مشاوره و فروش
02191003181

انواع ناودانی سنگین (معرفی مشخصات و کاربرد ناودانی صنعتی)

3 اردیبهشت 1402
4 بازدید

انواع ناودانی سنگین یا صنعتی براساس وزن مطابق با جدول وزن اشتال بوده که به‌دلیل بالا بودن ضخامت، وزن و ابعاد، قیمت ناودانی سنگین نسبت به دیگر انواع ناودانی بیشتر هست. از مهم‌ترین تفاوت ناودانی سبک و سنگین در نرخ آن‌ بوده که براساس ضخامت، برند تولیدکننده، ابعاد و … باید هزینه متفاوتی را پرداخت نمایید.

از این رو شما برای اطلاع از به‌روزترین قیمت ناودانی 10، ۱۶ و ۸ سنگین می‌توانید با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در تماس باشید. در ادامه شما را با ناودانی صنعتی بیشتر آشنا می‌کنیم.

ناودانی سنگین چیست؟

ناودانی‌های سنگین از نظر ابعاد و وزنی با وزن موجود در جدول اشتال برابر است و در برخی از کارخانه‌های تولیدی ایران و بعضی از تولیدکنندگان اروپایی براساس استاندارد UNP ساخته می‌شوند. ناودانی سنگین طبق استاندارد DIN-1024 و در سایز 40 الی 400 و استاندارد ملی در سایز 80 الی 180 در بازار موجود هستند.

انواع ناودانی سنگین

انواع ناودانی سنگین

ناودانی‌ها با وزن بالا در دسته ناودانی صنعتی قرار می‌گیرند که برای استفاده در پروژه‌های صنعتی و سازه‌های بزرگ به‌دلیل مقاومت بالا استفاده می‌شوند. این محصول بیشتر در کارخانه‌های اروپایی تولید شده که نمونه‌‌ای از آن ناودانی اروپایی و ناودانی هم‌وزن اروپایی است. ناودانی‌های اروپایی از جمله سنگین‌ترین نوع ناودانی بوده که طبق استاندارد UNP تولید می‌شوند و ضخامت آن مانند وزنش بالا است.

همچنین ناودانی سنگین براساس معیار‌های دیگر دسته بندی می‌شوند که شامل ناودانی 10، ۱۶ و ۸ سنگین هستند. این دسته بندی براساس میزان ضخامت بوده و با افزایش ضخامت آن‌ها، وزن ناودانی صنعتی بالاتر رفته و این امر در قیمت ناودانی صنعتی موثر است.

جدول اشتال ناودانی سنگین

جدول وزنی اشتال به‌عنوان هندبوک ساختمانی پرکاربرد بوده که بسیار پرکاربرد و دارای اهمیت است. جدول وزنی انواع ناودانی سنگین شامل اطلاعات زیر است:

  • Xm: فاصله مرکز برش تا مرکز سطح
  • Ey: فاصله مرکز سطح تا ضلع بیرونی
  • A1: فاصله دو پروفیل برای مساوی شدن ممان اینرسی‌ها

فرایند ساخت ناودانی صنعتی

سطح مقطع ناودانی‌ها U و C شکل است که به میزان انحنا و خم ورق بستگی دارند. انواع ناودانی سنگین به سه روش پرسی، فابریک و نورد گرم و سرد تولید می‌شوند.

روش فابریک:

ناودانی به‌شکل فابریک از خط تولید شکل دهی خارج شده و به فرایند پرس نیازی ندارد.

روش پرسی:

از طریق دستگاه پرس، ناودانی شکل داده می‌شود.

نورد گرم و سرد:

تولید انواع ناودانی سنگین به روش نورد گرم و سرد به این صورت است که در فرایند نورد گرم با اعمال حرارتی بیش از 9260 یا 1100 درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد و در همان زمان سرد شده و باعث کاهش در کیفیت آن می‌شوند. در نورد سرد تمامی فرایند تولید نور گرم انجام می‌شود، ولی فرصت داشته تا به آرامی سرد شود. در ضمن تحت فرایند نورد سرد به تلورانس با ابعاد دقیق‌تر برسد.

قیمت ناودانی صنعتی

کاربرد ناودانی سنگین

کاربرد ناودانی سنگین در ساخت سازه های مختلف بسیار زیاد است که از جمله مهم‌ترین کاربرد آن شامل موارد زیر است:

  • ساخت خرپا: به‌صورت جفت
  • ساخت بادبند: به‌صورت تکی یا جفت
  • ساخت ستون: به‌صورت جفت و فرم قوطی
  • ساخت تیرها: به‌صورت تکی و دوبل
  • تولید لوله در سیستم پایپینگ و پایپ لاین
  • ساخت اسکلت‌های فلزی در کامیون و ماشین آلات سنگین.

جان کلام

ناودانی‌های سنگین به‌خاطر داشتن شکل هندسی و مقاومت بالای که دارند در ساخت اسکلت‌های فلزی در کامیون و ماشین آلات استفاده می‌شود و در پروژه‌های ساختمانی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع ناودانی صنعتی براساس استاندارد تولید و ضخامت شامل ناودانی اروپایی، ناودانی 10، ۱۶ و ۸ سنگین هستند.

البته نرخ ناودانی‌های سنگین با توجه به میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و … متفاوت هستند، از این رو قبل از خرید ناودانی صنعتی می‌توانید اقدام به استعلام قیمت انواع ناودانی سنگین از کارشناسان فروشگاه آنلاین ثامن تجارت نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه