مشاوره و فروش
02191003181

میلگرد زیگزاگ چیست؟

852350 image1627974174 1
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
16 بازدید

میلگرد زیگزاگ چیست؟ خرپا یکی از نام هایی است که به احتمال زیاد تا به حال آن را شنیده اید که به میلگرد های زیگزاگ گفته می شود. میلگرد های زیگزاگ دسته ای از میلگرد ها هستند که به طور زیگزاگ و به حالت خاصی تولید می شوند و این باعث می شود که کاربرد های خاصی در صنعت و ساختمان سازی داشته باشند. میلگرد های زیگزاگ که با نام های خرپا، تیرچه زیگزاگ یا Steel Structure Rebar Truss Girder نیز شناخته می شوند، در اصل از اتصال میلگرد های A3 با میلگرد های ساده ای است که به صورت زیگزاگ شکل تولید می شوند و نحوه اتصال آنها نیز معمولا جوشی و گاها از طریق قلاب کوب است. در ادامه این مقاله در وب سایت ثامن تجارت، قصد داریم تا شما را به طور کامل با میلگرد های زیگزاگ، مشخصات، ویژگی ها و کاربرد های آنها آشنا کنیم.

میلگرد زیگزاگ چیست و چگونه تولید می شود؟

همانطور که گفته شد، میلگرد زیگزاگ یکی از انواع میلگرد هایی است که خصوصا در ساختمان سازی کاربرد های بسیار زیادی دارند. این میلگرد ها که به خرپا نیز معروف هستند از اتصال دو یا سه میلگرد آجدار A3 به یکدیگر به واسطه میلگرد های ساده زیگزاگی تولید می‌شوند. اتصالات این میلگرد ها به یک دیگر غالبا به صورت جوشی است  و میلگرد ها برای متصل شدن به همدیگر جوش داده می شوند. گاهی نیز برای اتصال آنها از روش قلاب گیری استفاده می شود و میلگرد ها را به یک دیگر قلاب می کنند و که از روش جوشی استحکام کمتری دارد.

به طور کل خرپا به در صنعت ساختمان سازی که به میلگرد عرضی نیز معروف است، به دو صورت دستی و مکانیزه در کارگاه ها تولید می شود. میلگرد های زیگزاک دارای سه جزو تشکیل دهنده هستند. میلگرد های پایینی که در اصل نیروی کششی حاصل از لنگر های خمشی را تحمل می کنند و در تحمل نیروی باربری سازه نیز نقش دارند. جزء دوم میلگرد های بالایی هستند که وظیفه تحمل بار تیرچه را دارندو بار مرده سقف ها را در هنگام قالب بندی یا بتن ریزی تحمل می کنند. میلگرد عرضی و زیگزاگ در میان آنها نیز میلگرد های بالا و پایین را به هم متصل می کنند و جلوی شکستن میلگرد را می گیرند و به استحکام آن می افزایند.

مشخصات میلگرد زیگزاگ

ویژگی های ظاهری و مشخصات میلگرد های زیگزاگ

یکی از مهم ترین و حساس ترین موضوعاتی که برای خرید یا تولید خرپا باید به آن دقت داشت، مشخصات ظاهری و اندازه های مختلف در میلگرد است. استاندارد بین المللی و جهانی میلگرد های زیگزاگ به شرح فرمول زیر است که تا جایی که بتوانیم آن را برایتان توضیح می دهیم. این فرمول در واقع برای تعیین فاصله میان میلگرد های بالا و پایین به کار می رود و نحوه محاسبه طول میلگرد زیگزاگ است.

H = D – (A – B) – C/2

  1. H: نشان دهنده فاصله میلگرد بالا و پایین
  2. D: ضخامت سقف سازه مورد نظر
  3. A: ضخامت بتن ریزی سقف
  4. B: فاصله میلگرد بالایی تا روی بلوک
  5. C: نشان دهنده ضخامت پاشنه تیرچه است.

جدا از اندازه طول و عرض میلگرد های زیگزاگ یا خرپا، از مهم ترین ویژگی ها و مشخصات خرپا می توان به موضوعات زیر نیز اشاره کرد.

 

وزن میلگرد زیگزاگ

این مشخصه از مهم ترین مشخصه های خرپا حساب می شود که باید به آن دقت داشت تا بتوان بهترین مدل آن را برای ساختمان انتخاب کرد و از آن استفاده کرد.

گام میلگرد زیگزاگ

گام میلگرد زیگزاگ به فاصله های ریزی که بین قسمت های خمیده خرپا است که چقدر با هم فاصله دارند. به هر فاصله بین دو قسمت پایین در میلگرد عرضی یا زیگزاگ گام خرپا گفته می شود.

کاربرد های میلگرد زیگزاگ

کاربرد های میلگرد زیگزاگ

کاربرد اصلی میلگرد زیگزاگ به طور کامل در تولید پروژه های ساختمانی و عمرانی خلاصه می شود. این میلگرد ها از دسته مهم ترین انواع میلگرد هایی هستند که در ساختمان سازی، کاربرد های بسیار زیادی دارند و معمولا در سقف سازه ها از آنها استفاده می شود و در درون بتن قرار می گیرند تا استحکام آن را چند برابر کنند. از خرپا همچنین برای تولید و ساخت انواع پل، زیرگذر و انواع سازه های فلزی دیگر استفاده می شود. در این مقاله در مرجع خرید آنلاین آهن آلات ثامن تجارت، تلاش داشتیم تا شما را به طور کامل با میلگرد های زیگزاگ آشنا کنیم و مشخصات و کاربرد های آنها را برایتان توضیح دهیم. جهت خرید میلگرد زیگزاگ و یا اطلاع از قیمت میلگرد با ما در تماس باشید و یا جداول لیست قیمت محصولات را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه