مشاوره و فروش
02191003181

ورق سیاه فابریک چیست؟

852350 image1654670499
۲۱ فروردین ۱۴۰۳
9 بازدید

ورق سیاه فابریک چیست: در مورد انواع ورق ها به خصوص ورق سیاه و ورق آلومینیومی در مقالات مختلفی از سایت آهن آلات ثامن تجارت توضیحاتی ارائه نموده ایم. ورق سیاه فابریک نوعی روش عرضه این محصول را بیان می کند. کاربرد ورق سیاه چه در حالت رول و چه در حالت برش خورده یا فابریک، یکسان می باشد. هر چند که تقاضا برای خرید این ورق در همه حالت های ارائه آن وجود داشته اما متفاوت است. چون این نوع عرضه بر سرعت کار و نوع پروژه نیز تاثیرگذار است.

این موضوع در مورد کاربرد ورق روغنی نیز صدق می کند. اگر بخواهید بپرسید که ورق روغنی چیست، در کوتاه ترین پاسخ خواهیم گفت که این محصول ورق فولادی است که با روش نورد سرد تولید شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری در مورد موضول مقاله و انواع ورق ها به خصوص انواع سیاه ارائه نماییم.

ورق سیاه فابریک چیست؟

در ابتدا اجازه بدهید کمی در مورد ورق سیاه صحبت کنیم و بگوییم که ماهیت آن چیست. به طور کل ورق سیاه با طی کردن فرایند نورد گرم تولید می شود. این محصول تحت عملیات فشاری در دمای ۹۳۰ درجه سانتی گراد تولید و به میزان بالایی از فرم پذیری می رسد. اما چرا به این ورق، ورق سیاه گفته می شود؟ در این خصوص باید بدانید که این نام گذاری به شکل ظاهری و براق نبودن ورق مرتبط است. به این صورت که در زمان تولید، ورق سیاه بر روی سطح خود مقداری زنگ زدگی و آثار کسیداسیون دارد. این امر موجب مات شدن ورق و عدم شباهت آن به ورق های گالوانیزه و ورق روغنی که سطوحی براق دارند، می شود.

انواع ورق سیاه فابریک

ورق های سیاه در کارخانه های بزرگ فولاد تولید می شوند. در ایران این محصول از کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه کاویان، کارخانه فولاد گیلان و کارخانه اکسین اهواز به بخش های مختلف توزیع می گردد. انواع مهم این ورق عبارت اند از ورق ST37 و ورق ST52. ورق های مذکور با توجه به استاندارد DIN 17100 تولید و به صورت فابریک یا رول شده عرضه می گردند.

البته باید بدانید که این استاندارد با توجه به سیاست های تولید و اطلاعات مرتبط با ورق های سیاه امروزی، تغییر نموده و تحت عنوان استاندارد BS EN 10025 ارائه شده است. حال که دانستید استاندارد تولید ورق سیاه فابریک چیست باید بدانید که هر کدام از انواع این ورق ها دارای ویژگی ها و مشخصات خاص خود می باشد. با این وجود در برخی از موارد امکان این که ورق های مذکور را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار دهند، وجود دارد.

ورق سیاه فابریک چیست

دسته بندی ورق سیاه

ورق سیاه را می توان بر اساس کاربرد، ترکیب مواد و همچنین ظاهرش به انواع متفاوتی تقسیم بندی کرد. در ادامه به بررسی انواع ورق سیاه بر اساس ظاهر می پردازیم:

ورق سیاه رول شده، کویل یا کلاف

ورق سیاه رول شده در عرض 1500،1250،1000 و 2000 میلی متر، ضخامت 1.5 الی 15 میلیمتر و در طول نا محدود تولید میگردد.

ورق سیاه فابریک یا شیت

در ادامه مقاله ورق سیاه فابریک چیست، باید بدانبد که این ورق در ضخامت های بالای 15 میلی متر به بالا تولید می شود و در هر سایزی قابل خرید است اما ابعاد   ۱۰۰۰۲۰۰۰ و ۱۲۵۰۲۵۰۰ و ۱۰۰۰۶۰۰۰ و ۱۵۰۰۶۰۰۰ و ۲۰۰۰۶۰۰۰ و ۲۰۰۰۱۲۰۰۰ بیشترین کاربرد را در مقایسه با ابعاد دیگر دارند.

دو گرید معروف St37 و St52 برای ورق سیاه معمولی و صنعتی هستند که در آن ها  St  نماد قدرت و عدد کنار آن میزان تنش نهایی یا همان میزان سختی برحسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع را نشان می دهد. ورق سیاه St37 به عنوان ورق سیاه معمولی با درصد کربن کمتر در صنایعی مانند ساختمان سازی کاربرد دارد و ورق سیاه St52 به عنوان ورق سیاه صنعتی با درصد کربن بیشتر در صنایع سنگین مانند ساخت ماشین آلات کاربرد دارد.

خرید ورق سیاه

این که ورق سیاه فابریک چیست در این مقاله از فروشگاه آنلاین ثامن تجارت مورد بررسی قرار گرفت. ضمن این که در مورد موضوعاتی نظیر ورق روغنی چیست و کاربرد ورق سیاه هم کم و بیش صحبت شد. در اینجا خواهیم گفت که بهترین مرجع برای خرید ورق سیاه کجاست؟ باید بدانید که کارخانه های تولیدکننده این محصول در ایران، عرضه آن به تمام نقاط کشور و البته فروشگاه های معتبر را به خوبی انجام می دهند. وب سایت ما یکی از مراجع اصلی در زمینه خرید محصولات ساختمانی و انواع ورق سیاه است. کارشناسان ما به صورت شبانه روز در تلاش،هستند تا به خریدارن عزیز در مورد قیمت ورق سیاه، روش خرید و ثبت سفارش و نهایی شدن آن، اطلاعات مفیدی را ارائه دهند.

منبع : amazon.com

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه