مشاوره و فروش
02137163

بررسی و آنالیز استیل 316

Analysis steel 316
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
29 بازدید

استیل از آن دسته آلیاژهایی است که کاربرد فراوانی در صنایع گوناگون دارد. یکی از محبوب‌ترین محصولات این دسته از مقاطع فولادی، ورق استیل 316 است. این آهن آلات ضد زنگ علاوه بر نیکل و کروم، از مقادیر معینی مولیبدن نیز در ترکیبات شیمیایی خود برخوردار هستند. در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت، قصد داریم به آنالیز استیل 316 پرداخته و شما را با ویژگی‌های گوناگون این محصول آشنا سازیم. بنابراین، اگر قصد دارید اطلاعات خود را این زمینه افزایش داده و به خرید ورق استیل مورد نظر خود بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه با ما همراه باشید.

آنالیز استیل 316

گرید استیل 316 در ردیف فولادهای زنگ نزن طبقه‌بندی شده و مقاومت بیشتری را نسبت به سایر ورق‌های هم‌خانواده، مانند استیل 304، از خود به نمایش می‌گذارد. این استیل‌ها همچنین در دماهای بالا استحکام کششی بسیار خوبی دارند. ورق استیل 316 کربن کمی در ترکیبات شیمیایی خود داشته و حساسیتی نسبت به رسوب کاربید از خود بروز نمی‌دهد. به دلیل همین موضوع، حتی ورق‌های استیلی را که ضخامتی بالاتر از 6 میلی‌متر دارند، می‌توان به‌سادگی و بدون هیچ‌گونه مشکلی تحت عملیات جوشکاری قرار داد.

گفتنی است که ورق استیل نگیر 316 بیشترین کاربرد را پس از ورق استیل 304 داشته و دومین استیل رایج در میان فولادهای زنگ نزن به شمار می‌رود.

ترکیب شیمیایی ورق استیل 316:

در ادامۀ آنالیز استیل 316 قصد داریم با آلیاژهایی که در ترکیب این دسته از آهن آلات به کار می‌روند، آشنا شویم. ویژگی‌هایی ازجمله خواص مکانیکی و ترکیب شیمیایی ورق استیل 316 غالباً برمبنای استاندارد ASTM A240 تعیین می‌شود. در ادامه به معرفی عناصری که برای ساخت این دسته از آهن آلات به کار گرفته می‌شوند، می‌پردازیم:

  • کربن
  • نیکل
  • کروم
  • مولیبدن
  • فسفر
  • منگنز
  • گوگرد
  • نیتروژن
  • سیلیسیوم

آشنایی با قابلیت جوشکاری ورق استیل 316

فولادهای ضد زنگ آستنیتی از قابلیت جوش‌پذیری بسیار بالایی برخوردار بوده و تقریباً می‌توان گفت از طریق تمامی روش‌های مقاومتی و ذوبی قابل جوشکاری هستند. ازجمله مواردی که هنگام جوشکاری این مقاطع فولادی باید در نظر داشته باشید، این است که از تشکیل فریت در رسوب و عدم وقوع ترک گرم اطمینان حاصل نمایید. ورق استیل 316 با وجود جوش‌پذیری بالا، نسبت به دستۀ استیل 304 ضعیف‌تر هستند. برای آشنایی با آنالیز استیل 316 تا انتهای این صفحه با ما همراه باشید.

میان این دو خانوادۀ فولادی تفاوت عمده‌ای در میزان آلیاژهای به کار رفته در آن‌ها وجود دارد، درصد نیکل موجود در ترکیبات ورق استیل 316 موجب پایین‌تر بودن سرعت جوش فولاد شده و آن را نیازمند مراقبت بیشتری برای ممانعت از وقوع ترک گرم می‌سازد.

نحوه عملیات حرارتی ورق استیل 316

یکی دیگر از مواردی که در آنالیز استیل 316 اهمیت دارد، نحوه عملیات حرارتی است. این دسته از مقاطع فولادی در صورتی قابل استفاده هستند که عملیات حرارتی آنیل روی آن‌ها اعمال شده باشد. این فرایند ممکن است در حین عملیات ساخت یا پس از آن، با هدف نابودی اثرات ناشی از کار سرد صورت گیرد. آنیل کاری استیل بدین صورت است که آلیاژ را در محدودۀ دمایی 1040 تا 1175 درجۀ سانتی‌گراد تحت حرارت قرار داده و سپس با توجه به ضخامت، آن را در مجاورت آب یا هوا قرار می‌دهند تا سرد شود.

نحوه عملیات حرارتی ورق استیل 316

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت به آنالیز استیل 316 پرداختیم و شما را با ویژگی‌ها و ترکیبات شیمیایی این دسته از مقاطع فولادی آشنا ساختیم. از آن‌جایی که این دسته از ورق‌ها کاربردهای بسیار زیادی در صنایع گوناگون دارند، آنالیز ورق استیل 316 می‌تواند راهنمای خرید بسیار خوبی برای انتخاب بهتر آهن آلات مورد نظر شما باشد. اگر قصد دارید از قیمت ورق استیل مورد نیاز خود اطلاع یافته و یا اقدام به خرید ورق استنلس استیل، لوله آلومینیوم، ورق مس، لوله مانیسمان، انواع ناودانی، مفتول گالوانیزه، و سایر فولادهای مورد نظر خود نمایید، تنها کافی است از طریق منوی سایت ما وارد بخش مربوطه شده و تجربۀ خرید اینترنتی منحصربه‌فردی را برای خود به ارمغان آورید.

مطالب مرتبط