مشاوره و فروش
02191003181
852350 image1657615701 1
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
78 بازدید

آیا می دانید گسکت چیست؟ تا به حال نامی از آن شنیده اید و می دانید که در کجاها کاربرد دارد؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است می توانید با مطالعه این مقاله از سری مقالات سایت ثامن تجارت به اطلاعات خوبی در این زمینه دست یابید. در صورتی هک هم پاسخ تان مثبت است، باز هم خواندن این مقاله خالی از لطف نیست. چرا که اطلاعات شما را کامل تر کرده و برای شناخت انوًاع گسکت نظیر گسکت اسپیرال به کمک تان می آید. موارد دیگری که در پی آشنایی با گسکت باید بیاموزید این است که بدانید نوار گسکت چیست؟ گسکت اسپیرال چیست؟ و جدول استاندارد گسکت ها چگونه است؟

گسکت چیست؟ 

بهتر است در همین ابتدا منظور از گسکت را به شما بگوییم. اگر بخواهیم به معنی گسکت در زبان فارسی اشاره کنیم، بهترین نام، درزبند و لایی است. یک گسکت در واقع نوعی درز بند است که کار اصلی آن جلوگیری از نشت سیالات و به طور کلی آب بندی است. محل قرارگیری این درزبند مکانیکی دقیقا در میان دو بخش متصل به هم و تحت فشار هوا یا آب است تا مانع از نشتی آب گردد. اگر بخواهیم انواع گسکت ها را فقط نام ببریم، می توان به گسکت مقوایی، گسکت فلزی، نمدی، سیلیکونی و … اشاره کرد. هر کدام از این انواع در جای خود توضیح داده خواهند شد.

image16576172122

 مهم ترین نوع گسکت ها چیست؟ 

این که بخواهیم مهم ترین نوع گسکت را نام ببریم، کار زیاد جالبی نیست. چرا که هر کدام از انواع این محصول برای کار خاصی تولید و در بازر عرضه شده اند. به همین دلیل باید به دنبال پر کاربردترین نوع گسکت ها باشیم. یکی از این گسکت ها به گسکت مارپیچی معروف است. همین شکل مارپیچی باعث شده تا این نوع گسکت توانایی زیادی در آب بندی داشته باشد. اگر این گسکت دارای رینگ داخلی باشد، می توان مطمئن بود که از خوردگی و فرسایش قطعه می کاهد. همچنین این رینگ در حفظ سلامت اجزای اب بندی بسیار موثر است. از طرفی دیگر رینگ خارجی به درست نصب شده گسکت کمک می کند.

از موارد استفاده گسکت مارپیچی می توان به کارگیری آن در نیروگاه های فرایند شیمیایی و همچنین صنایع هوایی را نام برد. به این گسکت ها، گسکت حلزونی هم گفته می شود و سایز آن ها چیزی در حدود 2.1 اینچ تا 60 اینچ است.

به نقل از ویکی پدیا: 

درزبند یا گَسکِت (به انگلیسی: Gasket) یا به نادرستی واشر آب‌بندی، آب‌بندی مکانیکی است که برای پر کردن فضای میان دو جسم برای جلوگیری از نشت بکار می‌رود. درزبندها را معمولاً از راه برش دادن در صفحه‌های لاستیکی، فلزی، نمدی، مقوایی، فایبرگلاسی، سیلیکونی یا بسپاری می‌سازند. درزبندهای مربوط به کاربردهای ویژه ممکن است حاوی آزبست هم باشند.

سایز جدول استاندارد گسکت ها

از سایر انواع گسکت ها می توان موارد زیر را نام برد. تفاوت این گسکت ها به کاربرد و شکل ظاهری آن ها مرتبط است. به طور کل گسکت ها به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • گسکت پوشش فلزی دار
  • گسکت رینگی
  • گسکت اسپیرال وند (همان گسکت مارپیچی یا خلزونی است)
  • گسکت تفلون PTFE
  • گسکت ترکیبی

image16576171713

جدول استاندارد گسکت ها 

جدولی که در این بخش به شما ارائه می شود، با عنوان جدول استاندارد گسکت شناخته می شود. در این جدول با توجه به نوع گسکت، نوع فلنج های مورد استفاده، گسکت های تحت پوشش و استاندارد ساخت و طراحی گسکت مشخص شده است.

نوع گسکتاستاندارد طراحی و ساخت گسکتگسکت های تحت پوششنوع فلنج های مورد استفادهاستاندارد فلنجهای
مورد استفاده
استاندارد لوله
(Pipe joint)
فلزیASME B16.20رینگی
مارپیچی
پوشش فلزی
سطح تخت
سطح برجسته
ASME B16.5
ASME B16.47
API 6A
API 601پوشش دو لایه
مارپیچی
گرد
سطح برجسته
اتصالات لوله فلنج
ASME B16.5
API 605
MSS SP44
(NPS)
ASME B36.10M
BS 3381مارپیچیفلنج فلزیBS 1560
BS 10
BS 4504
نیمه فلزیASME B16.20رینگی
مارپیچی
پوشش فلزی
سطح تخت
سطح برجسته
ASME B16.5
ASME B16.47
API 6A
API 601پوشش دو لایه
مارپیچی
گرد
سطح برجسته
اتصالات لوله فلنج
ASME B16.5
API 605
MSS SP44
(NPS)
ASME B36.10M
BS 3381مارپیچیفلنج فلزیBS 1560
BS 10
BS 4504
غیر فلزیASME B16.21
ASTM F36
واشر نرم
Cut gasket
سطح تخت
سطح برجسته
ASME B16.5
ASME B16.47

جمع بندی 

در این مقاله از وب سایت ثامن تجارت سعی کردیم تا به شما بگوییم که گسکت چیست؟ انواع آن کدام اند و جدول استاندارد گسکت ها به چه شکل است. به طور کل اب بندی اتصالات بدون استفاده از ابزارهایی نظیر گسکت به راحتی امکان پذیر نیست. آن چه که در هنگام خرید گسکت باید مورد توجه قرار دهید، کیفیت آن است. گسکت با کیفیت و دوام بیشتری داشته و نیاز به تعویض زود هنگام نیز نخواهد داشت.

 

سوالات متداول 

گسکت چیست؟

یک گسکت در واقع نوعی درز بند است که کار اصلی آن جلوگیری از نشت سیالات و به طور کلی آب بندی است.

جدول استاندارد گسکت ها به چه صورت می باشد؟

در این مقاله از سایت ثامن تجارت این جدول به صورت کامل برای شما ارئه داده شده است. برای مشاهده آن کلیک کنید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه