مشاوره و فروش
02191003181
Light industrial profile1
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
6 بازدید

یکی از رایج‌ترین محصولات فولادی که کاربرد زیادی در صنایع گوناگون ازجمله ساختمان‌سازی دارد، پروفیل صنعتی سبک است. به‌طورکلی، اگر مقطعی فلزی شکل ثابت و طول بلندی داشته باشد در زبان انگلیسی به آن Profile می‌گویند. در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که پروفیل صنعتی سبک چیست و چه کاربردهایی دارد. اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در ارتباط با این دسته از آهن آلات فولادی افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه با ما همراه باشید. شما همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت پروفیل مورد نظر خود، با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

پروفیل صنعتی سبک چیست؟

برای آن‌که به این پرسش پاسخ دهیم، ابتدا لازم است با مفاهیم پروفیل صنعتی و پروفیل سبک آشنا شویم.

پروفیل صنعتی در حقیقت همان پروفیل ساختمانی به شمار می‌رود، که ابعادی بیشتر از ۱۲ سانتی‌متر و ضخامتی بیشتر از ۶ میلی‌متر دارد. این دسته از محصولات فولادی از تنوع زیادی برخوردار بوده و در اندازه‌ها و ابعاد گوناگون تولید می‌شوند. از آن‌جایی که پروفیل‌های صنعتی از توان و استحکام بالایی برخوردارند، کاربرد فراوانی در اجرای طرح‌های سنگین و ساختمان‌سازی دارند.

اکنون که دریافتیم پروفیل صنعتی چیست لازم است به پرسش دیگری مبنی بر پروفیل سبک چیست؟ پاسخ دهیم. این دسته از پروفیل‌ها که پروفیل مبلی نیز خوانده می‌شوند، دسته‌ای از مقاطع فولادی هستند که سطح مقطع آن‌ها در تمام طول محصول یکسان و یکنواخت است. این پروفیل‌ها طی عملیات نورد سرد ساخته شده و ضخامتی میان ۰.۷ تا ۱.۵ میلی‌متر دارد.

آشنایی با روش تولید پروفیل صنعتی سبک

این دسته از محصولات با استفاده از ورق‌های روغنی ساخته می‌شوند. به همین دلیل یکی از مواد اولیۀ مورد نیاز برای تولید پروفیل سبک ورق روغنی است. ورق‌ها ابتدا وارد کارخانه شده و سپس برای رسیدن به ابعاد مورد نظر بریده می‌شوند. پس از آن مقطع ایجادشده را به خط تولید می‌فرستند و از دو شیوۀ مستقیم و غیرمستقیم برای ساخت پروفیل سبک استفاده می‌کنند.

در فرایند مستقیم ورق را از قالب عبور داده و به آن شکل می‌دهند. پس از انجام این مراحل لبه‌های ورق را جوش می‌دهند و آن‌ها را به شکل مورد نظر درمی‌آورند. پروفیل صنعتی سبکی که به این روش تولید می‌شود از کیفیت بالاتر و دقت ابعاد بیشتری نسبت به روش غیرمستقیم (روشی که در آن ورق را به لوله تبدیل کرده و سپس از طریق شکل‌دهی به لوله، پروفیل سبک می‌سازند) برخوردار است.

تفاوت پروفیل صنعتی سبک و سنگین

حال که پاسخ پروفیل صنعتی سبک چیست را دریافتیم، بیایید ببینیم چه تفاوت‌هایی میان پروفیل صنعتی سبک و سنگین وجود دارد:

  • جنس ورق: پروفیل سبک را در فرایند نورد سرد و با استفاده از ورق‌های روغنی مانند گالوانیزه می‌سازند. این در حالی است که برای ساخت پروفیل سنگین از ورق سیاه و فرایند نورد گرم استفاده می‌کنند.
  • اندازه: پروفیل صنعتی سبک ضخامتی کمتر از ۱.۵ میلی‌متر داشته و پروفیل سنگین ضخیم‌تر از این مقدار است.
  • خواص مکانیکی: گونۀ سنگین پروفیل‌ها از ویژگی‌هایی مانند استحکام خمشی، جوش‌پذیری، مقاومت فشاری بالا، و… برخوردارند. در حالی که از ویژگی‌های بارز پروفیل‌های سبک می‌توان به شکل‌پذیری عالی، آب‌کاری و کیفیت سطحی بالا اشاره کرد.
  • کاربرد: این دو دسته از کاربردهای متفاوتی در صنایع گوناگون برخوردار هستند. به عنوان مثال سبک‌ها را در صنایعی مانند مبل‌سازی و خودروسازی به کار گرفته و سنگین‌ها را بیشتر در مواردی مانند ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌دهند.

با توجه به تفاوت‌های ذکر شده بدیهی است که قیمت پروفیل صنعتی سبک نیز با قیمت پروفیل صنعتی سنگین تفاوت دارد.

تفاوت پروفیل صنعتی سبک و سنگین

قیمت پروفیل صنعتی سبک

در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت به این پرسش پاسخ دادیم که پروفیل صنعتی سبک چیست و شما را با ویژگی‌ها و کاربردهای متنوعی که در صنایع گوناگون دارد آشنا ساختیم. همانطور که پیشتر نیز در متن اشاره کردیم به تبع تفاوت‌های ی که میان پروفیل‌های سبک و سنگین وجود دارد این دو گونه از مقاطع فولادی قیمت‌های متفاوتی دارند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت پروفیل صنعتی، پروفیل مبلی، انواع نبشی، تیرآهن لانه زنبوری، ورق روغنی، سیم خاردار، لوله مبلی، و سایر مقاطع فولادی مورد نظر خود، به بخش مربوطه در وب سایت ما مراجعه کرده و یا با کارشناسان ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه