مشاوره و فروش
02191003181

ناودانی اروپایی چیست؟ بررسی تفاوت ناودانی اروپایی با روسی

852350 image1670689890
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
9 بازدید

ناودانی اروپایی چیست؟ پروفیل ناودانی UNP یا ناودانی اروپایی از جمله انواع ناودانی می باشد که حتی به آن ناودانی سنگین می گویند. در ضمن برای خرید ناودانی می توانید با کارشناسان سایت ثامن تجارت در ارتباط باشید و برای کاربرد موردنیازتان بهترین و مناسب ترین نوع را انتخاب کنید. این محصول به عنوان یکی از پرکاربردترین محصول ها در صنعت ساختمان سازی است. ناودانی های اروپایی با استاندارد اروپایی مدل UNP و با ضخامت و وزن بالاتر ساخته می شود. در ادامه از این مطلب شما را با این مقطع فولادی بیشتر آشنا می کنیم.

ناودانی اروپایی چیست؟

پروفیل ناودانی UNP با داشتن وزن بالاتر و ضخامت بیشتر از جمله بارزترین ویژگی های آن است. از آن ها به صورت جفتی در ساخت خرپاها و ستون ها و به صورت تکی در ساختن تیرها و بادبندها استفاده می کنند. دلیل نام گذاری آن به ناودانی اروپایی این سات که با استاندارد کشورهای اروپایی تولید می شود و از جمله مهم ترین پروفیل های ساختمانی می باشد.

مقاله پیشنهادی: ناودانی چیست؟

مشخصات ناودانی سنگین چیست؟

در زمان خرید ناودانی اروپایی باید به وزن و ضخامت آن توجه کنید. در واقع سایز انواع ناودانی بر اساس نوعی که دارند و طبق استاندارد تولید ساخته می‌شوند که سایز ناودانی اروپایی از 40 تا 400 بوده و پروفیل ناودانی UNP تولید شده در داخل دارای سایزی بین 80 تا 180 میلی متر است. در ضمن فاکتور وزن بر روی قیمت ناودانی اروپایی موثر است و در جدول اشتال می توانید وزن آن را به صورت دقیق مشاهده کنید. در جدول اشتال وزن ناودانی در کنار ویژگی های آن به صورت زیر است:

  • Xm: طول مرکز برش تا مرکز سطح
  • Ey: طول مرکز سطح تا ضلع بیرونی
  • A1: فاصله بین دو پروفیل برای یکسان سازی ممان اینرسی
european stud

کاربرد پروفیل ناودانی UNP

از ناودانی سنگین به صورت تکی و جفتی در صنایع گوناگون استفاده می کنند. از جمله این صنعت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساخت خرپاها: جفتی؛
  2. ساخت ستون ها: جفتی؛
  3. ساخت بادبندها: جفتی و تکی؛
  4. ساخت تیرها: تک و دوبل؛
  5. ساختن اسکلت کابین های ماشین آلات کامیون، سنگین و تریلرها.

استاندارد تولید ناودانی اروپایی چیست؟

ناودانی UNP براساس استاندارد اروپایی DIN-۱۰۲۶ و از سایز 30 تا 400 تولید و عرضه می شوند که به قرار زیر است:

  • UNP30
  • UNP30*15
  • UNP40
  • UNP40*20
  • UNP50
  • UNP50*25
  • UNP60
  • UNP65
  • UNP80
  • UNP100
what is a european stud

تفاوت ناودانی سبک و اروپایی چیست؟

در ادامه مطلب ناودانی اروپایی چیست، به تفاوت آن با نوع های دیگر می پردازیم. ناودانی های سبک با ضخامت و ابعادی کمتر از ابعاد تعیین شده در استانداردها ساخته می شود. از این رو وزن این نوع ناودانی ها، پایین تر از حداقل وزنی است که در جدول های استاندارد وجود دارد. اما در مقابل ناودانی های سنگین مطابق با وزن موجود در جداول استاندارد تولید می شود. ناودانی های اروپایی به دلیل داشتن وزن بیشتر، ضخامت بالاتر، بااستحکام تر و مقاوم تر در پروژه های بزرگ ساختمانی و صنعتی استفاده می شوند.

ناودانی های سنگین هم به دلیل این که دارای مقاومت پایین تری است و تحمل فشار کمی را دارد، در پروژه های کوچک تر استفاده می کنند. قیمت ناودانی اروپایی به دلیل داشتن کیفیت و وزن بالاتر، بیشتر است. در مقابل قیمت ناودانی سبک مقرون به صرفه تر است. کارخانه های تولیدکننده داخلی بیشتر اقدام به تولید ناودانی سبک کرده و محدودی از کارخانجات اقدام به تولید ناودانی های سنگین و سبک می کنند.

تفاوت ناودانی اروپایی و روسی چیست؟

پروفیل ناودانی UNP نسبت به ناودانی روسی دارای وزن بالاتری است. در ضمن بال های مورد استفاده در ناودانی سنگین به صورت شیب دار بوده ولی در ناودانی روسی به صورت موازی است. از جمله کاربردهای ناودانی روسی در پروژه های سبک مانند ساخت پایه ماشین آلات، اسکلت ماشین آلات سنگین، تولید چارچوب درب و پنجره و پله، ساختمان سازی و ترمیم بناهای معماری است. اما از ناودانی اروپایی در پروژه های سنگین ساختمانی و صنعتی استفاده می شود.

نتیجه گیری

به طور کلی ناودانی ها از جمله مهم ترین پروفیل ها در صنعت ساخت و ساز هستند و کاربرد بالای دارند. این محصول به انواع گوناگونی تقسیم می شود که از ناودانی اروپایی یکی از آن هاست که از بارزترین مشخصه های ناودانی سنگین وزن و ضخامت بالاست. البته نرخ ناودانی سنگین  با توجه به نرخ ارز، مواد اولیه آن و … متفاوت است. از این رو شما برای اطلاع از قیمت ناودانی اروپایی می توانید با کارشناسان سایت ثامن تجارت در ارتباط باشید. بسیار متشکریم که تا پایان مطلب “ناودانی اروپایی چیست” ما را همراهی کردید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه