مشاوره و فروش
02191003181

معرفی انواع پروفیل z و بررسی مشخصات

852350 image1654763857
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
28 بازدید

انواع پروفیل زد: پروفیل z چیست؟ نحوه نصب پروقیل زد چگونه است؟ قیمت پروفیل z چقدر است؟ این سوالات، رایج ترین سوالاتی هستند که با آن ها مواجه می‌شویم که در ادامه این مقاله از بازرگانی ثامن تجارت اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهیم. همچنین اگر قصد خرید پروفیل Z دارد، از طریق فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت اقدام به خرید بهترین مصالح ساختمانی از درب کارخانه نمائید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به لیست قیمت پروفیل زد مراجعه کنید و مشخصات کامل تمامی محصولات موجود در سایت را مشاهده کنید.

معرفی پروفیل زد

پروفیل، یکی از انواع مصالح ساختمانی است که در یک طول معین، دارای مقطعی کاملاً ثابت می‌باشد. به صورت کلی پروفیل به دو دسته پروفیل باز و پروفیل بسته تقسیم می‌شود. محصولاتی زیر جرو دسته پروفیل باز هستند:

  • ناودانی
  • نبشی
  • تیرآهن
  • میلگرد

در این بین نیز محصولاتی مانند لوله و قوطی، در دسته پروفیل‌های بسته قید می‌شوند.

اما پروفیل زد که به نام پرلین زد هم شناخته شده است، یکی از انواع مصالح ساختمانی است که شکل ظاهری آن مانند حرف انگلیسی Z است. همچنین باید بدانید که پروفیل زد جزو انواع پروفیل‌های باز دسته بندی می‌شود.

معرفی پروفیل زد

نحوه تولید پروفیل زد

پرلین زد یا همان پروفیل زد، حاصل عملیات نورد گرم می‌باشد و دارای فرآیند تولیدی نسبتاً پیچیده‌ای هم  می‌باشد. نحوه‌ ساخت پروفیل زد، به شرح زیر است:

  1. در مرحله اول، رول‌های فلزی وارد کارخانه شده و به سمت دستگاه بُرش سرازیر می‌شوند تا در سایزها و ابعاد متفاوتی برش داده شوند.
  2. در مرحله بعد، ورق‌های برش ‌خورده، در دستگاه مخصوص ساخت پروفیل زد قرار داده می‌شوند. در فرآیند شکل ‌دهی، خم‌های متعددی در هر ورقه ایجاد می‌شود که البته باید بدانید که این خم‌ها در ضخامت یا سایز اولیه‌ ورق، تاثیرگذار نیستند.
  3. در مرحله سوم، پروفیل از قسمت دیگر دستگاه که مخصوص بررسی شکل و مقطع است، عبور داده می‌شود تا در مقاطع متعدد تولید شده و به شکل زد ظاهر شود.
  4. در مرحله آخر، هر کارخانه متناسب با درخواست و نیاز خریدار، پروفیل‌های زد را پانچ کرده و چرخه‌ تولید آن به پایان رسیده و وارد مرحله عرضه می‌شود.
نحوه تولید پروفیل زد

ابعاد پروفیل زد

پروفیل‌ زد بر اساس نیاز مشتری، در سایز و ابعاد مختلف، شخصی سازی می‌شود و با گستره‌ متفاوتی از نظر سایز، به بازار عرضه می‌شود. مشتریان نیز بر اساس نیاز خود، سایزهای متعددی را خریداری می‌کنند. هر پیمانکار بر اساس ابعاد ساختمان یا میزان باری که اسکلت ساختمان باید تحمل کند، نیازمند پروفیل خاصی می‌باشد. توجه داشته باشید که محاسبه‌ پروفیل مورد نیاز، یکی از مسئولیت‌های مهندس ساختمان است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که پروفیل زد، در نهایت تا سایز خاصی قابل ‌عرضه است؛ ابعاد زیر، نهایت سایزهای تولید پروفیل می‌باشند:

حداکثر طول برای یک پروفیل زد: 16 هزار میلی ‌متر

حداکثر جان برای یک پروفیل زد: 400 میلی ‌متر

حداکثر بال برای یک پروفیل زد: 100 میلی ‌متر

علاوه بر نکات بالا، توجه داشته باشید که حداکثر سختی ورق پروفیل نیز تا سطح ST52 می‌باشد. البته در حاشیه‌ بحث سایز پروفیل، ممکن است برای شما سوال باشد که پروفیل‌ زد موجود در بازار ایران، با چه استانداری تولید و سایز بندی می‌شود؟ باید گفت کشورهای تولیدکننده‌ فلزات و پروفیل، استانداردها و مولفه‌های مخصوص به خود را برای تولید محصولات در نظر دارند و عمده‌ محصولات موجود در بازار ایران هم بر اساس استانداردهای کشورهای اروپایی به مرحله تولید، سایز بندی و عرضه می‌رسد.

ابعاد پروفیل زد

نحوه نصب پروفیل زد

پروفیل (profile z) به عنوان محصول سقفی برای ادارات، انبار ها، منازل مسکونی و… است که پیمتنکاران با در دست داشتن ابزار های مناسب سقف فولادی می‌وانند روند انجام پروژه را جلو بیندازند. در ادامه یک راهنمای تقریبی برای نصب پروفیل زد در اختیارتان قرار داده ایم:

  • برای نصب آسان ورق های فلزی به روی پروفیل ها باید عرض پروفیل برابر ۵۰ میلی متر باشد.
  • اگر از ورقی با ضخامت ۰.۷ میلی متر استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید که پروفیل سقف ها نباید بیشتر از ۱.۲ متر با هم فاصله داشته باشند.
  • در صورت استفاده از ورق ۰.۵ میلی متری باید تا سقف یک متر فاصله را در نظر بگیرید.
  • با تیر می‌توان پروفیل ها را ثابت نگه داشت و همه اتصالات باید توسط یک تیرک نگه داشته شوند.
  • قبل از انجام کار یک بازرسی کلی انجام دهید و بعد از نصب پروفیل یا قوطی یک چارچوب پشتیبان ایجاد کنید.
  • در نهایت بررسی کنید که چارچوب پروفیل ها درست و تراز با هم باشند.

جهت مطالعه بیشتر: راهنمای جامع نحوه نصب پروفیل زد

فرمول محاسبه وزن پروفیل z

فرمول محاسبه وزن پروفیل z

قیمت و وزن پروفیل Z دو عاملی هستند که به یکدیگر مرتبط می‌شوند. در واقع هر چه وزن محصول بالاتر برود، قیمت آن نیز با افزایش رو به رو خواهد شد. در نظر داشته باشید که انواع پروفیل زد با جنس های گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند و فرمول محاسبه وزن هر کدام با دیگری متفاوت است. در همین راستا می‌توانید مقاله تخصصی فرمول محاسبه وزن پروفیل Z را مطالعه کنید و قیمت محصولات مورد نظرتان به تخمین بزنید.

انواع پروفیل زد

پیش از این که به بررسی انواع این محصول بپردازیم، اجازه بدهید به شما بگوییم که پروفیل z چیست؟ پروفیل زد از جمله پروفیل های با سطح مقطع بسته است. این محصول در ساخت سقف سالن های بزرگ، سوله ها، کارگاه ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل این مقطع همانطور که از نامش بر می‌آید، شبیه به حرف Z لاتین است. در کل باید بدانید که اکثر پروفیل های باز به صورت یک حرف انگلیسی هستند. مانند نبشی که شباهت به حرف L دارد یا سپری که به حرف T شبیه است. در خصوص انواع پروفیل z هم باید بدانید که این انواع عبارت اند از:

  • پروفیل Z 22
  • پروفیل Z 20
  • پروفیل Z 18
  • پروفیل Z 16

هر کدام از این پروفیل ها در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت و مشخصات آن ها به شما ارائه خواهد شد.

نحوه نصب پروفیل زد

پروفیل Z 22

جدول اشتال پروفیل Z اطلاعاتی نظیر وزن، سایز و سایر مشخصات این محصول را مشخص می‌کند. این موارد تاثیر مستقیمی بر قیمت این محصول دارند. مسلما هر چقدر ضخامت یک قطعه بالاتر باشد، وزن بیشتری خواهد داشت و در نتیجه هزینه بالاتری را نیز به خود اختصاص می‌دهد. پروفیل Z 22 معمولا در 4 اندازه از نظر ضخامت ساخته میشود. ضخامت های 2 میلی متر، 2.5 میلی متر، 3 میلی متر و 3.5 میلی متر. ضخامت 2 میلی متر این محصول وزنی برابر با 5.8 کیلوگرم دارد. زمانی که ضخامت آن 2.5 میلی متر باشد، وزن به 7.2 کیلوگرم می‌رسد. در مورد سایر ضخامت ها هم داریم:

  • پروفیل Z 22 با ضخامت 3 میلی متر وزنی برابر با 8.6 کیلوگرم دارد.
  • پروفیل Z 22 با ضخامت 3.5 میلی متر با وزن 10 کیلوگرم تولید می‌گردد.

پروفیل Z 20

یکی دیگر از انواع پروفیل زد با نام پروفیل Z 20 شناخته می‌شود. این محصول نیز از نظر ضخامت در همان اندازه های ذکر شده برای پروفیل Z 22 تولید می‌شود. اما میزان وزن آن برای هر کدام از این اندازه ها متفاوت است. در واقع مشخصات این محصول را می‌توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • پروفیل Z 20 با ضخامت 3.5 میلی متر دارای وزنی به میزان 9.5 کیلوگرم است.
  • در ضخامت 3 میلی متر وزن آن برابر با 8 کیلوگرم است.
  • در ضخامت 2.5 میلی متر وزن پروفیل Z 20 برابر با 6.8 کیلوگرم است.
  • وزن این محصول با ضخامت 2 میلی متر نیز برابر با 5.5 کیلوگرم است.
انواع پروفیل زد چیست؟ (مشخصات و کاربرد های مهم پروفیل z)

پروفیل Z 18

از دیگر انواع پروفیل زد، پروفیل Z18 است که در ضخامت های 2 میلی متر، 2.5 میلی متر و 3 میلی متر تولید می‌شود. وزن این محصول نیز به صورت زیر قابل تعیین است:

  • در ضخامت 2 میلی متر، وزن برابر با 5.2 کیلوگرم است
  • در ضخامت 2.5 میلی متر، وزن برابر با 6.5 میلی متر است.
  • در ضخامت 3 میلی متر، وزن محصول حدودا 7.7 کیلوگرم است.

پروفیل Z16

این نوع پروفیل نیز از نظر ضخامت کاملا شبیه به پروفیل Z 18 است با این تفاوت که میزان وزن آن ها در ضخامت های مختلف با هم متفاوت هستند.

  • وزن پروفیل Z 16 برابر با 4.9 کیلوگرم است. اگر ضخامت آن حدود 2 میلی متر باشد.
  • با ضخامت 2.5 میل متر وزن به 6 کیلوگرم می‌رسد.
  • در ضخامت 3 میلی متر وزن تقریبا برابر با 7.2 کیلوگرم تعیین می‌شود.
کاربردهای پروفیل Z

کاربردهای پروفیل Z

حال که با انواع پروفیل زد آشنا شدید بهتر است تا به طور دقیق، کاربردهای این محصول را نیز بشناسید تا بتوانید درک بهتری از عملکرد آن داشته باشید. ذکر این نکته لازم است که نحوه نصب پروفیل زد بستگی به همین کاربرد و محل استفاده از محصول دارد.

  • به کارگیری جهت ساخت فریم های فلزی
  • استفاده از پروفیل زد سوله برای بالا بردن میزان توان و استحکام سقف سوله ها و به خصوص سالن هایی که دارای تعداد طبقات زیادی دارند.
  • افزایش میزان استحکام سازه های کوچک تر از ساختمان های چند طبقه و ساختمان هایی که از یک کارخانه کوچک تر هستند
  • کمک به ساخت و بالا بردن مقاومت ریل قطارها و پایه پل ها

این مقاله از سری مقالات ارائه شده از وب سایت شرکت بازرگانی آهن آلات ثامن تجارت، جهت آگاهی نسبی شما با انواع پروفیل Z بود. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد این محصول و دریافت قیمت پروفیل z، با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه