مشاوره و فروش
02191003181

آرماتوربندی چیست؟

852350 image1642665642
3 اردیبهشت 1402
6 بازدید

آرماتوربندی چیست: آرماتوربندی یا قالب بندی عملیاتی است که با هدف استحکام بخشی به بتن صورت می پذیرد. در صورتی که اصول آرماتوربندی به درستی رعایت شود، افزایش استحکام کششی بتن را در پی دارد و ما در این زمان شاهد بالا رفتن مقاومت بتن در برابر تنش های محیطی خواهیم بود. صفر تا صد قیمت سیم آرماتوربندی از حساس ترین مراحل ساخت به شمار می آید و انجام آن به دقت و صرف زمان کافی نیازمند است. با این حال آرماتوربندی ساختمان همیشه به یک صورت نیست و اجرای آن می تواند در پروژه های مختلف، متفاوت باشد. در این مقاله از سری مقالات سایت ثامن تجارت به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم و انواع آرماتوربندی را نیز به شما معرفی می نماییم.

آرماتوربندی چیست؟ 

سیم آرماتور: آرماتوربندی عبارت است از فرایندی که در آن محصولات فولادی و همچنین میلگردها پس از قرار گرفتن در جای مخصوص به خود، با استفاده از دستگاه جوش سرد به یکدیگر متصل می شوند. این اتصال می تواند توسط بست فلزی نیز صورت گیرد. در برخی از موارد آرماتوربندی تنها با اتصال میلگرد‌های ساده به یکدیگر انجام می شود که این مدل، بیشتر برای سقف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قرار باشد که آرماتوربندی برای ستون ها و فونداسیون به کار گرفته شود، برای انجام آن از میلگردهای به هم تنیده و خمیده استفاده می گردد. بنابراین در پاسخ به سوال آرماتوربندی چیست؟ باید بگوئیم که آرماتوربندی عبارت است فرایند اتصال میلگردها و اجزای ساختمان به یکدیگر با هدف افزایش بتن یک ساختمان.

مزایای آرماتوربندی چیست؟ 

عملیات آرماتوربندی دارای مزایای زیادی است که ما در این بخش از مقاله ثامن تجارت به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم. این مزایا عبارت اند از:

  • آرماتوربندی به شکل دهی بتن کمک می کند
  • بتنی که دارای آراماتور است، هزینه نگهداری کمتری را به صاحبان پروژه تحمیل خواهد کرد
  • در صورت رعایت اصول آرماتوربندی، شاهد انحراف ساختمان نخواهیم بود
  • بتنی که آرماتوربندی شده، قدرت متراکم سازی بیشتری در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی خواهد داشت. در نتیجه می توان گفت که میزان پایداری سیستم ساختمان دارای آرماتور پایدارتر از سایر ساختمان ها است.
  • با انجام آرماتور بندی مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مانند سیل و همچنین آتش سوزی، چندین برابر می گردد.

مراحل آرماتوربندی 

صفر تا صد آرماتوربندی شامل مراحل پشت سر هم و مرتبطی است که برای دریافت نتیجه مناسب باید انجام شوند. در این بخش از مقاله “آرماتوربندی چیست” مراحل انجام کار به شکل خلاصه و با توجه به ترتیب انجام، به شما معرفی می گردد.

طراحی ساختمان 

در مرحله اول آرماتوربندی، طراحی ساختمان و تهیه نقشه آن انجام می شود. با طراحی نقشه و رسم قسمت های مختلف ساختمان، اجزا و قسمت های مختلف آن مشخص شده و مصالح مورد نیاز آن تهیه می گردد.

تشخیص نوع میلگرد و تهیه آن 

در صورتی که قصد انجام یک پروژه ساختمانی بزرگ را دارید، باید لیستی از میلگردهای مختلف را تهیه کرده و با توجه به نیاز خود برای خرید انواع میلگرد اقدام نمایید. اما این کار در پروژه های کوچ به شکل ساده ترب انجام می شود. در چنین پروژه هایی معمولا از میلگردهای فولادی  آجدار استفاده می شود.

انتخاب روش آرماتوربندی 

در این مرحله باید بدانید که مناسب ترین روش آرماتوربندی چیست؟ معمولا برای آرماتوربندی ساختمان ها روش های مختلفی وجود دارد که شما باید با توجه به شرایط و اندازه پروژه و همچنین مصالح در دسترس، روش مناسبی را برای انجام آرماتوربندی انتخاب نمایید. با توجه به شکل میلگرد و سایر عاومل روش هایی با نام های کراواتی و گره زدن به کار گرفته می شود که پرداختن به آن ها نیاز به نوشتن یک مقاله جداگانه دارد.

نحوه قرارگیری آرماتور

تعیین نحوه قرارگیری آرماتور 

تعیین نحوه قرارگیری آرماتور و همچنین چک کردن مجدد کار، از مهم ترین مراحل کار است. زمانی که ستون ها بزرگ است باید از میلگردهای بزرگ استفاده شود و به همین دلیل است تا آرماتور و قالب آن فضای بیشتری داشته باشند. در این صورت باید دقت کنید که بتن به همه نقاط آرماتور رسیده باشد.

بتن ریزی و قالب بندی

این مرحله به عنوان آخرین مرحله از آرماتوربندی است. حال منظور از قابلب بندی آرماتور چیست؟ قالب بندی آرماتور به عملیات قرار دادن قالب در اطراف آرماتور و بتن ریزی آن قالب گفته می شود. در این مرحله تلاش می شود تا از قالب فلزی استفاده شود. چرا که به ممانعت از خروج سیمان کمک می کند.

درآمد آرماتوربندی

در این مقاله از وب سایت ثامن تجارت در مورد این که آرماتوربندی چیست صحبت کردیم. اما سوالی که ممکن است در این جا مطرح شود، این است که در آمد حاصل از قیمت سیم آرماتوربندی چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر رعایت اصول آرماتوربندی در یک ساختمان و پروژه بزرگ به درستی انجام شود، به طوری که رضایت صاحبان پروژه را از لحاظ حفظ ایمنی، تمیزی و دوام کار به همراه داشته باشد، می توان درآمد بالایی را از این کار انتظار داشت. به همین دلیل است که ما بر درستی انجام کار تاکید داریم و به شما توصیه می کنیم تا از مصالح مرغوب برای انجام این کار استفاده نمایید.

همچنین جهت خرید محصولات مفتولی اعم از سیم خاردار، مفتول گالوانیزه و …. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۳۱۸۱ تماس حاصل فرمائید تا برترین محصولات را خریداری کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه