مشاوره و فروش
02191003181
What steel profile1
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
6 بازدید

یکی از کاربردی‌ترین مقاطع در صنعت ساختمان‌سازی پروفیل فولادی است. این دسته از محصولات بسته به جنسی که دارند و شرایطی که در آن تولید می‌شوند، در صنایع گوناگون به کار می‌روند. در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت قصد داریم به شما بگوییم پروفیل فولادی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر قصد دارید با کاربردهای گوناگون این دسته از مقاطع فولادی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه همراه ما بمانید. شما همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت پروفیل فولادی مورد نیاز خود با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

پروفیل فولادی چیست؟

پروفیل در لغت به این معناست که یک مقطع فولادی در ابعادی مشخص ثابت باقی می‌ماند. این قطعات توخالی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، از زمان‌های بسیار دور نیز به کار گرفته می‌شده‌اند.

به عبارتی دیگر پروفیل (Profile) به تجهیزاتی می‌گویند که برای تولید در و پنجره و یا ساخت نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از آهن آلات به دو گونۀ باز و بسته تقسیم می‌شوند.

از پروفیل‌های باز در ساخت سازه‌های بزرگ استفاده می‌کنند. علاوه‌براین، می‌توان آن‌ها را برای ساخت سقف سالن‌های ورزشی، پارکینگ‌های عمومی، انبارها و… به کار گرفت.

پروفیل‌های بسته همانند پروفیل نوع باز در ابعاد گوناگون ساخته می‌شوند. این دسته از مقاطع فولادی را می‌توان برای ساخت در و پنجره، قوطی، لوله و… به کار گرفت.

آشنایی با انواع پروفیل‌های فولادی

اکنون که به پاسخ پرسش پروفیل فولادی چیست دست یافتیم، وقت آن است که با انواع گوناگون این دسته از مقاطع آشنا شویم:

پروفیل ساختمانی

این دسته از آهن آلات در دو نوع نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند. پروفیل نورد گرم شکلی شبیه قوطی داشته و از فرایند گرمادهی و شکل‌دهی به شمش‌های فولادی تولید می‌شود. پروفیل نورد سرد شکلی شبیه ناودانی داشته و از فرایند حالت‌دهی به ورق‌های فولادی ساخته می‌شود.

پروفیل نورد سرد بیشتر در ساخت‌وسازهای سبک مانند چهارچوب در، سقف‌های کاذب، ناودانی‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. گونۀ دیگری از پروفیل‌های ساختمانی نیز وجود دارد که به آن پروفیل مرکب می‌گویند. این دسته بر اثر متصل کردن چندین پروفیل سرد و گرم ساخته می‌شود.

پروفیل صنعتی

در ادامۀ نوشتۀ پروفیل فولادی چیست ، به معرفی این دسته از محصولات می‌پردازیم. پروفیل صنعتی به مقاطعی فولادی گفته می‌شود که در صنایع گوناگون مانند خودروسازی به کار گرفته می‌شوند. از آن‌جایی که ویژگی‌های الکتریکی و مکانیکی اهمیت زیادی در مقاطع صنعتی دارند، این دسته از فولادها از جایگاه ویژه‌ای در صنایع گوناگون برخوردارند.

پروفیل کامپوزیتی

کامپوزیت یا مواد مرکب بخش بزرگی از بازار پروفیل را به خود اختصاص می‌دهد. بیشترین کاربرد پروفیل‌های کامپوزیتی، در صنایع ساختمان‌سازی و به‌ویژه در آب‌وهوایی‌ست که احتمال زنگ‌زدگی و خوردگی قطعه در آن بالا باشد.

مهم‌ترین دلیل به‌کارگیری این دسته از پروفیل‌ها، جلوگیری از آسیب‌دیدگی و خوردگی سازه و نیز افزایش طول عمر آن است. استفاده از این پروفیل‌ها موجب می‌شود سازه وزن سبکی داشته باشد، و همچنین خاصیت غیرکشسانی پروفیل کامپوزیتی سبب دوام بیشتر سازه می‌شود.

پروفیل گالوانیزه

از آن‌جایی که پروفیل‌های گالوانیزه خواص منحصربه‌فرد زیادی دارند، برای مقاوم‌سازی در و پنجره‌های یو پی وی سی به کار گرفته می‌شوند. به همین دلیل است که در این گونه از پنجره‌ها مشکلاتی مانند هرز شدن پیچ‌ها و یا افتادگی بازشوها وجود ندارد.

به کار بردن پروفیل گالوانیزه در ساختمان‌ها باعث افزایش مقاومت و استحکام سازه در برابر فشارهای جوّی می‌شود، و بدین صورت از وارد آمدن فشار زیاد به پنجره‌ها جلوگیری به عمل می‌آید. گفتنی‌ست هرچه سطح پنجره بزرگ‌تر باشد، لازم است از پروفیل‌هایی با ضخامت بیشتر استفاده شود. این ضخامت از ۱ میلی‌متر آغاز شده و در مواردی تا ۲ میلی‌متر نیز افزایش می‌یابد.

قیمت پروفیل فولادی

قیمت پروفیل فولادی

در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت به این پرسش پاسخ دادیم که پروفیل فولادی چیست و چه کاربردهایی در صنایع گوناگون دارد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، پروفیل‌ فولادی در انواع گوناگون با ویژگی‌های متنوعی تولید می‌شود، به همین دلیل نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن در نظر گرفت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از قیمت پروفیل ساختمانی، لوله مانیسمان، میلگرد ساده، ورق رنگی، پروفیل صنعتی، انواع نبشی و سایر مقاطع فولادی مورد نظر خود، از طریق منوی سایت ما وارد بخش مربوطه شده و یا با کارشناسان ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه