مشاوره و فروش
02191003181

پرلین چیست (آشنایی با انواع و کاربرد پرلین در سوله)

3 اردیبهشت 1402
35 بازدید

پرلین، برای حمل کردن سقف های شیبدار و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ و علاوه بر آن توسط تیرهای بزرگ، دیوارهای ساختمان، تیرهای فولادی و … پشتیبانی می شود. قیمت پروفیل Z تا حدودی به این محصول بستگی دارد.  پرلین ها بارهای سقف را به عنصرهای اصلی سازه پشتیبان انتقال می دهد. فرم و چیدمان آنها یک موضوعی است که با طراحی در ارتباط است. میزان بارهای پرلین سقف و همچنین طول ورق های محدود به استفاده از آن بستگی دارد. برای اینه به خوبی متوجه شوید که پرلین یا همان لاپه چیست و اما لاپه در سوله چه کاربردی دارد، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پرلین به نقل از bansalroofing:

Purlin is a horizontal beam or bar used for structural support in structures, most often below the roof. Purlins are supported either by the building’s rafters or its walls. These are most commonly used in metal buildings, but in wood-frame structures, these also replace closely packed rafters. A roof’s purlins support the roof Deck’s weight. The roof deck is the wooden panel, ply board, or sheet metal which creates the roof surface. This is usually filled with some kind of weather proofing and constructed from concrete and often an insulation material.

به طور کلی لاپه یا پرلین نام یک میله و یا تیر افقی است که برای تقویت پرلین سقف های شیب دار و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. در رشته معماری و صنعت ساختمان سازی با نام های پورلاین، پرلینگ و پورلینگ شناخته میشود. البته لازم است یاد آور شویم که پرلین ها، توسط تیرها یا دیوارهای ساختمان مورد حمایت قرار می گیرند و بیشتر در ساختمان های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند. اما در برخی از مواقع در سازه هایی با قالب چوبی جایگزین خوبی هستند.

انواع پرلین چیست؟

پرلین ها به دو نوع C-Purlins و Z-Purlins تقسیم میشوند؛ که در ادامه بیشتر درمورد آنها توضیح می دهیم.

  1. C-Purlins: ظاهر این نوع پرلین ها همانطور که از نام آنها مشخص می باشد، شبیه حرف C است. این نوع پرلین، برای دیوارها و کف طبقات نقش تکیه گاه را دارد. همچنین برای شکل دادن به پوسته ساختمان و تیرچه های کف و حتی نصب درب و … مورد استفاده قرار می گیرد. پرلین های سی شکل به صورت مستقل و ایمن عمل می کنند و به راحتی نصب میشوند. البته پایداری گسترده ای در سازه ها دارند.
  2. Z-Purlins : پرلین z در مقایسه با پرلین c مقاوم تر است و معمولا برای اتصالات و اورلب ها کاربرد دارد. پرلین های z ، تیرهای افقی شکلی هستند که برای شکل دادن به سقف و تیرچه ها دیوار پوسته ساختمان استفاده میشوند. آنها در میان ورق های سقف و ساختمان قرار می گیرند و به عنوان تکیه گاه ورق ها عمل می کنند، تا این اطمینان بدست بیاید که در جای خود محکم هستند. به دلیل انعطاف پذیری بالا و سبک بودن، از پرلین های Z بیشتر در ساختمان های کشاورزی و صنعتی استفاده میشود. همچنین آنها به آسانی در اندازه های مختلف مناسب هستند.
انواع پرلین چیست

پرلین در سوله چیست و در یک ساختمان فولادی چه هدفی دارند؟

برای درک این موضوع، ما واقعاً باید به اصول پایه های سقف در ساخت و ساز فلزی بپردازیم. پرلین ها بخشی جدایی ناپذیر از پکیج فولادی سازه ای از پیش مهندسی شده هستند. چنین تکیه گاه های ساختاری از طریق تیرها به صورت عمودی گسترش می یابند. پرلین ها که اغلب به عنوان “ورقه ای” شناخته می شوند، قسمت پرلین سقف اسکلت ثانویه یک ساختمان فولادی را فراهم می کنند. سه عملکرد ساختاری توسط پرده های سقف فلزی ارائه می شود.

در مرحله اول، سقف توسط پرلین محافظت می شود. دوم، پرلین ها، تیرها را به هم گره می زنند و قاب سفت و سخت قاب را تثبیت و تقویت می کنند. و سوم، بین دهانه‌های قاب‌بندی مجزا، پرلین‌ها پشتیبانی بیشتری را فراهم می‌کنند. به عنوان یک مزیت اضافی، پرلین ها مقاومت سیستم را در برابر بارندگی بیش از حد افزایش می دهند.

پرلین سوله چیست؟

روکش ها بارهای عرشه سقف یا غلاف را حمل می کنند و توسط تیرهای بزرگ و یا دیوارهای ساختمان، تیرهای فولادی و غیره حمایت می شوند. در مقایسه با تیرهای با فاصله نزدیک، استفاده از پرلین در سیستم های ساختمانی فلزی از پیش مهندسی شده و در هر دو ستون باستانی رایج است. و تیر و روش های جدیدتر ساخت قطب برای ساخت قاب.

روکش ها بارهای سقف را به عناصر اصلی سازه نگهدارنده سقف منتقل می کنند. شکل و آرایش پرلین ها یک عامل طراحی است که به نمونه بارهای سقف و همچنین طول ورق های محدود برای استفاده بستگی دارد. در تحلیل نهایی، قوانین محلی ساختمان همیشه باید درک شده و در طراحی یک سازه سقف بتنی اجرا شود.

چرا پرلین در سوله و مصالح ساختمانی قابل اعتمادی در نظر گرفته می شوند؟

ارتفاع ساختمان‌هایی که تقریباً تا آسمان بالا می‌روند، آپارتمان‌ها، کارخانه‌ها و انبارها را می‌توان در هر کجا که بروید مشاهده کرد. این جنگل بتنی اکنون به ستون فقرات مردم تبدیل شده است تا مکانی عالی برای استراحت، کار، غذا خوردن و انجام کارهای دیگر پیدا کنند. آنچه باید درک شود این است که چگونه این ساختمان های مرتفع و همچنین چندین هکتار از انبارها با استفاده از مصالح بسیار قوی ساخته شده اند.

انواع مصالح ساختمانی موجود در بازار همان چیزی است که ساخت، کارخانه‌ها و سایر تأسیسات را بسیار شگفت‌انگیز می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا به طور مؤثر دوام بیشتری داشته باشد. پرلین یکی از آن مصالح معماری بسیار رایج در میان مواد متنوع است که می تواند به طور موثر برای کمک و پشتیبانی عرشه سقف یا روکش استفاده شود.

مزایای استفاده از پرلین ها در ساختمان های فلزی

بهتر است که پیش از صحبت درباره مزیت های پرلین ها، توضیح کوتاهی درباره اصول ساخت سقف در ساختمان های فلزی بپردازیم. پرلین ها یک بخش جدایی ناپذیر در ساختار ساختمان های فلزی هستند و به عنوان تکیه گاه برای تیرهای عمودی عمل می کنند. در واقع پرلین ها دومین قالب نگهدارنده سقف در سازه های فلزی می باشند.

پرلین چیست

3 کاربرد مهم و اساسی که توسط پرلین ها در سقف های فلزی اجرا میشود!

  • سقف ها توسط آنها محافظت و نگهداری میشوند.
  • تیرها را به یکدیگر متصل می کنند و باعث میشوند تا اسکلت ساختمان محکم شود.
  • در فاصله ی میان دهانه ی قالب بندی، پرلین ها پشتیبانی بیشتری ایجاد می کنند و در برابر بارندگی مقاومت بیشتری دارند.

خرید و قیمت پرلین

در این مقاله از سایت ثامن تجارت با پرلین چیست و کاربرد لاپه در سوله آن آشنا شدید. همانطور که متوجه شدید پرلین ها یک حمایت کننده قوی برای سقف های شیب دار و سوله ها می باشد، در واقع یک جزء مهم در صنعت سوله سازی به شمار می آید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت پرلین و نحوه خرید آنلاین پرلین به سامانه اینترنتی ثامن تجارت مراجعه نمایید و همچنین می توانید برای اطلاع از قیمت پروفیل زد 18 و یا خرید پروفیل با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

 

سوالات متداول 

لاپه چیست؟

پرلین یا همان لاپه، برای حمل کردن سقف های شیبدار و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ و علاوه بر آن توسط تیرهای بزرگ، دیوارهای ساختمان، تیرهای فولادی و … پشتیبانی می شود.

کابرد لاپه در سوله چیست؟

سقف ها توسط آنها محافظت و نگهداری میشوند و تیرها را به یکدیگر متصل می کنند و باعث میشوند تا اسکلت ساختمان محکم شود.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه