امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
آخرین بروزرسانی: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مشاوره و فروش
02191003181
tellphone

فولاد ابزاری گرم کار

توضیحات

فولاد ابزاری گرم کار از جمله فولادهای ابزار بود که مهم‌ترین شاخصه آن مقاومت بسیار بالار در برابر گرمای 480 تا 760 درجه سانتی‌گراد است. همچنین در برابر خستگی گرمایی، تغییر شکل بسیار زیاد، سایش و فشار مقاومت می‌کنند. انواع فولاد گرمکار از جمله: فولاد 1.2714، 1.2344، 1.2581 برای ساخت قالب خم و سکه‌زنی، اکستروژن داغ، دایکست و … کاربرد دارند. شما در صورتی که برای تولید تجهیزاتی به فولادهای گرم کار نیاز داشته، توانسته برای خرید فولاد ابزاری گرمکار با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

فولاد ابزاری گرم کار چیست؟

فولاد ابزاری گرمکار (Hot Work Tool Steel) از جمله فولادهای ابزار بوده که فقط شامل خانواده فولاد H است. فولاد گرمکار برای ساخت و شکل دادن به آلیاژ‌های گوناگون آهنی و غیرآهنی به شیوه‌های گوناگون مانند آهنگری، ریخته‌گری و اکستروژن طراحی شده است. در ضمن از آن زمانی استفاده می‌شود که نیاز به قطعه برای کار در شرایط دمایی بالا می‌باشد. دلیل نامگذاری فولاد ابزاری گرم کار این است که در دمای بالاتر از 316 درجه سانتیگراد کاربرد دارد. از دیگر خصوصیات فولادهای ابزار گرمکار می توان به مقاومت به سایش، تغییر شکل، ترک گرم، شوک حرارتی و به ضربه در دمای بالا اشاره کرد.

فولاد ابزاری گرم کار

انواع فولاد گرمکار

فولادهای ابزاری گرم کار با توجه به معیارهای گوناگون همچون: ترکیب شیمیایی، گرید و … دسته بندی شده‌اند. این نوع فولاد از سه عنصر اصلی به وجود آمده و با توجه به میزان هر کدام از آلیاژ‌ها در ترکیب شیمیایی به سه دسته: فولاد با کروم بالا، فولاد ابزای گرمکار با مولیبدن بالا و فولاد گرم کار با تنگستن بالا تقسیم می‌شود. انواع فولاد ابزاری گرم کار براساس نوع گرید شامل گروه‌های زیر هستند:

  • فولاد گرمکار 1.2714
  • فولاد ابزاری گرم کار 1.2344
  • فولاد گرم کار 1.2343
  • فولاد ابزار گرمکار 1.2581
  • فولاد گرم کار 1.2567
  • فولاد ابزار گرمکار W360
انواع فولاد گرمکار

فولاد ابزار گرمکار 1.2714

فولاد 2714 در استاندارهای دیگر با اسامی فولاد 55NiCrMoV7، W500 و L6 معروف است و از دسته فولادهای مولیبدن‌دار می‌باشد. چقرمگی، سختی‌پذیری بالا، مقاومت سایشی متوسط و پایین بودن قیمت فولاد ابزاری گرم کار 1.2714 از خواص این فولاد بوده که موجب شده تا از آن برای ساخت قالب‌های بسیار بزرگ استفاده کنند.

فولاد گرمکار 1.2344

این نوع گرید که به فولاد H13 و 40CrMoV5-1 معروف است دارای ویژگی‌های همچون: ماشین‌کاری، مقاومت به ضربه بالا، مقاومت در برابر شوک حرارتی و سختی‌پذیری بالا می‌باشد. تمامی این مشخصات موجب شده تا از فولاد ابزار گرم کار برای تولید قطعات فلزی، اکستروژن داغ، قالب پتک‌کاری، ساخت پیچ و مهره و پرچ استفاده کنند.

فولاد ابزاری گرم کار 1.2343

فولاد گرمکار 2343 با نام H11 معروف بوده که دارای میزان وانادیوم بالای در ترکیب شیمیایی خود است.

فولاد ابزار گرمکار 1.2581

فولاد گرم کار 1.2581 یا فولاد X30WCrV93 دارای ویژگی‌های همچون: مقاومت بالا در برابر حرارت، سختی‌پذیری بالا، سایش بسیار عالی و چقرمگی پایین است. خرید فولاد ابزاری گرم کار 1.2581 برای ساخت قالب حکاکی گرم، قالب آهنگری، ساخت حلقه اکستروژن، تیغه برش مقاوم در برابر حرارت و شکل‌دهی داغ مناسب است. اما فولاد گرم کار 2581 برای تولید ابزارهای که با آب خنک‌کاری می‌شود، مناسب نیست.

فولاد آلیاژی گرمکار 1.2567

کروم و تنگستن از جمله مهم‌ترین عناصر برای ساخت این نوع گرید از فولاد گرم کار است. فولاد گرم کار 1.2567 با نام فولاد H14 شناخته می‌شود که از جمله کاربردهای آن می‌توان به ساخت قالب ریخته‌گری تحت فشار ماهیچه‌ها، قالب پرسکاری و پرس اکستروژن گرم، قالب زیری و برش گرم اشاره کرد.

فولاد گرمکار W360

این نوع فولاد ابزاری به دلیل دارا بودن مقادیر بالای از کربن برای تولید ابزار به کار گرفته می‌شوند. هدایت‌پذیری حرارتی بالا، قابلیت سرد شدن با آب، دارا بودن میکروساختار همگن، مقاومت در برابر تمپر، چقرمگی خوب و مناسب بودن قیمت فولاد ابزاری گرم کار W360 موجب محبوبیت آن در بین انواع گریدهای دیگر شده است.

کاربردهای فولاد گرمکار

کاربردهای فولاد ابزاری گرم کار به دلیل وجود خصوصیاتی همچون: مقاومت بالا در برابر گرمای زیاد، سایش، فشار، خستگی گرمایی و تغییر شکل بیش از حد، بسیار بالاست. همچنین به‌دلیل مقاومت فولاد گرمکار در برابر فرایندهای برشکاری، سوراخ‌کاری، حرارت‌دهی و فرم دهی می‌توان از آن در صنایع گوناگون استفاده کرد. از جمله کاربردهای فولاد ابزاری گرم کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریخته‌گری تحت فشار
  • ساخت انواع قالب
  • ساخت تیغه‌های برش
  • ساخت مهرهای گرم
  • ساخت قالب مهارکننده
  • بلوک‌های مصنوعی
  • برش داغ تراشه
  • دایکست
  • اکستروژن
  • تزریق پلاستیک و فورج
  • قالب‌های خم و سکه‌زنی
  • ابزار ساخت مهره، پرچ و پیچ
  • ساخت ابزارآلات پرس با سرعت بالا.
کاربرد فولاد گرم کار

تفاوت فولاد ابزاری گرم کار با فولاد سرد کار

فولادهای گرمکار و سرد کار هر دو جز فولادهای ابزاری هستند که در صنایع کاربرد گسترده‌ای دارند ولی تفاوت بین فولاد گرم کار و سرد کار وجود داشته که به قرار زیر است:

  1. فولادهای سردکار در دمای پایین برای تغییر دادن شکل فلزات کاربرد داشته و برای ساخت ابزاری استفاده می‌شود که دمای تحمل آن کمتر از 100 درجه است. اما فولاد گرمکار دارای مقاومت بالای در برابر سایش و ضربه دارد.
  2. فولاد سرد کار دارای درصد کمی از کربن بوده و عناصر شیمیایی دیگر همچون: مولیبدن، کروم، وانادیوم و تنگستن بین 11 الی 13 درصد به آن اضافه می‌شود. اما فولاد ابزار گرمکار دارای کربنی کمی بوده و وانادیوم، کروم و تنگستن بین 6 الی 25 درصد به آن اضافه می‌گردد. شما در صورتی که نیاز به خرید فولاد فولاد ابزاری گرم کار دارید، توانسته با مشاوران سایت ثامن تجارت در تماس باشید.