مشاوره و فروش
02191003181

لاوک چیست؟ لاوک در ساختمان را کامل بشناسید! + عکس

852350 image1634540610 1
۲۶ مهر ۱۴۰۰
59 بازدید

وادار و لاوک چیست: وبسایت ثامن تجارت قصد دارد در این مقاله برای شما شرح دهد که لاوک یا تراک چیست و چه کاربردی دارد و عکس لاوک در ساختمان را به نمایش می گذاریم. فروشگاه ثامن تجارت آخرین قیمت پروفیل زد 18 را برای شما کاربران عزیز در سایت قرار داده است. یکی از اعضای افقی قاب فولادی سبک، لاوک در سازه ها هستند. وظیفه لاوک در سیستم قاب فولادی سبک نگهداری از ستونک ها می باشد به طوری که ستونک ها روی آنها قرار می گیرد. انتهای ستونها در تراز سقف، بوسیله ی همین اعضا به یکدیگر متصل می شوند.

اجزای تشکیل قاب فولادی سبک

ستونک

ستونک از اعضای عمودی این سیستم می باشد و وظیفه انتقال بارهای قائم به شالوده را بر عهده دارد. همانطور که در توضیحات لاوک چیست گفتیم این ستونک ها بر روی لاوک ها قرار می گیرند. گاهی اوقات Columns در دهانه مهاربندی قرار می گیرند که در این صورت نیروهای ناشی از بارهای جانبی را هم تحمل می کنند.

تیرچه

سقف قاب فولادی سبک از تیرچه های فلزی سرد تشکیل شده است که فواصل تیرچه ها با در نظر گرفتن میزان ظرفیت باربری عضو و ابعاد قطعات پوشش سقف که می توانند سیمانی ، دال بتن آرمه و تخته های چوبی باشد، تعیین و ساخته می شود. تیرچه ها اکثرا به شکل Z یا  C می باشند.

image1645606558lavak

اتصالات دهنده های داخلی دیوارها

این نوع اعضا از قاب فولادی سبک، باعث اتصال ستونک ها و رفتار منظم این اعضا می شوند. طراحی ستونک ها، تعداد و موقعیت قرار گیری اعضای افقی را تعیین می کند. این اعضا اکثرا به هر دو طرف ستونک ها در یک تراز پیچ میشوند.

سخت کننده جان

وظیفه این اعضا افزایش مقاومت و سختی جان تیرچه ها می باشد. در نقاطی که بار متمرکز بر تیر وارد می شود قرار می گیرد.

نبشی اتصال

هنگامی که اتصال مستقیم کافی نباشد، این اعضا برای اتصال اعضا به یکدیگر استفاده می شود.

پیچ های اتصال دهنده

از مته برای سوراخ کردن می توان استفاده کرد. این پیچ ها در اندازه وشکل های مختلف موجود می باشند. 

(عکس لاوک در ساختمان)

large image1634708031

بخش ها مختلف سیستم قاب فولادی سبک نورد سرد:

شالوده

اتصال سازه شالوده دو نوع می باشد:

  • اتصال سازه فولادی سبک به شالوده : در این روش  ستونک ها بطورمستقیم از راه میله های اتصال به شالوده متصل می شوند.
  • اتصال شالوده به وادار و لاوک چیست: در این روش ابتدا لاوک ها به میله های اتصال شالوده بسته شده و سپس ستونک ها به لاوک در سازه ها وصل میشوند. اگر برایتان سوال پیش می آید که لاوک در ساختمان چیست؟ جواب آن بسیار ساده می باشد. لاوک ها برای نگهداری از ستونک ها ساخته می شود که می توان یکی از اعضای مهم قاب فولادی سبک را لاوک نامید.

سیستم کف کاذب

برای ایجاد یک فضای خالی زیر کف و بالاتر قرار گرفتن کف تمام شده ساختمان ها از این سیستم استفاده می شود. این اعضا در مناطق مرطوب و سیل گیر، از جمع شدن آب و رطوبت و صدمات ناشی از آن جلوگیری می کند.

دیوارهای باربر و غیرباربر

اعضای تشکیل دهنده دیوارهای باربر و غیر باربر سیستم ساختمانی LSF استادها (Studs) و رانرها (Runners or Trakes) می باشند که به طور پانلی بارهای عمودی و جانبی را به تکیه گاه منتقل می کند. دیوارهای غیر باربر اکثرا برای جدا کردن فضاهای داخلی بنا مورد استفاده قرار می گیرند.

کلام آخر

امیدوارم که در این مقاله اطلاعات کافی و مفید راجع به تراک یا لاوک چیست و اعضای تشکیل دهنده قاب فولادی سبک را بدست آورده باشید. همچنین می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت پروفیل Z و دیگر آهن آلات به فروشگاه ثامن تجارت مراجعه نمایید. در صورت رضایت از این مطالب در مورد لاوک در سیستم قاب فولادی سبک، نظرات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

لاوک در ساختمان چیست؟

 یکی از اعضای افقی قاب فولادی سبک، لاوک ها هستند

مهم ترین وظیفه لاوک در سازه ها چیست؟

وظیفه لاوک ها نگهداری از ستونک ها می باشد به طوری که ستونک ها روی آنها قرار می گیرد.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه