مشاوره و فروش
02137163
852350 image1652069055
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
93 بازدید

شمش آهن چیست: شمش آهن به عنوان ماده اولیه با طی کردن عملیاتی مانند برش کاری و شکل دهی، برای تولید محصولات مختلف شناخته می شود. شمش ها چه آهنی و چه فولادی مقاطعی پرداخت نشده هستند که در برخی موارد به عنوان ذخیره ارزی، میان کشورهای مختلف نیز مبادله می شوند. روش تولید شمش تولید، نحوه خرید و قیمت شمش آهن از جمله موضوعاتی است که در این مقاله از سری مقالات وب سایت ثامن تجارت در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

شمش آهن چیست؟

شمش آهن حاصل از قراضه های محصولات آهن است که دیگر در شکل اولیه خود قابل استفاده نمی باشند. البته این تنها روش دست یابی به شمش آهن نیست. به طور کل شمش آهن را می توان با استفاده از مواد اولیه معدنی مانند سنگ آهن نیز تولید کرد. شمشی که با روش،دوم به دست مده است، میزان کیفیت بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد. انواع شمش آهن از جمله ایگنت، بلوم، اسلب، بیلت و … برای استفاده در ساخت محصولاتی مانند تسمه، لوله، ورق، میلگرد، مفتول و … استفاده می شوند.

روش های تولید شمش آهن

به طور کل روش های تولید انواع شمش مذاب یا خام به سه صورت می باشند که عبارت اند از:

  • روش کوره قوس الکتریکی (EAF)
  • روش کوره بلند (BF)
  • روش کوره القایی (IMF)

در ادامه مقاله شمش آهن چیست، در مورد هر کدام از این انواع مواردی را بیان خواهیم کرد.

image1652842807iron1

روش کوره قوس الکتریکی

در این روش که به اختصار به آن روش EAF نیز گفته می شود از قراضه های آهن استفاده می شود. به این صورت که قراضه آهن در داخل کوره قوس الکتریکی ریخته شده و ذوب می شود. در این حین مواد دیگری مانند آهک، کک، بیتونیت و … به مذاب اضافه می شود.

روش کوره بلند

این روش در مقایسه با سایر روش ها، سنتی تر است. شاید برای تان جالب باشد که بیش از نود درصد سنگ آهن موجود در جهان در این کوره ها مصرف می شوند تا شمش آهن با کیفیت تهیه گردد. پس از این که سنگ آهن وارد کوره می شود و آهک و کک هم به آن اضافه می گردد، آهن خام و یا چدن مذاب به وجود می آید. در این مرحله کربن و هر نوع ناخالصی با کمک اکسیژن جدا شده و مواد جهت ریخته گری به واحد بعد می روند. سپس در قابل ریخته شده و منجمد می گردند.

روش کوره القایی

در ادامه مقاله شمش آهن چیست، روش کوره القایی برای تولید این محصول را برای شما شرح خواهیم داد. باید بدانید که در این کوره ها، تصفیه مذاب امکان پذیر نیست. از این رو تولید شمش کم کربن با این روش، قابل انجام نمی باشد. علاوه بر این در این روش، میزان عناصر مضر بیشتر از روش های قبل به خصوص روش کوره قوس الکتریکی است. به عنوان مثال میزان فسفر و گوگرد بیشتری در این روش تولید می شود.

برترین تولیدکنندگان شمش آهن در ایران

در این بخش نام بزرگتریو برترین شرکت ها و کارخانه های تولیدکننده شمش آهن را ذکر می کنیم. این کارخانه ها با تولیدات خود علاوه بر خودکفا سازی کشور در تولید محصولاتی مانند شمش، امکان صادرات این محصولات را با توجه به ضوابط، فراهم کرده اند. این کارخانه ها و شرکت ها عبارت اند از:

  • شرکت فولاد کاوه جنوب
  • شرکت نورد فولاد یزد
  • فولاد جم قم
  • فولاد ارفع
  • فولاد خزر
  • فولاد پاسارگاد
  • فولاد هرمزگان
  • ویان همدان
  • فولاد سیرجان

انواع شمش آهن

حال که دانستید شمش آهن چیست، بهتر است تا در مورد انواع این محصول هم اطلاعاتی به دست آورید.

ایگنت

یکی از انواع این محصول است که دارای سطح مقطعی به صورت ذوزنقه می باشد. طول این محصول حدود 2 متر و معمولا از جنس طلا، چدن، آلومینیوم و یا مس است. این محصول بیشتر برای ساخت نمونه های آزمایشگاهی به کار می رود.

اسلب یا تختال

از دیگر انواع شمش آهن، اسلب است که از آن برای تولید تسمه، لوله و ورق های فولادی استفاده می شود. طول این محصول در حدود 12 متر و دارای سطح مقطعی به شکل مستطیل می باشد.

بلوم یا شمشه

آیا می دانید بلوم به عنوان یکی از انواع شمش آهن چیست و چه کاربردی دارد؟ این محصول سطح مقطعی مربعی شکل است و دارای اضلاعی به اندازه 15 تا 30 سانتی متر می باشد. از این محصول برای تولید انواع پروفیل ها نظیر تیرآهن و ناودانی استفاده می شود.

image1652842852iron2

قیمت شمش آهن

در این مقاله با این موضوع که شمش آهن چیست، آشنا شدید و دانستید که این محصول دارای چه انواعی است. همچنین بزرگترین تولیدکنندگان شمش آهن به شما معرفی شدند. اما به نظر شما قیمت شمش آهن چقدر است و چه چیزی مشخص کننده این قیمت می باشد. قیمت ارز و وزن شمش دو عامل مهم در تعیین قیمت این محصول هستند. به طوری که نمی توان از ثابت ماندن قیمت آن، اطمینان حاصل کرد.پبه همین دلیل پیشنهاد می کنیم که برای آگاهی از قیمت ابین محصول و یا خرید کسب راهنمایی برای خرید شمش آهن به وب سایت ثامن تجارت سر بزنید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *