مشاوره و فروش
02137163

لوله API چیست؟ شناخت انواع، مزایا، معایب و کاربرد های API

852350 image1627454590 1
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
26 بازدید

در اين مقاله در رابطه با لوله API و انواع آن ، كاربردها ، كارخانه هاي توليد كننده ،معايب ، نحوه شناسايي و استانداردهاي لوله API  توضيحاتي خواهيم داد. همچنین شما می توانید جهت مشاهده قیمت انواع لوله API از کارخانه های سپاهان، سپنتا و … را در وب سایت ثامن تجارت مشاهده فرمایید.

لوله API چيست؟

لوله API يكي ازمقاطع پر كاربرد فولادي است كه در صنعت گاز كاربردهاي بسيار زيادي دارد.API در نگاه كلي استاندارد انستيتو نفت آمريكا و مخفف (American petroleum institute) است. اين انستيتو در سال 1991 با هدف استاندارد گذاري در حوزه نفت و گاز تاسيس شد.

به عنوان قديمي ترين  سازمان در اين زمينه ،استانداردهاي  API در بسياري از نقاط جهان از جمله ايران تا به امروز مورد استفاده قرار مي گيرد.در يك قرن فعاليت اين سازمان ،API بيش از 700 استاندارد براي لوله ها و ورق هاي كاربردي در اين صنعت به ثبت رساند.به همين علت استاندارد لوله API كماكان در صنايع نفت و گاز كشورهاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد.

فعاليت برون مرزي اين سازمان از سال 1924 آغاز شد و بيش از آن،استاندارد API فقط در كشور آمريكا و ايالت هاي مختلف اين كشور استفاده مي شد.شعار API عمر مفيد و ايمني بالاي محصولات در صنايع نفت،گاز و پتروشيمي است.از مهمت تري كاربرد لوله هاي API مي توان به استفاده از آن در انتقال نفت،گاز وحتي آب اشاره نمود.

روش ساخت لوله API چگونه است؟

لوله هاي فولادي كربن استيل از نظر ساخت و روش توليد با يكديگر متفاوت مي باشند و با توجه به كاربرد و ميزان حساسيت سيالات روش ساخت لوله تعيين مي گردد.دو روش عمده تهيه و توليد لوله هاي فولادي ،روش مانيسمان و درزدار مي باشند.

1- لوله مانيسمان

لوله مانيسمان را از يك شمش توپر فولادي توليد مي كنند كه با عبور يك شي از داخل شمش باعث ايجاد لوله مانيسمان مي شود و هيچ گونه درز جوشي در راستاي لوله وجود ندارد.

2- لوله درزدار

لوله هاي درزدار از ورق هاي فولادي ساخته مي شوند.ورق فولادي را رول كرده و لبه هاي ابتدايي و انتهايي به هم رسيده اين ورق ها را به روش جوشكاري ERW به يكديگر جوش مي دهند و در نهايت شكل ظاهري لوله را به خود مي گيرد.

لوله درزدار API چيست؟

لوله هاي API توليدي شركت سپاهان مي باشد كه اقدام به توليد لوله فولادي به روش درزدار مي كند اما اين لوله درزدار فولادي با ساير لوله هاي فولادي متفاوت مي باشد كه به ذكر تفاوت هاي آن خواهيم پرداخت.

تفاوت لوله مانيسمان و لوله درزدار API چيست؟

لوله هاي مانيسمان درزدار API داراي خط درز در راستاي لوله مي باشد اما ضخامتي برابر با ضخامت لوله مانيسمان رده 40 (SCH40) دارد و از اين رو مي باشد كه با تمامي لوله هاي درزدار ديگر متفاوت مي باشد و تفاوت آن در ضخامت بالاي آن مي باشد. علت توليد اين لوله ها، استقبال بالاي كاربران حوزه صنعت و تاسيسات از لوله هاي رده 40 مي باشد كه مي توانند در مواقع غير ضروري و نياز به ضخامت بالا از لوله هاي درزدار API هستند. لازم به ذكر مي باشد كه لوله هاي درزدار API تا سايز 2 اينچ توليد مي گردد و براي سايزهاي بالاتر مي بايست از ضخامت هاي ديگر لوله درزدار استفاده شود.

فولاد هاي API چيست؟

فولادهاي API  همان فولاد ار جنس كربن-منگنز است كه به آن عناصر ميكرو آلياژي ميافزايند تا داراي استحكام بيشتري شوند.اين فولادها اصولا در كشتي سازي و خطوط انتقال نفت و گاز مورد استفاده قرار مي گيرند.برند لوله درزدار API سپاهان نيز يكي از بهترين گزينه هاست.

ويژگي هاي لوله API

  • انتقال حجم زيادي از گاز
  • برخورداري از قدرت و استحكام بالا
  • مقاومت تسليم بالا
  • ازدياد طول نسبي بالا
  • دماي انتقال شكست نرم به شكست ترد پايين

مشخصات لوله API

مشخصات لوله API شامل تركيب شيميايي، خواص مكانيكي، مشخصات جوشكاري، عمليات حرارتي و… و تفاوت آن ها در دو سطح PSL1  و PSL2، پرداخته خواهد شد.

تركيب شيميايي لوله API

تركيب هاي شيميايي تعيين كننده خواص مكانيكي ماده است. وقتي استاندارد لوله گازي از PSL1 به PSL2 تغيير مي كند مقدار سه عنصر تغيير چشمگيري مي كند.

كربن

در سطح PSL1 تمام محصولات درز جوش هستند و ماكزيمم مقدار كربن 0.26 درصد است.اين در حالي است كه براي تمام گريدهاي آلياژي PSL2 اين مقدار بيش از 0.22 درصد نمي شود.

فسفر

براي سطح PSL1 حداكثر ميزان فسفر 0.03 درصد است.اين مقدار براي تمامي گريدهاي سطح PSL2 حداكثر 0.025 درصد است.

گوگرد

اين عنصر در سطح محصول PSL1 حداكثر 0.03 درصد وجود دارد و براي PSL2 حداكثر مقدار 0.015 درصد است.

خواص مكانيكي لوله API

براي سطح محصول PSL2 يك محدوديت حداكثري براب تنش تسلم و تنش شكست ماده وجود دارد.در حالي كه براي سطح محصول PSL1 يك مقدار حداقلي ارضا شود،كافي است. همچنين چقرمگي شكست ماده در حالت سطح PSL2 فاكتور مهمي است در حالي كه اين موضوع براي PSL1 بررسي نمي شود.همين خواص موجب شده تا كاربرد لوله API در دوسطح 1 و 2 متفاوت باشد.

جوشكاري لوله API

از ديگر پارامترهاي مهم توليد كه در استاندارد لوله گازي گنجانده شده است روش جوشكاري است براي براي محصولات PSL1 تمامي روش هاي جوشكاري استاندارد، قابل قبول است.همچنين براي محصول PSL2 به غير از جوشكاري پيوسته و ليزر تمامي روش ها مورد قبول است.براي جوشكاري الكتريكي محصولات PSL2 حداقل فركانس دستگاه بايد 100 كيلو هرتز باشد در صورتي كه چنين محدوديتي براي PSL1 وجود ندارد.

عمليات حرارتي لوله API

همچنين عمليات حرارتي براي تمامي گريدهاي PSL2 الزامي است در حالي كه براي PSL1 فقط براي گريد هاي بالاتر از X24 الزامي است.

كاربرد لوله های API

این نوع لوله ها دارای کاربردهای فراوانی در صنعت نفت و گاز و دیگر صنایع می باشند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • خطوط انتقال نفت و گاز
  • انتقال آب در مصارف خانگي و صنعتي
  • انتقال مواد شيميايي در فشار بالا
  • صنعت كشتي سازي
  • انتقال فاضلاب هاي صنعتي

مزاياي استفاده از لوله هاي API چيست؟

از مزیت های لوله های API  می توان به چهار متر کلی اشاره کرد:

  1. قابليت استفاده در خطوط طولاني نفت و گاز و آب به دليل هزينه پايين
  2. مقاومت به پيشرفت ترك در خطوط لوله
  3. قابليت استفاده در سيستم هاي ترش
  4. مقرون بصرفه بودن

كارخانجات توليد كننده لوله API

لوله API سپاهان

شركت صنعتي سپاهان اولين توليد كننده لوله گازي API با برند لوله API سپاهان شناخته مي شود.اين شركت در سال 1352 تاسيس شده است.

محصولات اين شركت بيشتر به منظور مصارف لوله كشي گاز خانگي و مصارف صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرد.

لوله هاي گازي اصفهان بيشتر در دو نوع لوله گازي سبك و سنگين و همچنين لوله API روكار و توكار توليد و مورد استفاده قرار مي گيرد.

شركت لوله سپاهان ،لوله api سپاهان را از سايز 2/1 اينچ الي 2 اينچ توليد و به بازار عرضه مي كند.

لوله api سپنتا

اين شركت كه در سال 1340 تاسيس شده تمامي استانداردهاي اجباري لوله گازي api را داراست و به توليد بيش از 140000 تن انواع لوله و پروفيل تحت استاندارد هاي جهاني مي پردازد.

لوله api سپنتا در دو نوع لوله api روكار و توكار مخصوص مصارف خانگي و صنعتي توليد مي شود.

لوله api سپنتا معمولي از سايز 2/1 اينچ الي 6 اينچ توليد و لوله api سپنتا از سايز 2/1 اينچ تا الي 4 اينچ توليد مي شود.

لوله api  اهواز

شركت لوله اهواز ،لوله گازي api را برند لوله api اهوازي در سايزهاي 4/3 اينچ الي 6 اينچ توليد و به بازار عرضه مي كند.

خرید آنلاین لوله های API

شما می توانید قیمت انواع لوله API سپاهان و سپنتا را در سایز های 2/1، 2/1-1، 4/1_1، 4/3 و 2 اینچ را در ضخامت های مختلف را در سایت ثامن تجارت مشاهده فرمایید. می توانید جهت خرید و سفارش محصول مورد نظرتان با کارشناسان ما تماس بگیرید. امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید واقع شده باشد. با مطالعه این مقاله با انواع لوله های API آشنا شدید و اطلاعات لازم را در رابطه با ویژگی، کاربرد و مزیت های مختلف این لوله ها کسب کردید. همچنین شما می توانید با مراجعه به وب سایت ثامن تجارت در قسمت دانشنامه آهن آلات، سایر مقالات مربوط را نیز مطالعه فرمایید

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *