مشاوره و فروش
02191003181
852350 image1659429827
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
30 بازدید

برای این که بدانید خرید کوپلینگ و چه کاری انجام می دهد، باید اطلاعاتی در مورد شفت و اصطلاحاتی مانند گشتاور داشته باشیم. ما در این مقاله از سایت ثامن تجارت سعی داریم تا آن چه که برای آشنایی شما با انواع کوپلینگ از جمله موتور و  پمپ نیاز است را به سادگی توضیح دهیم. به طور کلی coupling وظیفه انتقال قدرت در حین اتصال دو شفت را بر عهده دارد. در ادامه همین مقاله در مورد موارد کاربرد coupling و انواع آن صحبت خواهیم نمود.

انواع کوپلینگ

انواع مختلف کوپلینگ عبارتند از:

  • کوپلینگ پرتو
  • کوپلینگ آستین یا ماف
  • کوپلینگ فلنج
  • کوپلینگ دیسک
  • کوپلینگ بوش
  • کوپلینگ دیافراگمی
  • کوپلینگ شبکه
  • جفت زنجیر غلتکی
  • کوپلینگ دنده
  • کوپلینگ تایر
  • کوپلینگ فک
  • کوپلینگ اولدهام
  • کوپلینگ جهانی
  • کوپلینگ دم

کوپلینگ چیست؟ 

کوپلینگ وسیله ای است که برای اتصال دو شفت به یکدیگر در انتهای آنها به منظور انتقال نیرو استفاده می شود. هدف اصلی کوپلینگ ها اتصال دو قطعه از تجهیزات دوار است در حالی که اجازه می دهد درجاتی از ناهماهنگی یا حرکت انتهایی یا هر دو را فراهم کند.

در یک زمینه کلی تر، یک کوپلینگ همچنین می تواند یک وسیله مکانیکی باشد که برای اتصال انتهای قطعات یا اشیاء مجاور عمل می کند. کوپلینگ ها معمولاً اجازه جدا شدن شفت ها را در حین کار نمی دهند، با این حال، کوپلینگ های محدود کننده گشتاور وجود دارند که در صورت تجاوز از حد گشتاور ممکن است بلغزند یا جدا شوند.

هدف اصلی کوپلینگ ها اتصال دو قطعه از تجهیزات دوار است در حالی که اجازه می دهد درجاتی از ناهماهنگی یا حرکت انتهایی یا هر دو را فراهم کند. انتخاب، نصب و نگهداری کوپلینگ ها می تواند منجر به کاهش زمان نگهداری و هزینه های نگهداری شود.

نقش کوپلینگ (اتصال شفت)

  1. انتقال قدرت
  2. ناهماهنگی را جذب کنید
  3. برای محافظت از محصولات اطراف ارتعاشات را جذب کنید
  4. گرمای موتور و غیره را به سمت محرک منتقل نکنید.

شفت کوپلینگ چیست؟

کوپلینگ شفت جزء مکانیکی است که میل محرک و محور محرک موتور و غیره را به منظور انتقال نیرو به هم متصل می کند. کوپلینگ‌های شفت انعطاف‌پذیری مکانیکی را ارائه می‌کنند و تحملی را برای ناهماهنگی شفت فراهم می‌کنند. اولی کوپلینگ و دومی کوپلینگ شفت نامیده می شود. در نتیجه، این انعطاف پذیری کوپلینگ می تواند سایش ناهموار یاتاقان، لرزش تجهیزات و سایر مشکلات مکانیکی ناشی از ناهماهنگی را کاهش دهد. کوپلینگ‌های شفت انعطاف‌پذیر می‌توانند با انتقال گشتاور و در عین حال جبران ناهماهنگی موازی، زاویه‌ای و محوری بین اجزای محرک، از این مشکلات جلوگیری کنند. هنگامی که به درستی نصب شوند، کوپلینگ های شفت انعطاف پذیر می توانند لرزش را کاهش دهند، نویز را به حداقل برسانند و از اجزای میل محرک محافظت کنند.

کوپلینگ شفت برای انتقال نیرو و گشتاور بین دو شفت دوار مانند موتورها و پمپ ها، کمپرسورها و ژنراتورها استفاده می شود. کوپلینگ های شفت در نوع کوچک عمدتاً برای FA (اتوماسیون کارخانه) و نوع ریخته گری بزرگ که برای انتقال قدرت بزرگ مانند ماشین آلات بادی و نیروی هیدرولیک استفاده می شود در دسترس هستند.

وظیفه کوپلینک چیست؟ 

کوپلینگ ها وظیفه دارند تا موارد زیر را در پی اتصال شفت ها، از یک محور یا شفت به شفت دیگر انتقال دهند.

  • قدرت
  • سرعت
  • گشتاور

به طور دقیق تر باید بگوییم که کوپلینگ محور محرک را به محور متحرک وصل می کند و وظیفه انتقال قدرت چرخشی یا همان گشتاور را میان دو محور به عهده می گیرند.

دلیل وجود انواع coupling

قبل از آن که به شما بگوییم انواع مختلف کوپلینگ چیست، باید به این سوال پاسخ دهیم که اصلا چرا چنین تنوعی در کوپلینگ ها وجود دارد؟ به عبارت دیگر سوال این است که این تنوع در coupling ها به چه علتی به وجود آمده است؟

در بخش قبل هم در مورد این که انواع گوناگونی از coupling ها در بازار عرضه می شوند، صحبت کردیم. علت این تنوع وجود مشکلاتی است که به مرور زمان در این محصول ها به وجود آمده. برای هر مشکل، تدبیری اندیشه شده و اکثر تولید کنندگان به توید نوع جدیدی از این محصول روی آورده اند تا بتوانند مشکل مورد نظر را رفع نمایند. به عنوان مثال اگر بگویند علت تنوع در ایجادانواع مختلف کوپلینگ پمپ چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که همه انواع coupling پمپ به مرور زمان با هدف رفع مشکلات شناسایی در حین استفاده از نسخه های قبلی، ساخت و عرضه شده اند.

برخی از مشکلات مطرح شده برای کوپلینگ ها 

با توجه به اینکه بیان کردیم مشکلاتی در نسخه های قبلی coupling ها ایجاد می شود، بهتر است به شما بگوییم که برخی از انواع این مشکلات چه هستند و چگونه برای رفع آن ها اقدام شده است؟ در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین این مشکلات خواهیم پرداخت.

انحراف از محور 

در صورتی که محورها با یکدیگر فاصله داشته باشند و یا در جهت محوری فاصله ای برای آن ها وجود داشته باشد، مشکل انحراف از محور شناسایی می شود. دلیل به وجود آمدن این مشکل، اغلب ایجاد تغییر در دمای محورها است. در نتیجه این موضوع، خواهیم دید که انقباض و انبساط طولی در محورها ایجاد می شود. پس متوجه می شویم که دلیل ایجاد انحراف محوری کوپلینگ چیست؟

کوپلینگ چیست

در حال حاضر coupling های موجود در بازار امکان خنثی کردن این انحراف را دارند. همچنین تحمل پذیری بالایی در مقابل این انحراف از خود نشان می دهند.

انحراف شعاعی کوپلینگ ها

منظور از انحراف شعاعی در کوپلینگ چیست؟ زمانی که در این محصول، محورها در یک امتداد نیستند انحراف شعاعی رخ می دهد. البته این شرط برای تشخیص این مشکل لازم است ولی کافی نیست. زمانی می گوییم یک coupling دارای انحراف شعاعی است که در زمان به کارگیری آن ها، شاهد فاصله گرفتن محورها در جهت شعاع ان ها باشبم. البته این مورد به شرایط به کارگیری کوپلینگ ها هم بستگی دارد. به طور کل انحراف شعاعی بزرگترین و شاید بتوان گفت که بدترین مشکل ممکن برای coupling ها است. در حال حاضر فقط تعداد معدودی از coupling های معدود می توانند این مشکل را رفع نمایند.

کوپلینگ چیست

انواع مختلف کوپلینگ ها 

در بخش های قبلی در مورد اینکه معنی کوپلینگ چیست و چه کارایی دارد صحبت کردیم. این بخش از مقاله “کوپلینگ چیست” از وب سایت ثامن تجارت به معرفی اجمالی انواع مختلف کوپلنگ ها خواهیم پرداخت. این محصولات به ترتیب میزان کاربرد عبارت اند از:

  • coupling های مخروطی
  • کوپلینگ های موف که به نام coupling های گیره ای یا کمپه ای هم شناخته می شوند.
  • coupling پوسته ای

 

سوالات متداول

کوپلینگ چیست؟

کوپلینگ وسیله ای است که برای اتصال دو شفت به یکدیگر در انتهای آنها به منظور انتقال نیرو استفاده می شود. هدف اصلی کوپلینگ ها اتصال دو قطعه از تجهیزات دوار است در حالی که اجازه می دهد درجاتی از ناهماهنگی یا حرکت انتهایی یا هر دو را فراهم کند.

مهم ترین کاربرد کوپلینگ چیست؟

هدف اصلی کوپلینگ ها اتصال دو قطعه از تجهیزات دوار است در حالی که اجازه می دهد درجاتی از ناهماهنگی یا حرکت انتهایی یا هر دو را فراهم کند

منبع : en.wikipedia.org

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه