مشاوره و فروش
02191003181

تیرچه پیش تنیده چیست و چه مزایایی دارند؟

what prestressed beam
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
26 بازدید

تیرچه پیش تنیده چیست و استفاده از آن دارای چه مزایای است، از موضوع مورد بحث این مطلب می‌باشد. به طور کلی در صنعت ساخت و ساز از مصالح مختلفی استفاده می شود که یکی از آنها تیرچه است. تیرچه پیش تنیده از جمله انواع تیرچه بوده که با دیگر تیرچه ها مقداری متفاوت است. با توجه به جدید و مدرن بوده تیرچه‌های پیش تنیده، بیشتر مهندسین برای پروژه‌های ساخت و ساز خود از این محصول استفاده می‌کنند. تیرچه اشپنیت به دلیل استفاده از تکنولوژی پیش تنیدگی در آن، جدای از کاهش مصرف مصارف موجب کاهش آلودگی محیطی و قیمت تمام شده نسبت به دیگر تیرچه‌ها می‌شود. شما برای اطلاع از قیمت تیرچه پیش تنیده توانسته با کارشناسان خبره وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

تیرچه پیش تنیده چیست؟

استفاده کردن از بتن خالص و بدون ترکیب کردن با مواد دیگر، می تواند موجب ترک خوردن و شکنندگی آن شود و در نهایت یک محصول ضعیف تولید می شود. امروزه برای اینکه این مشکل حل شود و استحکام ساختمان ها بیشتر شود، از تیرچه پیش تنیده استفاده می کنند.

در تولید این تیرچه، بتن را با میلگردهایی که از جنس بتن هستند ترکیب می کنند و برای بالا بردن آستانه تحمل و باربری، تیرچه را تحت کشش قرار می دهند. مهندس های سازه از تیرچه پیش تنیده استفاده زیادی می کنند. در حقیقت تیرچه پیش تنیده یک سازه بتنی است که پیش از شروع کار در کارخانه ها، تولید می شود. این شیوه برای ساخت و سازهای بزرگ و پروژه های سنگین موجب سرعت دادن به پروژه می وشد. در حقیقت همانگونه که از اسمش مشخص است، در ابتدا سیم ها و کابل ها به شیوه های مهندسی و دقیقی درون تیرچه کشیده می شوند بعد از آن بتن ریزی صورت می گیرد. امروزه از تیرچه پیش تنیده در تولید سقف استفاده می کنند.

مزایای تیرچه پیش تنیده

تیرچه های پیش تنیده چه ویژگی هایی دارند؟

حال که با تیرچه پیش تنیده چیست، آشنا شدید در مورد ویژگی‌های آن نیز اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهیم. تیرچه پیش تنیده به صورت سپری تولید می شود تا به صورت پایه ای باشد و بتوان سیمانی و یونولیت ها دو سمت آن قرار داد. ارتفاع پاشنه تیرچه حدود 4 سانت است و حداقل 10 سانتی متر عرض تحتانی و 4 سانت فضا برای جای قرار گرفتن یونولیت ها و بلوک ها و همینطر ارتفاع تیرچه پیش تنیده، عموما بین 13 تا 17 سانتی متر می باشد. گاهی در تیرچه ها، مقاومت فشاری 28 روزه آن باید حداقل 350 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد. همینطور این عدد باید از دو برابر تنش فشاری بخش پایینی تیرچه بالاتر باشد.

انواع تیرچه پیش تنیده 

تیرچه اشپنیت با توجه به روش ساخت شامل موارد زیر است:

  • تیرچه با بتن پیش تنیده
  • بتن پس تنیده پیوند شده
  • بتن پس تنیده بدون چسب.
انواع تیرچه پیش تنیده

مزایای تیرچه پیش تنیده چیست؟

این تیرچه ها از ویژگی های بسیاری برخوردار هستند که از این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیرچه های پیش تنیده از صرفه اقتصادی برخوردار هستند. تهیه فولاد هزینه زیادی دارد، از سویی بسیاری از کشورها با کمبود فولاد رو به رو هستند. در این حالت چون در تولید تیرچه پیش تنیده، از فولاد کمتری استفاده شده است، با کاهش هزینه 50 درصدی رو به رو است و به نسبت تیرچه بتنی از هزینه های بسیار کمتری برخوردار است. در حقیقت تیرچه پیش تنیده علاوه بر مقاومت خوبی که دارد، هزینه کمتری هم برای سازنده خود در بر دارد.
  • کم کردن بار سقف می تواند برای ساخت و ساز مزیت به شمار آید. دراین مورد تیرچه پیش تنیده انتخاب مناسبی است زیرا این تیرچه ها، در کارخانه  تولید می شوند و با توجه به تیرچه های سفالی و کرومیت، با کم شدن 40 درصدی بتن ارائه می شوند و مصرف بتن کم می شود.
  • زمانی که از تیرچه پیش تنیده استفاده می شود، می توان از بلوک های کوچکتری استفاده کرد. زیرا همانگونه که قبلا عرض کردیم، ارتفاع تیرچه پیش تنیده حدود 13 تا 17 سانتی متر می باشد.
  • یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از تیرچه های پیش تنیده، کم کردن زمان کار و مدت ساخت و ساز می باشد.
  • کاربرد جک کمتر می شود. در پروژه های ساختمانی بزرگ، استفاده از جک کاهش پیدا می کند و دیگر به ساخت و سازهای کوچک تر نیازی نیست. همین موضوع باعث می شود در زمان و هزینه ها صرفه جویی بسیاری شود.
  • آسانی استفاده از تیرچه اشپنیت
  • کاهش مصرف میزان بتن و میلگرد
  • کاهش ترک‌های کششی
  • افزایش باربری بنا
  • استفاده در تمامی پروژه‌های ساختمانی هچون: آسمان خراش‌ها، انبار، آپارتمان و … .
تیرچه اشپنیت

معایب تیرچه پیش تنیده

  • قابل استفاده برای دهانه های بلندتر از 12 متر نبوده و باید از تیرچه‌های دیگر استفاده کرد.
  • نمی توان از نحوه اعمال نیروی پیش تنیدگی و کیفیت ساخت آن مطمئن شد.
  • به دلیل داشتن طول بلند، حمل و جابه‌جایی آن دشوار است.
  • قابلیت برش نداشته و باید با توجه به اندازه مورد نیاز سفارش داده شود. از این رو در بخش‌های که پخی است، اجرای آن مشکل دارد.

فرایند تولید تیرچه‌های پیش تنیده

روش پیش تنیدگی از جمله شیوه‌های تولید تیرچه پیش تنیده است. ابتدا وایرهای فولادی استانداردی که بطور ویژه برای قطعات بتنی پیش‌تنیده تولید شده و حداقل مقاومت کششی ۱۷۵۰۰kgf/cm2 دارد بر روی بستر، در ترازهای کاملا دقیق قرار گرفته و به اندازه مشخص‌شده در آیین‌نامه، تحت کشش قرار می‌ گیرد. در ادامه بتن باکیفیت و مخصوص قطعات پیش‌تنیده با اسلامپ صفر Non Slump و با حداقل مقاومت نهایی (۳۵۰kgf/cm2) توسط دستگاه اکسترودر تمام اتوماتیک تمام این وایرهای فولادی احاطه می‌کند.

تولید تیرچه‌های پیش تنیده

 2 نکته مهم در استفاده از تیرچه پیش تنیده

  1. بعد از بتن ریزی، 72 ساعت بعد از آن می توان به جابجایی تیرچه ها پرداخت.
  2. سیم فولادی که در تیرچه پیش تنیده استفاده می شود، را نباید با هر ماده ای از جمله شیمیایی یا غیر شیمیایی آغشته نمود.

نتیجه گیری

تیرچه پیش تنیده یا تیرچه اشپنیت از جمله عضوهای سازه‌ای بوده که قبل از اجرا دارای مراحل ساخت مختص به خود است. به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های مدرن برای تولید بتن پیش تنیده، موجب شده تا اجرای پروژه‌های ساخت و سازی به آسانی و با کمترین هزینه صورت گیرد. از این رو اکثر مهندسان ساختمانی نیاز به خرید تیرچه پیش تنیده دارند، شما برای خرید آنلاین تیرچه‌های پیش تنیده توانسته با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید. همچنین اگر نظری در مورد “تیرچه پیش تنیده چیست” دارید، با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: en.m.wikipedia.org، civiltoday.com

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه