مشاوره و فروش
02191003181

پلیمر چیست؟ | خرید پلیمر | قیمت پلیمر ارزان

3 اردیبهشت 1402
7 بازدید

پلیمر چیست: پلیمر محصولی خام و پلاستیکی است که ساخته شده توسط انسان هستند. در اصل پلیمر دارای انواع مختلفی از لحاظ کیفی هستند که در واقع پلیمر یا بسپار تشکیل شده از مولکول های بسیار بزرگ هستند و با اتصال چند صد مونومر به شکل زنجیره ای بزرگ از مولکول ها شکل پیدا کرده‌اند. اگر قصد خرید پلیمر را دارید با شماره ۰۲۱-۹۱۰۰۳۱۸۱ تماس حاصل فرمائید و یا از طریق سایت ثامن تجارت از قیمت روز مواد اولیه پلیمری مطلع شوید.

پلیمر چیست؟

پلیمر بسپار یک نوع درشت مولکول است که از تعداد زیادی واحد تکرارشونده تشکیل شده است. در واقع واژه پلیمر از از دو واژه یونانی «Poly» به معنای چند و «Mer» به معنی قطعه است. واژه پارسی این درشت مولکول نیز از دو بخش «بس» به معنی بسیار و پار به معنی پاره یا قطعه است. پلیمر ها کاربرد فراوانی دارند و بسیار شناخته شده هستند. پلیمر یک ماده شیمیایی کاربردی است که از طریق واحد های تکرار شونده ایجاد می‌شوند که بسپار ها از طریق شبکه های سه بعدی، دو بعدی و تک بعدی به یکدیگر متصل می‌شوند. در واقع هر واحد تکرارشونده یک «مر» هست و ترکیب «پلی» با معنی چندین به همراه کلمه «مر» موجب به وجود آمدن کلمه “پلیمر” به معنای تعداد زیاد واحد تکرارشونده می‌شود.

جنس پلیمر و ساختار آن به چه شکل است؟

حال شاید برایتان سوال پیش بیاید که ماده اولیه تولید پلیمرهای مصنوعی چیست؟ جنس پلیمری یا بسپار شامل مجموعه ای از مواد شامل پلاستیک‌ها، لاستیک‌ها، چسب‌ها، رنگ‌ها، فوم‌ها، رزین‌ها و بسیاری  از مواددیگر است که در زندگی روزمره کاربرد دارند. این مواد در قرن بیستم وارد زندگی بشر شده و موجب تغییرات گسترده ای در پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی بشر شده است. اما واقعا پلیمر چیست؟ انواع مختلف آن کدامند؟ ساختار آن به چه صورت است؟ در چه صنایعی کاربرد دارد؟ قیمت پلیمر چقدر است؟ در ادامه این مطلب در وب سایت ثامن تجارت قصد داریم تا به تمامی سوالات پاسخ دهیم همچنین با خواندن دانشنامه تفلون و پلیمر نیز می‌توانید به دیگر سوالات خود پاسخ دهید.

تاریخچه پلیمر

اولین پلاستیک طبیعی که در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت، کراتین (Keratin) بود، اما نخستین پلیمر کاملا سنتزی که در مقیاس تجاری تولید شد و باعث تحول در صنعت پلیمر شد، رزین غنل فرمالدهید (Phenol Formaldehyde) بود که در سال 1909 میلادی توسط دانشمدی بلژیکی به نام لئو باکند تولید شد و نماد تجاری آن نیز باکلیت قرار گرفت. این نوع اولین پلیمر تولید شده به دست انسان بود که پیشرفت دنیا را به سطح جدیدی رساند. یکی دیگر از نمونه های اولیه نیز ملامین فرمالدهید بود که کاربرد های فراوان و بسیاری داشت.

قیمت پلیمر چقدر است؟

همانطور که می‌دانید اجزای تشکیل دهنده پلیمر ها به صورت کالا های وارداتی هستند و به همین دلیل با نوسانات ارزی، قیمت این محصول نیز تغییر می‌کند. هیچ منبعی نمی‌تواند قیمتی ثابت را برای پلیمر مشخص کند اما شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت آن به یک منبع معتبر وصل شوید. مجموعه ثامن تجارت به شما کمک می‌کند تا از آخرین قیمت به روز پلیمر ها و همچنین نحوه خرید پلیمر مطلع شوید. پس اگر در این زمینه سوالی دارید همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید. در فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت، شما می‌توانید انواع و اقسام این ماده را در انواع ساده، مهندسی و فوق مهندسی را با بهترین قیمت خریداری کنید.

خواص کاربردی پلیمر ها

خواص کاربردی پلیمر ها:

پلیمر ها دارای خواص کاربردی مختلفی از جمله انعطاف پذیری، چقرمگی، مقاومت و استحکام بالا، عایق گرما و… هستند که پلیمر ها دارای طبقه بندی مختلفی در صنایع گوناگون می‌باشند. از جمله خواص کاربردی پلیمر ها عبارتند از:

  • خواص مکانیکی پلیمر ها
  • خواص حرارتی پلیمر ها
  • خواص حرارتی رسانایی
  • خواص نوری پلیمر ها

خواص نوری پلیمر ها

یکی دیگر از خواص پلیمر ها، جذب نور، شفافیت است که این آزمون ها بر اساس میزان جذب، انعکاس و میزان شکست نور مشخص تابیده شده تعیین شده اند. در جدول زیر خواص نوری پلیمر های مختلف شفاف را در مقایسه با شیشه ها با یکدیگر مورد قیاس قرار گرفته اند.

پلیمر ضریب شکست عدد آبه (تابع ضریب شکست ماده) تغییرات ضریب شکست با دما درصد عبور نور مرئی میزان دو شکستگی (تابع قطبش و جهت انتشار نور بین ۰ تا ۱۰)
شیشه 1/52 64 3 91 1
پلی متیل متاکریلات 1/49 58 105- 92 4
پلی الفین ها 1/53 57 101- 92 2
پلی کربنات 1/58 34 107- 89 7
استایرن 1/59 31 140- 88 10
پلی استر 1/61 27 130- 90 2

پلیمر زیست تخریب پذیر

این مدل نمونه ای خاص از بسپار است که با فرآیند تجزیه باکتریایی تجزیه می‌شود و باعث تشکیل فرآورده های فرعی مانند گاز، آب زیست توده و نمک های معدنی می‌شود. این نوع از آمید، اتر و استر به وجود می‌آید. سنتز این نوع معمولا با واکنش های تراکم، پلیمریزاسیون حلقه باز و کاتالیزورهای فلزی سنتز می‌شود.

جنس پلیمر و ساختار آن به چه شکل است؟

اغلب بسپار ها از روش متداول پلیمریزاسیون و از مولکول های ساده مونومر به دست می‌آیند. برای مثال پلی اتیلن پلیمری است که از پلیمریزاسیون با افزایش و چندین مولکول اتیلن به دست می‌آید. هر مولکول اتیلن یک مونومر نامیده می‌شود که با ترکیب مناسبی از حرارت، فشار و پیوند های دوگانه بین اتم های کربن شکسته شده و یک پیوند ساده کوالانسی جایگزین آن می‌شوند. اکنون در انتهای آزاد این مونومر به رادیکال های آزاد تبدیل شده به طوری که هر اتم کربن یک تک الکترون دارد که می‌تواند به رادیکال های آزاد دیگر افزوده شود. اینگونه مولکول هایی زیربنای پلیمر هستند و قابلیت انجام واکنش دارند، ایجاد شده و واحد های تکراری این مولکول ها در کنار هم پلیمر یا بسپار را تشکیل می‌دهند.

انواع پلیمر

قیمت پلیمر در نوع های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. ما در صنایع مختلف بسیاری از نوع های گوناگون این ماده استفاده می‌کنیم، اما در حالت کلی با دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارند. پلیمر های طبیعی از دسته پلیمر هایی هستند که در طبیعت وجود دارند و از طبیعت به دست می‌آیند.

قیمت پلیمر

گونه های بسپار به نقل از ویکی پدیا:

شمار واحدهای تکرارشونده در یک مولکول بزرگ درجه بسپارش یا درجه پلیمریزاسیون نامیده می‌شود. بسپارهایی که تنها از یک نوع واحد تکرار شونده ساخته‌شده‌اند، جوربسپار و آنهایی که از چند گونه واحد تکرارشونده تشکیل شده‌اند، همبسپار نامیده می‌شوند. گاهی لفظ ترپلیمر نیز برای محصولات حاصل از بسپارش سه تک‌پار به کار می‌رود. در عین حال، در مورد محصولاتی که با بیش از سه تک‌پار بسپارش شده‌اند، لفظ ناجوربسپار رایج است. بیشتر مواد اساسی همچون پروتئین، چوب، کتین، لاستیک خام (کائوچو) و رزینها بسپار هستند. بسیاری از مواد مصنوعی همچون پلاستیکها، الیاف مصنوعی (نایلون، ریون و…)، چسبها، شیشه و چینی مواد پلیمری هستند.

برخی از polymer های طبیعی مانند نشاسته، سلولز، پروتئین و اسید های نوگلئیک برای زندگی بشر بسیار مهم هستند که کاربرد های این پلیمر های طبیعی عبارت اند از:

  • نشاسته (Starch):ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا نشاسته پلیمر است، بله این نوع  حاصل از گلوکز است که به عنوان اندوخته غذایی در گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سلولز (Cellulose): این پلیمر نیز از گلوکز ساخته شده و مادا اصلی تشکیل دهنده گیاهان است، نشاسته و سلولز در اصل حاصل غذاسازی و فتوسنتز گیاهان هستند.
  • پروتئین (Proteins): پروتئین ها پلیمری حاصل از آمینو اسید ها هستند که به طور معمول زنجیره ای بین 20 تا 1000 اسید آمینه را شامل می‌شوند که در سازمان ها و ساختار های پیچیده ای با هم ترکیب شده اند و یکی از مهمترین مواد غذایی هستند که باید به بدن انسان برسد.
  • اسید های نوکلئیک (Nucleic Acids): این اسید نیز پلیمری ناشی از نوکلئوتید هاست، برای مثال DNA و RNA از نمونه های نوکلئیتید ها هستند.
قیمت پلیمر

پلیمر‌های مصنوعی نیز از polymer هایی هستند که توسط انسان ها ساخته می‌شوند و در انواع و اقسام صنایع کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنین قیمت پلیمر های مصنوعی نیز بسته به کاربردی که دارند کمی متفاوت تر از دیگر انواع پلیمر ها می‌باشند. جنس پلیمر مصنوعی با مثال:

پلاستیک

پلاستیک‌ها موادی هستند که از مولکول‌های بزرگ و سنگین تشکیل شده اند و می‌توان آنها را با تحت فشار و حرارت قرار دادن، شکل داد و از آنها استفاده کرد. از ویژگی های خوب پلاستیک مقاومت زیاد آنها در برابر نیروی وارده است.

لاستیک

لاستیک‌ها نیز یکی از پلیمر‌های مصنوعی هستند که تغییر شکل آسانی ندارند ولی در دمای بالا تا 300% افزایش طول دارند و بعد از قطع شدن تنش به حالت اولیه خود بر می‌گردند.

کامپوزیت

کامپوزیت‌ها نیز موادی هستند که از دو سازنده کاملا متفاوت از نظر خواص مکانیکی درست می‌شوند. کامپوزیت‌ها نیز از بسپارهای پر کاربرد هستند.

رنگ

رنگ‌ها نیز نوعی polymer پوشش دهنده هستند که در تزئین و حفاظت نقش دارند.

چسب

به هر ماده معدنی یا عالی که قادر باشد مواد را از طریق سطحشان به هم متصل کند چسب می‌گویند و چسب‌ها نیز از پلیمر‌های مصنوعی هستند.

فوم

فوم‌ها مواد جامدی هستند که توسط یک گاز منبسط شده و حاوی تعداد بسیار زیادی حفره (Cell) با شکل و اندازه یکسان می‌باشند. فوم ها نیز نوعی دیگر از جنس پلیمر های مصنوعی هستند که در صنایع زیادی کاربرد دارند.

ویژگی‌های پلیمر در صنعت:

  • مقاومت در برابر ضربه
  • شکنندگی
  • شفافیت
  • قیمت پلیمر بسته به کاربرد‌های زیادی که دارند مقرون به صرفه هستند.
  • انعطاف پذیری
  • جنس پلیمری خاصیت کشسانی دارد.

کاربرد پلیمر در صنعت:

polymer ها از زمانی که کشف و اختراع شدند، جنس پلیمر به دلیل وجود طبقه‌های بسیار و همچنین خواص و ویژگی‌های مناسب در بسیاری از صنایع به کار گرفته شدند. اما در اینجا چند مورد از این کاربرد‌ها را برای شما آورده ایم که روی قیمت پلیمر تاثیر بسزایی دارند.

  1. حمل و نقل: حمل و نقل‌های ریلی، عمومی، هوایی یا حتی نظامی
  2. غدایی: بطری‌های آبمیوه و ظروف یک بار مصرف
  3. نساجی: الیاف‌های پلیمری، لباس فضانوردان یا لباس‌های محافظ
  4. خودرو سازی: ساخت صندلی، شیشه‌ها، تایر، سپر یا انواع درزگیر
  5. برق و الکترونیک: لوله‌های کامپوزیتی عبور کابل، تیر‌های کامپوزیتی و پلیمر‌های رسانای جریان الکتریسیته
  6. پزشکی: نانو polymer‌ها در مهندسی بافت، در رهایش کنترل شده دارو، بازسازی بافت یا پوشش دهی انواع زخم و مهندسی پزشکی
  7. پتروشیمی: تجهیزات صنایع پتروشیمی، رنگرزی و پوشش دهی
  8. عمران: آسفالت، قیر یا مهندسی سازه ویتن پلیمری
  9. نظامی: اسلحه‌های شخصی، جنگ افزار‌های بزرگ، موشک و هواپیما
  10. ساختمان: در کاهش مصرف انرژی ساختمان یا ساخت انواع پوشش دهنده ساختمان توسط پلیمر ساختمانی
قیمت پلیمر

محدودیت‌های استفاده از پلیمر:

پلیمر نیز همانند دیگر مواد، در کنار داشتن ویژگی‌های بی نظیر دارای یکسری محدودیت‌ها نیز می‌باشند. مولکول‌های پلیمر با اندازه‌های مختلفی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و پیوند بین آن‌ها نیز نوعی پیوند ضعیف و اندروالس و قطبی است که محدودیت‌هایی در کاربرد‌های زیر دارند:

  1. پلیمر‌ها دارای نقطه ذوب مشخصی نمی‌باشند.
  2. در دمای محیط جامع هستند.
  3. در دمای پایین تر از محیط تر هستند.
  4. در دمای بالا می‌سوزند.
  5. ساختار بی شکل، بلوری و مخلوطی دارند.
قیمت پلیمر

ماده اولیه پلیمر چیست؟

بسپار ماده بی نقصی نیست و انواع مختلف آن هر کدام معایبی دارند، ولی برخی مواد وجود دارند که با پلیمر‌ها ترکیب شده و کارایی آنها را بهتر می‌کنند و برای تصحیح خواص بسپار‌ها به کار می‌روند. در ادامه به برخی از این افزودنی‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نرم کننده‌ها که برای افزایش انعطاف پذیری به آن‌ها اضافه می‌شوند.
  • پایدار کننده‌ها که به مقاومت بسپار می‌افزایند.
  • رنگدانه‌ها که باعث تولید این ماده‌ها در رنگ‌ها مختلف و برای کار‌های مختلف به آن اضافه می‌شوند.
  • پرکننده‌ها، موادی آلی یا معدنی که عمدتا برای کاهش قیمت پلیمر و اصلاح خواص فیزیکی استفاده می‌شوند.
  • آنتی استاتیک‌ها که عامل ضد الکتریسته ساکن بودن پلیمر به آن اضافه می‌شود.
  • آنتی اکسیدانت که برای افزایش ضد اکسایش در بسپار افزوده می‌شود.
  • آنتی یو وی که همانطور که از اسمش پیداست، مقاومت بسپار در برابر اشعه UV را افزایش می‌دهد.

قیمت مواد اولیه پلیمری

اگر شما در تولید محصول خود به مقادیر مختلف پلیمر نیاز دارید، می‌توانید این محصول ویژه را از سایت ثامن تجارت خریداری کنید. خرید شما در ثامن تجارت بدون واسطه و سریع انجام می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت از صرفه جویی در قیمت و زمان خرید خود را انجام دهید. کارشناسان گروه ثامن تجارت با توجه به دانش و تجربه کاری خود، بهترین محصولات را برای شما در نظر می‌گیرند و کیفیت آنها تضمینی است. شما همچنین می‌توانید در صورت ابهام یا وجود مشکل نیز از مشاوره رایگان ثامن تجارت استفاده کنید و ما به شما کمک خواهیم کرد تا مشکل خود را برطرف کنید.

قیمت پلیمر

خرید پلیمر از فروشگاه ثامن تجارت

ما در این مقاله سعی کردیم تا به صورت کامل بگوئیم که پلیمر چیست و درچه صنایعی کاربرد دارد چرا‌ که پلیمر یا بسپار دارای استخوان بندی کربن با اتم هیدروژن است که زنجیره ای از اتم‌های کربن و هیدروژن را نیز در خود دارد که شما می‌توانید نسبت به خرید پلیمر اقدام کرده و از طریق سایت ثامن تجارت از قیمت پلیمر نیز مطلع شوید همچنین خرید مستقیم و بدون واسطه این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدون صرف وقت و هزینه اضافی بهترین محصول را از خود تولید کننده تهیه نمائید. در نظر داشته باشید که گروه صنعتی ثامن تجارت از دسته فروشگاه‌های موفق و معتبر در زمینه فروش انواع پلیمر هستند که بهترین محصولات را با قیمت مناسب درب کارخانه به فروش می‌رسانند.

 

سوالات متداول

1- ساختار اکثر پلیمر‌ها به چه صورت است؟

اغلب بسپار‌ها از روش متداول پلیمریزاسیون و از مولکول‌های ساده مونومر به دست می‌آیند.

2- پلیمر چیست؟

پلیمر یا بسپار یک نوع درشت مولکول است که از تعداد زیادی واحد تکرارشونده تشکیل شده است.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه