مشاوره و فروش
02191003181
What is copper 1
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
66 بازدید

مس چیست؛ مس فلزی به رنگ طلایی مایل به قرمز است که انعطاف پذیر، چکش خوار و رسانای موثر گرما و الکتریسیته است. مس اولین فلزی بود که انسان با آن کار کرد و امروزه جزو پرکاربردترین فلزات است. مس به دلیل خواص مفید و فراوانش ارزشمند بود و هیچ جای تعجب نیست که فروش مس در چند سال گذشته هرگز کاهش چشمگیری نداشته است. این محصول به دلیل ویژگی‌های همچون: داشتن خاصیت چکش‌خواری، هدایت الکتریکی و حرارتی، قابل بازیافت بودن و طول عمر بالا در بیشتر صنایع قابلیت استفاده دارد. از این خرید مس برای پیشبرد کار در تولید تجهیزات گوناگون در حوزه‌های مختلف بسیار رواج دارد. شما برای خرید اینترنتی ورق‌های مس توانسته با مشاوران وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مس چیست؟

مس با نماد شیمیایی CU در جدول تناوبی به عنوان فلزی قرمز رنگ با قابلیت هدایت حرارتی و الکتریکی بالا شناخته شده است. مس یک عنصر جامد و قابل احتراق است که به دلیل پدیده‌های طبیعی در محیط به میزان زیاد وجود دارد. استفاده از این محصول به عنوان سومین ماده پرکاربرد بعد از آلومینیوم و فولاد در صنایع مختلف مشهود است.

آشنایی با مس به زبان ویکی پدیا:

مس نام یک عنصر جدول تناوبی با نماد شیمیایی Cu (برگرفته از واژهٔ لاتین cuprum) است عدد اتمی آن ۲۹ و عنصری فلزی با ویژگی‌های شکل‌پذیری و رسانایی گرمایی و الکتریکی بالا است و پس از نقره بالاترین رسانایی الکتریکی را دارد ولی به دلیل قیمت مناسب، از این فلز بیشتر از نقره در سیم برق و … استفاده می‌شود. مس خالص، نرم و چکش‌خوار است بخشی از آن که در برابر هوای آزاد قرار دارد به رنگ قرمز مایل به نارنجی است.

آلیاژ های مهم مس

به‌طورکلی آلیاژهای مس را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

آلیاژهای مس خالص: این دسته از آلیاژها شامل مقادیر کمی از عناصر آلیاژی همچون کروم، نیکل، بریلیم، قلع، زیرکونیوم یا آهن، و گوگرد هستند. ترکیب این آلیاژها در کنار هم مس را از خواصی چون ماشین‌کاری، جوش‌پذیری و استحکام بالا برخوردار می‌سازد.

آلیاژهای برنز: این آلیاژ ترکیبی از حدود 98 درصد مس و 1.25 درصد قلع بوده و میزان کمی عنصر فسفر نیز می‌تواند در این ترکیب حضور داشته باشد.

آلیاژهای برنج: این دسته از هم‌آمیزی 95 درصد مس و 5 درصد عنصر روی تشکیل می‌شود. بیشترین کاربرد این گروه در ساخت لوله، فیوز و مدال است.

مراحل تولید فلز مس

معمولاً مس را در صنعت به دو روش عمدۀ هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی از سنگ معدن استخراج کرده و به تولید می‌رسانند. در فرایند هیدرومتالورژی بعد از آن‌که کانسنگ‌های معدنی را استخراج می‌کنند، آن‌ها را تحت عملیات آگلومراسیون و خردایش قرارداده و از طریق فرایند لیچینگ محلولی را که حاوی عنصر معدنی است تولید می‌کنند. سپس از طریق فرایندهای پالایشی فلز مس را از این محلول به دست می‌آورند.

در روش پیرومتالورژی پس از استخراج کانسنگ به ترتیب فرایندهای پرعیار کردن، ذوب، ریخته‌گری آند و پالایش الکترولیزی برای حصول مس خالص صورت می‌گیرد.

آلیاژ های مهم مس

استخراج مس

به‌طورکلی به فرایندهایی که برای به دست آوردن فلز مس از سنگ معدن به کار گرفته می‌شود، استخراج مس می‌گویند. در حقیقت استخراج مس بر فرایند پردازش مواد اولویت دارد و از طریق دست‌یابی به کاتدهای مس انجام می‌شود. نحوۀ استخراج مس از سنگ معدن به ماهیت کانسنگ وابسته است؛ اگرچه موارد دیگری مانند هزینه نیز می‌تواند بر روش انجام کار تأثیر بگذارد. امروزه مهندسان و دانشمندان در تلاش هستند که از طریق یافتن روش‌های نوین و بهینه‌سازی فرایندهای موجود کیفیت عنصر استخراج‌شده را افزایش داده و هزینۀ عملیات را کاهش دهند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، استخراج این عنصر از سنگ معدن به دو صورت متالورژی خشک (پیرومتالورژی) و متالورژی تر (هیدرومتالورژی) انجام می‌شود.

تصفیه مس

از آن‌جایی که مس استخراج‌شده به روش‌های قبلی خلوص مورد نظر ما را ندارد، لازم است آن را پالایش کنیم. برای این کار می‌توان از دو روش ذوب مجدد و الکترولیز استفاده کرد.

ذوب مجدد: طی این فرایند مس را وارد یک کوره کرده و از طریق خارج کردن اکسیژن، آهن و گوگرد آن را تصفیه می‌کنند. مسی که از طریق این عملیات پالایش می‌شود از خلوص ۹۹ درصدی برخوردار است.

الکترولیز: در روش الکترولیز مس در آند حل شده و جرم آند کاهش می‌یابد، و در مقابل بر جرم کاتود افزوده می‌شود. فلز مس به‌صورت کامل در این فرایند تصفیه می‌شود.

آرایش الکترونی مس چگونه است؟

عدد اتمی مس 29 است. پیکربندی الکترونیکی مس را می‌توان به صورت [Ar]3d104s1 نوشت. پیکربندی الکترونیکی مس از اصل Aufbau پیروی نمی‌کند. این را می‌توان با شکاف انرژی نسبتاً کم بین اوربیتال‌های 3d و 4s و همچنین با پایداری اضافه ارائه شده توسط یک اوربیتال کاملاً پر شده نشان داد.

نقطه ذوب و جوش مس چیست؟

نقطه ذوب مس تقریباً برابر با 1357.77 کلوین یا 1084.62 درجه سانتیگراد است. همچنین نقطه جوش مس تقریباً برابر با 2835 کلوین یا 2562 درجه سانتیگراد است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که مس مانند سایر فلزات نقطه ذوب بسیار بالا و همچنین نقطه جوش بسیار بالایی دارد.  چگالی مس 8.96 گرم بر سانتی متر مکعب است.

کاربرد مس چیست

ورق مسی چیست؟

آنهایی که حاوی آهن هستند و به طور گسترده برای مصارف وسیع ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان فلزات آهنی طبقه بندی می شوند، در حالی که آنهایی که حاوی آهن نیستند و اغلب برای هدایت الکتریکی، مقاومت در برابر خوردگی و خواص ضد باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان غیر فلزی طبقه بندی می شوند. این محصول در دو نوع ضخامت ورق مسی نازک، 1میل، 2 میل و … دسته بندی می‌شود که از روش تولید ورق مسی الکترولیز استفاده می کند.

دومی به دلایل متعددی جدا از خواص فوق ذکر شده است. اکثر فلزات متعلق به آن طبقه کاملاً مبهم هستند یا به سختی به دست می آیند. سنگ معدن آنها یا در اعماق زمین ریشه دوانده اند یا به ندرت یافت می شوند. علاوه بر این، صنایعی که از آنها استفاده می کنند نیز به گروه پیچیده ای از جمله الکترونیک، مخابرات و هوافضا تعلق دارند.

در میان تمام فلزات غیر آهنی، مس مسلماً بهترین است. طلا و نقره وجود دارد که همه از آن اطلاع دارند، اما در مورد قابلیت استفاده، آنها به مس نزدیک نمی شوند. این واقعیت که این فلز بیش از همه زمان بندی سایر فلزات دیگر وجود داشته است، گواه این مطلب است. بشر بیش از ده هزار سال از مس استفاده کرده است و سلطنت آن هنوز به پایان نرسیده است. درک اینکه چرا مس با وجود ظهور تعداد زیادی فلزات غیر آهنی دیگر هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، دشوار نیست. این مربوط به خواص شگفت انگیز آن است.

جدول وزن مس

۲۷۰۰ آلومینیوم
۷۲۰۰ آهن خام خاکستری
۷۷۰۰ آهن خام سفید
۷۲۰۰ چدن
۷۸۵۰ فولاد نرم
۱۱۴۰۰ سرب
۸۹۰۰ مس
۷۲۰۰ روی
۷۴۰۰ قلع
۸۹۰۰ نیکل

جدول ترکیبات مس

خواص مشخصات
شکل فیزیکی فلز فرمول شیمیایی ۶۳Cu
دانسیته 8.96 (g/cm3) وزن اتمی استاندارد ۶۳.۵۴۶
نقطه ذوب 1084.62( c) شماره 7440-50-8(CAS No)
نقطه جوش 2560( c) تعداد ایزوتوپ ۶

خواص و ویژگی مس چیست؟

وابستگی ما به مس برای بسیاری از مایحتاج روزانه ما از خواص فراوان آن ناشی می شود که باعث می شود آن را به موادی تبدیل کنیم که در تولید کالاها و خدمات اساسی با ارزش هستند. بسیاری از فلزات دیگر نیز دارای خواص مشابه هستند اما یا پایدار نیستند و یا از فراوانی کمتری برخوردارند. بیایید برخی از خواصی را که مس را به یک فلز عالی تبدیل می کند، بررسی کنیم.

شکل پذیری

مس را می توان بدون ضربه یا چکش به ورقه ها یا صفحات نازک کوبید. در حقیقت، طیف گسترده ای از ضخامت های مس را می توان تولید کرد که توزیع کنندگان یک نمودار ضخامت کل ورق مس را تهیه کرده اند. هر گزینه را می توان برای عملکردهای بسیار خاص از آبکاری ماشین تا تزئین سطح استفاده کرد.

مس را می توان به سیم های کوچک نیز کشید. بیشتر کابل های برقی مورد استفاده در ساختمانها دارای هسته مسی هستند. بر خلاف فلزات دیگر که در نوارها شکسته می شوند ، مس حتی زمانی که به رشته هایی با قطر بسیار کوچک کشیده می شود، سخت می ماند.

مقاومت در برابر خوردگی

بسیاری از مصنوعاتی که قدمت چند هزار ساله دارند از مس ساخته شده اند که به ما نشان می دهد این فلز چقدر می تواند دوام بیاورد. مس، مطمئناً مانند هر فلز دیگر خورده می شود. فقط موادی که می توانند باعث خوردگی آن شوند به اندازه مواد دیگری که باعث خوردگی فلزات دیگر می شوند رایج نیستند.

رسانایی الکتریکی

فقط شکل پذیری مس نیست که آن را به یک ماده مورد علاقه برای ساخت هسته سیم تبدیل می کند. مس همچنین دارای هدایت الکتریکی برتر است. این فلز بعد از نقره ، دومین فلز بسیار رسانای روی کره زمین است.

ظرفیت حرارتی بالا 

اما ظرفیت حراراتی مس چیست و چه کاربردی دارد؟ مس می تواند دماهای بسیار بالا ، از جمله گرمای تولید شده توسط ولتاژهای بالا را تحمل کند، این نیز دلیلی بر این است که این ماده ایده آل برای ساخت سیم های الکتریکی است. در حالی که نقره رسانایی الکتریکی بالاتری دارد ، بسیار سریع گرم می شود و باعث ایجاد آتش سوزی می شود.

خاصیت ضد میکروبی

اکثر فلزات غیر آهنی توانایی آزادسازی یون هایی را دارند که به پروتئین های خاصی در میکروب ها آسیب می رسانند و در این فرآیند آنها را از بین می برند. مس ، به عنوان پادشاه غیر آهنی ، می تواند تعداد زیادی از باکتری ها را در مدت زمان کوتاهی از بین ببرد ، به همین دلیل برای ساخت لوله ها و ظروف برای توزیع آب و پردازش غذا ایده آل است.

کاربردی های ورق مس چیست؟

مس را می توان به اشکال مختلف تولید کرد ، اما بیشتر به شکل ورق محبوب است. از این گذشته، برنامه های کاربردی زیادی وجود دارد که نیاز به ورق مس دارد. صرف نظر از ضخامت ورق مس، همیشه از آن استفاده می شود. در مقاله ای دیگر به صورت جامع کاربرد های ورق مسی را نیز ذکر کرده ایم

وسایل جوشکاری

قبل از جوشکاری قطعات محصول، هندسه آنها باید با استفاده از وسایل جوش محکم شود تا از کیفیت محصول نهایی اطمینان حاصل شود. آلیاژهای مس برای چنین کاربردی ایده آل هستند.

تسمه های زمینی

هر سیستم یا ماشینی که با برق کار می کند باید دارای بند زمینی باشد تا از اجزای ضروری و افراد در برابر تخلیه الکترواستاتیک (ESD) محافظت کند.

اتصالات لوله کشی

مس ، مقاوم در برابر خوردگی ، یک ماده ایده آل برای چشمک زدن است. حتی برای سقف نیز مناسب است اما از آنجا که مس گران است، بسیاری از افراد آن را کاربردی نمی دانند.

انتقال قدرت

بیشتر زنجیر چرخ، قرقره کمربند و بوش های مورد استفاده در سیستم های انتقال قدرت از فلزات بادوام و مقاوم در برابر سایش ساخته شده اند. بسیاری از آلیاژهای مس با معیارها مطابقت دارند.

مبدل حرارتی

اکثر اجزای مبدلهای حرارتی از مس یا آلیاژهای آن ساخته شده اند، به دلیل ظرفیت حرارتی بالای مس.

لوله مس

کاربرد مس برای ساخت سیم 

در ادامه مقاله مس چیست، به این موضوع اشاره می‌شود که چرا مس برای تولید مس بسیار کاربرد دارد. برخی از خواص مطلوب مس که آن را برای کاربردهای سیم کشی الکتریکی ایده آل می‌کند عبارتند از:

  1. مس مانند سایر فلزات دارای رسانایی الکتریکی بسیار بالایی است.
  2. استحکام کششی نشان داده شده توسط مس نیز بسیار خوب است.
  3. مس یک فلز بسیار انعطاف پذیر است، به این معنی که به راحتی می توان آن را به سیم تبدیل کرد.
  4. مس در برابر تغییر شکل و خزش مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.
  5. این فلز در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد.
  6. مس همچنین رسانایی حرارتی بسیار بالایی دارد. این ویژگی در ترکیب با انبساط حرارتی کم، آن را برای کاربردهای سیم کشی بسیار مفید می‌کند.
  7. چکش‌خواری مس یکی دیگر از دلایل ترجیح آن برای تولید سیم است.
  8. مس را نیز می‌توان به راحتی لحیم کرد.
  9. این خصوصیات مس آن را به انتخابی ایده آل برای فلز برای تولید سیم‌های برق تبدیل می‌کند.

پزشکی

در ادامه مقاله مس چیست به معرفی کاربردهای دیگر این فلز می‌پردازیم. مس به عنوان عامل کشتن بسیاری از میکروب ها شناخته شده است. میکروب MRSA نمی تواند روی سطوح مسی مانند: نرده های ساختمان بیمارستان، دستگیره درها و تخت ها زنده بماند. از این رو در سراسر جهان در بیمارستان ها سطوح لمسی مسی را نصب می کنند تا از گسترش عفونت های باکتریایی در بیمارستان ها جلوگیری کنند.

جواهرسازی

مس یک فلز پایه است که به راحتی قالب گیری می شود که اغلب به فلزات گرانبها اضافه می شود تا خاصیت ارتجاعی، انعطاف پذیری، سختی، رنگ و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود بخشد.

ساختمان‌سازی

سیم و لوله مسی هنوز هم از رایج‌ترین مصالح ساختمانی هستند. از رایج ترین کاربردهای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم کشی
  • لوله‌کشی
  • سقف ساختمان
  • سیستم‌های تهویه
  • دکوراسیون داخلی
  • نمای بیرونی ساختمان.

نتیجه گیری

مس با داشتن هدایت حرارتی بالا، حفظ خواص مکانیکی و الکتریکی در دماهای تبرید، مقاومت به سایش و حفظ محیط زیست بسیار محبوب است و در صنایع مختلف جایگاه ویژه‌ای دارند. نقش آن در حوزه ساخت لوازم خانگی، وسایل الکتریکی، ساختمان سازی، ماشین‌سازی و … کاملا مشهود است. حالا که با مس چیست و چه کاربردی دارد، آشنا شدید. برای اطلاع از ورق مسی از کجا بخرم و استعلام از قیمت مس در انواع مقاطع گوناگون توانسته با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

1.مهم ترین ویژگی ورق مسی چیست؟

مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری عالی

2.مس چیست؟

مس فلزی به رنگ طلایی مایل به قرمز است که انعطاف پذیر، چکش خوار و رسانای موثر گرما و الکتریسیته است.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه