مشاوره و فروش
02191003181

تفاوت وایتون و سیلیکون چیست؟ (کاربرد اورینگ وایتون چیست)

852350 image1642230800 1
3 اردیبهشت 1402
26 بازدید

اورینگ وایتون نوعی از اورینگ ها هستند که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این که این اورینگ چه کاری را انجام می دهد و هدف از تولید اورینگ وایتون چیست، موضوع مورد بحث دراین مقاله از سری مقالات آموزشی وب سایت ثامن تجارت است.آن چه در این مقاله به آن می پردازیم، تعریف این نوع اورینگ، کارایی آن و همچنین بررسی شرابط مناسب برای استفاده از آن می باشد. تفاوت وایتون و سیلیکون در اورینگ ها هم مورد دیگری است که در خلال همین مقاله به آن اشاره خواهد شد. پس پیشنهاد می کنیم که ما را تا انتهای این نوشتار همراهی بفرمایید.

اورینگ وایتون چیست؟ 

پرسیدن این سوال که اورینگ وایتون چیست به معنای این است که شما اطلاعات مناسبی در مورد اورینگ ها دریافت کرده اید و حالا به دنبال شناخت این نوع از اورینگ ها هستید. به احتمال زیاد می دانید که اورینگ ها جهت آب بندی به کار می روند. از آب بندی انواع سیالات نظیر آب، روغن ها، نفت و … گرفته تا ممانعت از نشت گازهای خورنده و حتی انتقال گرما، همه مواردی هستند که برای انجام آن ها به اورینگ ها نیاز مند هستیم.حال اینکه میان انواع اورینگ ها چه تفاوتی وجود دارد، امری است که باید در فرصت مناسب مورد بررسی قرار گیرد. اما کارایی تفاوت وایتون و سیلیکون چیست؟ در ادامه به این سوال به طور کامل پاسخ می دهیم.

ویژگی های مهم اورینگ وایتون چیست؟

مقاومت در برابر حرارت، سایش و فرسودگی، ویژگی های بارز همه انواع اورینگ است. اما برخی از اورینگ ها نسبت به برخی شرایط سازگارتر هستند و مقاومت بیشتری را برای حفظ صحت انجام کار خود و رسیدن به نتیجه مطلوب، از خود نشان می دهند.

به طور کلی ویژگی های اورینگ وایتون را می توان به صورت زیر بیان نمود:

  • مقاومت تحسین برانگیز اورینگ وایتون در مقابل گریس و روغن های سیلیکون
  • مقاوم بودن این اورینگ نسبت به گریس های روغنی و معدنی
  • مقاوم بودن در برابر هیدروکربن های کلر شده
  • مقاومت در برابر انواع سوخت دیزلی و بنزین
  • مقاوم در برابر حملا شیمیایی و اوزونی

پس به طور کلی با توجه به موارد بالا می توان اورینگ وایتون و همچنین لاستیک فلورولامستر را که به این نام معروف است، در برابر موارد زیر مقاوم دانست.

  • مقاوم در برابر  انواع مواد شیمیایی
  • مقاوم در شرایطی که گرمای زیادی غالب است
  • مقاومت و سازگاری بالا در محیط های روغنی

به نقل از ویکی پدیا:

اورینگ (به انگلیسی: O-ring) نوعی درزبند مکانیکی و به شکل چنبره می‌باشد. اورینگ‌ها اغلب از جنس الاستومر و دارای سطح مقطعی گرد می‌باشند. اورینگ به‌طور رایج به گونه‌ای طراحی می‌شود که در یک شیار نشسته در طول فرایند مونتاژ بین دو یا چند قسمت فشرده می‌شود و سبب ایجاد یک آب‌بند مکانیکی در میان قسمت‌ها می‌شود.

انواع اورینگ وایتون 

در این بخش از مقاله “تفاوت وایتون و سیلیکون” نیاز است تا انواع این اورینگ ها را به شما معرفی کنیم. منظور از انواع در واقع گرید بندی این اورینگ بر طبق استاندارد عریف شده برای آن است که به صورت زیر می باشد.

نوع استاندارد اورینگ وایتون 

در حالت استانداد نوع A این اورینگ دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشد. از جمله:

  • رنگ مشکی (رنگ مشکی برای این اورینگ غالب است اما آن را با رنگ ها سبز و قهوه ای نیز عرضه می نمایند)،
  • تحمل دما تا 75 درجه سانتی گراد.

وایتون گرید B 

استفاده عمده از این نوع اورینگ وایتون در کارخانه های شیمیایی است. علاوه بر این وایتون گرید B را در انواع آب بندها، گسکت ها و برای به کارگیری در نیروگاه های برق انتخاب می کنند.

گرید وایتون نوع F

عمده استفاده از این نوع اورینگ برای سوخت رسانی خودروهای اکسیژنی است.

موارد استفاده از اورینگ وایتون 

با در نظر گرفتن ویژگی های ذکر شده در بخش های ابتدایی این مقاله، به نظر شما مهم ترین موارد استفاده از اورینگ وایتون چیست؟ به طور حتم می توان این اورینگ را برای استفاده در سطح وسیع در صنایع شیمیایی، خودروسازی، هوا و فضا و سایر صنایع معرفی نمود.به خصوص در سیستم های آب رسانی برای مناطقی که تحت تاثیر مواد شیمیایی و مواد آلاینده قرار دارند. همچنین برای استفاده در سیستم های آب رسانی ای که در شرایط جوی نامناسب و آب و هوای گرم و خشک واقع شده اند.

علت استفاده از اورینگ وایتون در خودروسازی

عمده ترین استفاده از این نوع اورینگ در صنایع خودروسازی، مقاومت بالای آن در برابر حرارت و سیالات مختلف است. بیشترین مورد استفاده از وایتون در خودروسازی در سیستم های قدرت و سیستم های سوخت رسانی است. به عنوان  مثال جهت آب بندی میل لنگ  و به عنوان واشر ورودی منفرد در سیستم های قدرت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.از طرفی دیگر برای آب بندی بخش ارسال کننده سوخت و همچنین به عنوان آب بند پمپ در سیستم سوخت رسانی، مورد استفاده قرار می گیرد.

وایتون

تفاوت وایتون و سیلیکون در چیست؟ 

حال که با مفهوم اورینگ وایتون آشنا شده اید ممکن است به تفاوت این اورینگ با نوع سیلیکونی اورینگ ها فکر کنید. در بخش های فبلی از همین مقاله ثامن تجارت هم بیان کردیم که اورینگ وایتون چیست و همه اورینگ ها ویژگی های تقریبا یکسانی دارند، اما تفاوت آن ها در میزان برخورداری از این ویژگی ها است. به عنوان مثال واشر وایتون دارای میزان مقاومت بالاتری در برابر مواد شیمیایی است.این در حالی که اورینگ سیلیکونی به دلیل مقاوم بودن در برابر گرما، مورد استفاده و توجه صنعتگران است خوب است بدانید که اورینگ سیلیکونی و اورینگ وایتون قیمت مناسبی دارند و به راحتی در بازار قابل خریداری هستند.

 

سوالات متداول

مهم ترین تفاوت وایتون و سیلیکون چیست؟

واشر وایتون دارای میزان مقاومت بالاتری در برابر مواد شیمیایی است.این در حالی که اورینگ سیلیکونی به دلیل مقاوم بودن در برابر گرما، مورد استفاده و توجه صنعتگران است.

اورینگ وایتون چیست؟

اورینگ ها جهت آب بندی به کار می روند. از آب بندی انواع سیالات نظیر آب، روغن ها، نفت و … گرفته تا ممانعت از نشت گازهای خورنده و حتی انتقال گرما، همه مواردی هستند که برای انجام آن ها به اورینگ ها نیاز مند هستیم.

منبع : learnmore.scholarsapply.org

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه