مشاوره و فروش
02191003181

PVC چیست؟

852350 image1657704052
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
7 بازدید

نوعی از پلیمرهای ترموپلاست که به شکل سخت اما قابل انعطاف ساخته می شود، PVC است. در مورد این که قیمت ورق PVC چیست و چه کاربردهایی دارد، در این مقاله از سایت ثامن تجارت اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد. چیزی که شما باید در نهایت به آن برسید دریافت اطلاعاتی مفید در مورد کاربرد PVC در صنعت و به طور کل مزایای استفاده از آن است. این محصول پرکاربرد در صنعت پترشیمی، در حال حاضر به یکی از پراستقبال ترین محصولات موجود در بازار تبدیل شده و تقاضا برای تولید و عرضه آن به صورت چشم گیری در حال افزایش است.

PVC چیست؟ 

پی وی سی برای اولین بار در کشور المان تولید شد. در آن زمان تلاش برای انعطاف پذیر کردن این محصول و مقابله با شکنندگی پلیمر به نتیجه ای نرسید. اما تلاش ها متوقف نشد و در سال 1926 فردی به نام والدو سیمون توانست به یک پلیمر نرم با استفاده از مخلوط کردن برخی از افزودنی ها با پی وی سی، دست یابد. ماده انعطاف پذیر حاصل به نحوی انعطاف پذیر و نرم است که می تواند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار بگیرد.

image16577041301

در ادامه مقاله PVC چیست کاربردهای این محصول را معرفی می کنیم. علاوه بر این مزایای استفاده از PVC در صنایع را بررسی خواهیم کرد و البته به معایب این محصول نیز اشاره می کنیم.

کاربردهای PVC چیست؟

در این بخش اصلی ترین کاربردهای پی وی سی را معرفی خواهیم کرد. در صنایع مختلف برای تولید آن چه در ادامه آمده است، از پی وی سی و مشتقات آن استفاده می گردد.

  • ساخت پنجره های بدون دید و ایمن
  • ساخت انواع کیف با قیمت ارزان
  • استفاد جهت روکش سیم ها و کابل های الکتریکی
  • ساخت توپ های بازی با وزن کم جهت داشتن ایمنی
  • لوله کشی آب و فاضلاب و سایر سیالات
  • استفاده در کف سازی و ساخت سقف های کاذب
  • ساخت صفحه گراافون
  • برش عمودی پنجره ها
  • ساخت لوله، کانال ها و …
  • استفاده در تولید انواع لوازم خانگی، پرده و حتی پوشاک

image16577041493

تولید پی وی سی چگونه است؟

حال که متوجه شدیم PVC چیست و در چه جاهایی کاربرد دارد، بهتر است تا کمی در مورد روش تولید این پلیمر نیز صحبت کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید با ترکیب کردن PVC با سایر مواد افزودنی و انواع خاصی از نرم کننده ها می توان ساختارهای جدیدی را به دست آورد. تولید پی وی سی معمولا به یکی از روش های زیر انجام می شود:

  • روش غوطه وری به عنوان مثاال دستکش با استفاده از این روش تولید می شود
  • روش پوشش دهی دورانی به عنوان مثال زمانی که مقصود، تولید توپ از جنس PVC باشد
  • روش فشاری که با استفاده از این روش قطعات فنی و پیچیده مختلف تولید می شود
  • روش اکسروژنی که برای تولید انواع لوله ها، کابل و پرئوفیل و همچنین جهت گرانول سازی مورد توجه قرار می گیرد
  • روش تزریقی که به موارد استفاده از این روش کمتر از سایر روش ها است

مزایای PVC چیست؟ 

بعد از آشنایی با کاربردهای پی وی سی، باید در مورد مزایای آن هم بدانیم. با کسب این اطلاعات به خوبی متوجه خواهید شد که دلیل استفاده از PVC چیست و چرا نسبت به محصولات مشابه برتری دارد.

image16577041715

مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش

یکی از اصلی ترین مزایای PVC مقاو بودن آن در برابر خوردگی، فرسایش و زنگ زدگی است. به دلیل این که PVC نوعی پلاستیک محسوب می شود، بنابراین احتمال زنگ زدگی برای لوله ها و محصولات تولید شده از آن به صفر می رسد. از طرفی دیگر رسانای جریان الکتریکی نبودن این محصول، مقاومت آن در برابر خوردگی و همچنین واکنش های الکتروشیمیایی را بالا برده است.

استحکام کششی مناسب

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که دلیل استحکام کششی و مزیت آن برای محصولات پلیمری مانند لوله های PVC چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به نیاز به سبک بودن این لوله ها اشاره کرد. در واقع کم بودن وزن این لوله ها می تواند در حجم وسیع به کاهش نیاز به مصالح نیز بینجامد. از طرفی دیگر این موضوع بر کاهش ضخامت لوله ها نیز موثر است.

image16577042166

قابلیت آب بندی

در مقالات متعدد در وب سایت ثامن تجارت در مورد اب بندی محصولات گوناگون با استفاده از برخی تجهیزات صحبت کرده ایم. به طور کل اگر بخواهیم بگوییم منظور دقیق از آب بندی PVC چیست، باز هم می توانیم لوله های PVC را مثل بزنیم. چرا که در محل اتصال آن ها نیاز به کسب اطمینان از عدم نفوذ آب احساس می شود.  به طور کل قیمت ورق PVC و همچنین UPVC به دلیل عمق دخول بالا و داشتن سیستم های اورینگی، قابلیت آب بندی مناسبی دارند. برای این محصولات مزایای دیگری مانند حفظ کیفیت و ضربه پذیری بالا و همچنین مقاومت بالا در برابر حرارت را نیز می توان نما برد.

منبع : en.wikipedia.org

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه