مشاوره و فروش
02191003181
what chromite beam
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
14 بازدید

برای ساخت و ساز مصالح زیادی استفاده می شود که هر یک در فرایند ساخت نقش خود را دارند و نبود آنها این مراحل را ناقص می کند. یکی از مهم ترین مصالح در ساخت وساز، تیرچه ها هستند که به دو نوع تیرچه کرومیت و بتنی تقسیم بندی می شوند. در این مطلب از وب سایت ثامن تجارت، قصد داریم به بررسی تیرچه کرومیت و نکات مهم آن بپردازیم؛ ما را همراهی کنید.

تیرچه کرومیت چیست؟

تیرچه کرومیت همان تیرچه فلزی است که یک نوع تیرچه پیش ساخته به شمار می رود. بال تحتانی تیرچه کرومیت، تشکیل شده از یک تسمه می باشد. همچنین بال فوقانی این تیرچه از یک تسمه و دو میلگرد ساخته شده است. دو بال آن به وسیله میلگرد خم شده اند. در فواصل بین تیرچه ها، مقاطع زیر مورد استفاده قرار می گیرند. بلوک های پیش ساخته بتنی، زمان انجام عملیات اجرایی، طاق ضربی، این تیرچه ها به شمع نیازی ندارند و می تواند بارهای مستقیم را تحمل کرده و خود ایستا باشند. از این رو برای استفاده در سازه هایی که طبقه ها از ارتفاع زیادی برخوردار باشند و عملیات شمع بندی دچار مشکل باشد، همینطور هزینه های بسیار زیادی در بر داشته باشد از این تیرچه ها می توان استفاده کرد.

what chromite beam 01

اعضای سازنده تیرچه کرومیت

این تیرچه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

بال تحتانی:

اولین جز سازنده این تیرچه، بال تحتانی است که تولید شده از ورق برش خورده می باشد. این بخش به عنوان عضو کششی خرپا کار می کند.

اعضای قطری:

دومین جز سازنده تیرچه کرومیت، اعضای قطری آن می باشد. عموما برای آن از میلگرد استفاده می کنند و به عنوان عضو مورب خرپا کار می کند. این جز با استفاده از اعضای کششی و فشاری، ایستایی لازم را برای تحمل بارهای وارد شده بر تیرچه کرومیت در سه مرحله بارگذاری تامین می کند.

بال فوقانی:

این عضو از نبشی، ناودانی یا تسمه تولید شده است و درون بتن قرار داده می شود.

what chromite beam 02

تیرچه کرومیت چه مزایایی دارند؟

وزن کمتری و هزینه کمتری که این سازه ها در بر دارند میتواند به 3 دلیل باشد:

  1.  این مورد درست است که تیرچه کرومیت از نوع بتنی آن گرانتر است. اما فاصله بین تیرچه های کرومیت حدود 70 سانتی متر می باشد. در صورتی که در پاشنه بتنی این فاصله حدود 50 سانتی متر کمتر باشد، همین موضوع باعث کمتر شدن تعداد تیرچه ها در هر دهانه از سقف می شود که تقریبا سی درصد از هزینه تیرچه ها هم کمتر می شود. همین موضوع باعث می شود تا تعداد تیرچه ها در هر دهانه از سقف کمتر شود و حدود سی درصد هزینه تیرچه ها هم کمتر می شود.
  2. به دلیل وجود فاصله ها و کمتر شدن ریل های بتن خود به دلیل فولاد بیشتر هر متر مکعب بتن در سقف کرومیت، با ارتفاع 5 سانتی متر از روی یونولیت تقریبا 10 متر مربع را می پوشاند. اما این موضوع برای سقف تیرچه بتنی هر متر مکعب بتن حدودا 7 متر سقف را خواهد پوشاند. در این جا هم حدود 30 درصد از مصرف بتن کم می شود.
  3. در سقف های کرومیت، چند سقف به صورت همزمان، بتن ریزی می شوند اما در سقف های معمولی در سازه هایی که زیر هزار متر مربع هستند موجب می شود تا هزینه جابجایی و کسر پمپ برای بتن ریزی را از بین ببرد. در کل این سه عامل در کنار یکدیگر شمرده می شود و می بینیم که هزینه سقف کرومیت از پاشنه بتنی کمتر می شود.

کلام آخر

همانطور که عرض کردیم تیرچه کرومیت یه تیرچه پیش ساخته است که به دلیل ویژگی های زیادی که دارد کاربرد بسیاری هم دارد. این نوع تیرچه نسبت به سایر تیرچه ها، از وزن کمتری برخوردار است و هزینه های نهایی را کاهش می دهد. در این مطلب از وب سایت ثامن تجارت، سعی کردیم به بررسی کامل تیرچه کرومیت بپردازیم و ویژگی های آن را بیان کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه