مشاوره و فروش
02191003181

تفاوت لوله درزدار و بدون درز چیست؟

852350 image1652633756
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
5 بازدید

برای بسیاری از مردم شاید دانستن اینکه کاربرد لوله های بدون درز چیست مهم باشد چرا که از این نوع لوله ها در صنعت و صنایع مختلف استفاده می کنند که کیفیت در آن ها اهمیت زیادی دارد. دانستن تفاوت لوله درزدار و بدون درز تنها به شکل ظاهری آن ها ختم نمی شود، بلکه به فرایند تولید آن ها نیز بر می گردد. کاربرد لوله های بدون درز با انواع لوله درزدار تا حد قابل توجهی متفاوت است و همین امر بروز تفاوت میان این دو نوع محصول را طبیعی می سازد. جهت اطلاع از قیمت لوله درزدار و بدون درز می توانید از طریق سایت ثامن تجارت اقدام به گرفتن قیمت روز نمائید.

لوله درزدار چیست؟

لوله های درزدار از دسته لوله هایی هستند که از آن ها در خطوط انتقال سیالات پر فشار در مناطق مختلف استفاده می کنند که امروزه کاربرد لوله درزدار بسیار گسترده و زیاد شده است که از این نوع لوله های درزدار در اعماق دریا، دل کوه و حتی در مناطق سردسیری نیز استفاده می کنند. دو روش عمده برای تولید لوله های درزدار وجود دارد که نوع اول ان لوله های درزجوش مستقیم و دیگری لوله درزجوش اسپیرال می باشد. با توجه به اینکه امروزه استفاده از این نوع لوله ها در صنایع مختلف بسیار زیاد شده است، تولید لوله درزجوش اسپیرال به صورت تولید لوله هایی قطور می باشد که به صورت اقتصادی نیز به تولید می رسند که در اصل نام دیگر لوله بدون درز نیز لوله مانیسمان می باشد.

کاربرد لوله های بدون درز

لوله بدون درز چیست؟

با توجه به اینکه لوله ها با کیفیت هایی متفاوت به تولید می رسند، لوله بدون درز که نوعی لوله فولادی می باشد کیفیتی بالاتر نسبت به لوله درزدار دارد چرا که به دلیل نداشتن درز جوش و جای جوش استحکام بیشتری نسبت به دیگر انواع لوله ها دارند. در باب تولید لوله بدون درز باید بگوئیم که این نوع لوله با قطر هایی کم به تولید می رسند چرا که تولید و ساخت لوله فولادی با قطر بالا و بدون درز مشکل می باشد و مسلما هزینه بر خواهد بود.

برای اولین بار، برای تولید لوله بدون درز از روش اکستروژن استفاده نمودند که در این روش تولید از از لوله های سربی استفاده می کردند و بعد از آن بر روی فولاد نیز تکرار شد. برای تولید لوله های بون درز از روش های متعددی استفاده می کردند که از جمله روش های کار شده عبارتند از ریخته گری، نورد اکسترود، اکستروژن، فلوفرمینگ، و نورد لوله های فولادی! با این تفاسیر قیمت لوله بدون درز با قیمت لوله درزدار کاملا متفاوت نیز بوده است.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز:

در بخش های قبل این مقاله به برخی از تفاوت های لوله درزدار و بدون درز اشاره کردیم که عبارت بودند از:

  • تفاوت در قیمت؛
  • تفاوت در جنس، ابعاد، وزن و سایر ویژگی های فنی؛
  • تفاوت در کارایی؛
  • تفاوت در نحوه تولید و… .

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره این موارد و سایر دلایل بروز تفاوت در این دو محصول، مطالبی را خدمت شما بیان کنیم.

انواع لوله های بدون درز

کاربرد لوله های بدون درز:

کاربرد لوله های بدون درز تقریبا بیشتر از لوله های درزدار است. البته این به معنای بی استفاده یا کم استفاده بودن لوله های درزدار نیست. هر کدام از این محصولات در جای خود و متناسب با پروژه های مختلف قابل استفاده هستند. استفاده در صنایع پتروشیمی و انتقال نفت و گاز، انتقال آب و فاضلاب در خارج از شهرها، نمونه هایی از به کارگیری لوله های بدون درز است. اما از لوله های درزدار نیز معمولا در لوله کشی ساختمان ها استفاده می شود. به خصوص لوله های رو کار برای تعویض ساده و سریع تر لوله ها.

تفاوت در استحکام:

از اصلی ترین موارد تفاوت لوله درزدار و بدون درز، تفاوت در استحکام آن ها است. به طور کل اگر ترکیب آلیاژ و عملیات حرارتی انجام شده در هر دو لوله یکسان باشد، شاهد برابر بودن میزان استحکام آن ها با یکدیگر خواهیم بود. همواره تست هایی برای سنجش میزان استحکام در لوله ها انجام می شود. به عنوان مثال تست کشش و آزمایش لرزش سه بعدی که موجب می شود تا در لوله های جوش خورده در مکانی به دور از محل جوش، یک شکاف ایجاد شود. این امر به دلیل میزان بالاتر نیتروژن در جوش و وجود ناخالصی های کمتر در آن است.

بنا بر تعاریف ASME یک لوله شکافدار تنها می تواند تا 85 درصد فشار مجاز را تحمل کند. اما این امر به دلیل بالا رفتن اطلاعات و پیشرفت تجهیزات جوشکاری می توان مقاومت بیشتری را از این محصول انتظار داشت.

image1652633659تفاوت لول درزدار و بدون درز 2

تفاوت در نحوه تولید لوله ها:

بررسی نحوه تولید لوله ها نیز می تواند دلیلی بر تفاوت لوله درزدار و بدون درز باشد. لوله های درزدار به این صورت ساخته می شوند که ابتدا ورق فولادی برش می خورد و بعد از نورد به شکل دایره ای در می آید. در مرحله بعدی درز موجود در لوله جوش داده وی شود و سپس مورد تست و آزمایش قرار می گیرد.

اما یک لوله بدون درز یا مانیسمان با طی کردن مراحل زیر تولید می گردد:

  1. ساخت پوسته لوله توخالی با طی کردن عملیات سمبه زنی یا عملیات اکستروژن؛
  2. در مرحله بعد پانل لوله توخالی با کاهش قطر و ضخامت دیواره، کشیده می شود.
  3. در مرحله آخر یک لوله نهایی در نورد گرم یا سرد تولید می گردد.

قیمت لوله بدون درز و لوله درزدار:

در این مقاله از وب سایت ثامن تجارت موارد متعددی از تفاوت های موجود میان لوله های درزدار و بدون درز را بیان کردیم. یکی از عمده ترین وجوه تفاوت لوله درزدار و بدون درز، تفاوت در قیمت آن ها است. در بخش های ابتدایی مقاله نیز بیان کردیم که لوله بدون درز معمولا با قیمت بالاتری در مقایسه با لوله درزدار عرضه می شود. علت این موضوع امکان استفاده از لوله های بدون درز در مکان های مختلف و بالا بودن میزان کارایی آن ها نسبت به لوله های درزدار است.

از طرفی دیگر به دلیل عدم وجود محل اتصال در بدنه آن ها، به کارگیری آن ها ریسک کمتری را در پی خواهد داشت و اطمینان از درستی لوله کشی را فراهم می کند. قیمت لوله درزدار و بدون درز هم تا حدودی متفاوت است و البته به جنس، ضخامت، وزن و دیگر مشخصات لوله نیز بستگی دارد. با این حال معمولا قیمت لوله بدون درز را بالاتر اعلام می کنند که این موضوع مربوط به موارد کاربرد این محصول و نیز نوع تولید آن است. برای آگاهی از قیمت روزانه این محصولات و مشاوره برای انتخاب آن ها جهت استفاده در پروژه خود می توانید از کارشناسان مجرب وب سایت ما راهنمایی بگیرید.

قیمت لوله درزدار

کلام آخر:

گروه تجاری ثامن تجارت از نمونه فروشندگان بی نظیر در فروش بدون واسطه لوله مانیسما یا لوله درزدار، لوله بدون درز، انواع آهن آلات ساختمانی، میلگرد، پروفیل ها و… می باشد که با فروش مستقیم سعی بر این دارد تا محصولات را با کمترین قیمت به دست مشتری برساند. ما در این مقاله تفاوت لوله درزدار و بدون درز به بیان تقاوت های این نوع لوله ها پرداختیم تا با توجه به نوع نیازی که دارید اقدام به خرید لوله مانیسمان و انواع دیگر لوله های مورد نیاز خود نمائید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه