به کار برده شده است. این نوع فولاد از ویژگی‌های مطلوبی مانند مقاومت در برابر ضربه، مقاومت کششی، اصطحکاک و استحکام بالایی برخوردار است که همه این ویژگی‌ها در مجموع این فولاد را برای انجام عملیات حرارتی مختلف مناسب می‌سازند.

البته با توجه به درصد کربن و منگنز به کار رفته در ساخت این نوع فولاد، فرآیند جوشکاری نیاز به دقت زیادی دارد تا فولاد دچار سختی و ترک ‌خوردگی نشود. همچنین، این عناصر در کوره‌های آلیاژ سازی و با درصدهای وزنی ذکر شده به آهن مذاب افزوده می‌شوند و سپس با استفاده از روش ریخته‌گری پیوسته، محصول نهایی در شکل‌‌های مختلفی ساخته می‌شود تا شما بتوانید برای خرید فولاد ck45 اقدام کنید.

معرفی فولاد پرمصرف؛ فولاد ck45

با توجه به مناسب بودن قیمت فولاد ck45 در اشکال مختلفی مانند میلگرد و ورق، نسبت به مزایای فراوان آن‌، این دو شکل از آلیاژ در بازار متدوال‌تر می‌باشند. علت این قیمت مقرون به صرفه را مدیون میزان کربن به کار رفته در فولاد ck45 هستیم. البته این فولاد به صورت‌های دیگری مانند موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • شمش مربعی
  • شمش شش وجهی
  • شمش مسطح
  • تسمه
  • لوله
  • و…

خواص فولاد ck45

استفاده از عناصر مختلف در ساخت فولاد  ck45 موجب شده است تا ویژگی‌های منحصر به فردی در این فولاد پدیدار شود. این ویژگی‌ها به فولاد خواص متعدد و قابل تاملی می‌بخشد که می‌توان برای خرید فولاد  ck45 اقدام کرد تا از آن در صنایع و امور مختلف استفاده کرد. از این رو، از جمله مهم‌ترین خواص مکانیکی فولاد  ck45می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام کششی به میزان ۵۸۵ مگاپاسکال
  • نسبت پویسون ۲۹
  • دما سختی به میزان ۸۲۰ تا ۸۶۰ درجه سانتی ‌گراد
  • دمای آنیلینگ به میزان ۶۵۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی ‌گراد
  • دمای آهنگری تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌ گراد
  • افزایش طول به میزان ۴ تا ۱۷ درصد

خواص فولاد ck45

کاربردهای فولاد ck45

ویژگی‌ها و قیمت مناسب فولاد  موجب شده تا از آن در تهیه وسایل و ابزارهای گوناگون در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، نفت، ساختمان ‌سازی و خودرو سازی به طور گسترده‌ استفاده شود. از جمله قسمت‌هایی از خودروهای معمولی و سنگین مانند میل‌ لنگ، میله‌های متصل ‌کننده، شفت، بوش، سگدست، اکسل، چرخ دنده‌ کوچک و… که میزان چقرمگی آنها بالا می‌باشد و یا به استحکام بیشتری نیاز دارند، نیازمند این فولاد هستند.

این آلیاژ در ساخت محور پمپ، شافت‌ها، غلتک‌های صنعتی و مته‌های حفاری نیز دارای مصارف فراوانی می‌باشد. همچنین، ابزارهای دستی مانند انبردست و چکش، میخ، پیچ، چاقوی آهنی و دندانه‌ دار، مته و… نیز از این جنس می‌باشند. زمینه‌ دیگری که کاربرد فولاد  ck45در آن مشاهده شده است، تولید ابزارهای خاک ‌ورز می‌باشد. خواصی مانند مقاومت در برابر ضربه و همچنین قیمت مناسب، در ساخت گاو آهن و سایر ابزارها، موردنظر می‌باشد که فولاد  ck45یا (ck45 steel) با داشتن آن‌ گزینه‌ مطلوبی تلقی می‌شود.

به طور کلی مصرف فولاد  ck45در کارهای سرد، یکنواخت ‌سازی، آب ‌دهی، برگشت ‌دهی و همچنین تولید قطعاتی که در معرض تنش‌های متوسط قرار دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. البته در طی این فرآیندها باید نکاتی مانند نقطه‌ ذوب فولاد و آهن مورد توجه باشد تا محصول خروجی مورد انتظار پدیدار شود.

عملیات حرارتی فولاد ck45

عملیات حرارتی فولاد ck45 چندین نوع مختلف دارد که سخت کاری فولاد ck45 یکی از آنها می‌باشد. برای انجام عملیات حرارتی فولاد ck45، باید این فولاد تحت فرآیندهای حرارت دهی در محدوده دمایی مشخص قرار گرفته و سپس خنک کاری شود. به صورت کلی عملیات حرارتی فولاد ck45، شامل موارد زیر می‌شود:

  • آنیل کردن
  • نرماله کردن
  • تنش زدایی
  • تمپر کردن
  • سخت کاری

به عنوان مثال، برای آنیل کردن فولاد ck45، فولاد را تا دمای ۸۰۰ الی ۸۵۰ درجه سانتی گراد گرم کرده و تا زمانی که دما همگن و یکنواخت شود قطعه را در همین دما نگهداری می‌کنند تا در نهایت قطعه در کوره مخصوص سرد شود.

عملیات حرارتی فولاد ck45

جمع بندی

آشنایی با چیستی فولاد ck45، کاربردها، خواص و عملیات حرارتی آن می‌تواند به شما کمک کند تا در انتخاب محصول مورد نیاز برای پروژه‌های خود تصمیم بهتری اتخاذ کنید. برای خرید فولاد  ck45 در اشکال مختلف کافی است به وب سایت ثامن تجارت مراجعه کنید تا لیست به روزترین قیمت فولاد  ck45را به همراه مشخصات کامل آن مشاهده کرده و در نهایت محصول مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنید. ضمناً در این مسیر می‌توانید روی مشاوره‌های کارشناسان مجرب مجموعه نیز حساب باز کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه