مشاوره و فروش
02191003181
852350 image1644251608
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
48 بازدید

قوطی یا پروفیل یکی از مهم ترین ابزار ها در ساخت و ساز می باشند که تقویت ستون قوطی نیز برای مقاوم سازی و تقویت ستون ها کاربرد زیادی داشته است. فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت از دسته فروشگاه های بی نظیر در زمینه فروش قوطی یا پروفیل و… می باشد که می توانید از طریق این فروشگاه نسبت به خرید قوطی اقدام نمائید.

تقویت ستون قوطی چیست؟

مقاوم سازی و تقویت ستون قوطی یکی از مهم ترین کارهایی است که در مبحث مقاوم سازی سازه ها و پیش گیری از بروز حوادث، مورد توجه قرار می گیرد. در روزگار ما ک ساخت و ساز مسکن به شدت در حال گسترش است، استفاده از مصالح و تجهیزات مناسب یکی از دغدغه های سازندگان ساختمان ها و صاحبان پروژه ها محسوب می شود. تقویت ستون بتنی یا نبشی، تقویت ستون با دیوار برشی، تقویت تیر فلزی و بسیاری موارد دیگر می توان به طول عمر و دوام یک سازه کمک کند. ما در وب سایت ثامن تجارت با نوشتن این مقاله سعی داریم تا آگاهی شما را در رابطه با مقاوم سازی ستون قوطی بیشتر نماییم.

تقویت ستون قوطی 14

بیشترین خسارات و خرابی های ممکن برای ستون های فلزی در محل رزها و وصله ها اتفاق می افتد. این خرابی ها شامل گسیختگی و کمانش جزئی و حتی کمانش کلی در این بخش ها می باشد. برای از بین بردن این آسیب ها و رفع مشکلات ناشی از آن ها نیاز است تا تحمل وزن قوطی بالا برود. عواملی که موجب بروز این آسیب ها می شوند. در بخش های بعدی بررسی خواهند شد. اما چیزی که در این جا باید مورد توجه قرار بگیرد، روش های بالا بردن تحمل وزن قوطی و تقویت ستون قوطی است که به این مورد هم در ادامه همین مقاله خواهیم پرداخت.

چرا نیاز به تقویت ستون قوطی داریم؟

به نظر شما چرا باید ستون قوطی آهنی تقویت شود و چه عواملی باعث بروز اشکالات و آسیب هایی در بدنه یک ستون فولادی می شود. در این بخش به برخی از مهم ترین دلایل آسیب دیدگی این بخش مهم از یک سازه اشاره خواهیم کرد.

  • آتش سوزی
  • جوشکاری ضعیف. قبلا در مورد این که بیشتر اسیب ها در محل درزها و به دلیل گسستگی محل های اتصال تیر به ستون قوطی اتفاق می افتند، صحبت کردیم. در واقع ضعف در جوش ها موجب بروز این گسیختگی می گردد. ایجا ناهیه موثر در اثر جوش زیاد هم یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل است.
  • ایجاد زنگ و خورده شدن ستون
  • عدم فشردگی مقطع
  • لاغری بیش تر از حد تعیین شده
  • کم بودن سطح مقطع ستون

علاوه بر موارد بالا می توان عدم رعایت اصولی مانند اصل تیر ضعیف و ستون قوی را نیز دلیلی بر نیاز به تقویت ستون قوطی دانست.

روش های تقویت ستون قوطی 14 کدام اند؟

روش های مقاوم کردن یک ستون فولادی را در ادامه خواهید دید. هر کدام از این روش ها بر اساس اصول و ضوابطی قابل انجام هستند و نیاز به نوعی تجهیزات نیز دارند که باید از قبل آماده گردند.

روش اضافه کردن ورق پوششی به بال ستون

در این روش یک ورق پوششی بر روی بال ستون کشیده می شود. با این کار ضمن تقویت ستون قوطی، ضخامت بالا آن نیز تا حدودی افزایش یافته و در نتیجه می توان مقاومت بیشتری را از این بخش از ساختمان انتظار داشت.

به کارگیری ژاکت بتنی ستون فلزی

استفاده از ژاکت بتنی برای بالا بردن تحمل وزن قوطی امری رایج در میان مهندسان و اهالی فن است. این مقاطع فولادی باز به طور معمول به شکل حروف H یا I هستند. به طور کل محصور کردن ستون فولادی موجب می شود تا سختی برشی آن بالاتر برود.

در صورتی که نیاز باشد تا سختی خمشی برای تقویت ستون فولادی پر شده با یتن نیز صورت گیرد، باید روکش یتنی ستون در همه طبقات به شکل پیوسته باشد.

روش افزودن ورق مواری با بدنه ستون

در این روش ابتدا یک ورق موازی با بدنه یا به اصطلاح جان ستون اضافه می شود. پس از آن تلاش بر این است که سطح مقطع ستون به شکل جعبه ای درآید.

این روش به عنوانی یکی از مهم ترین روش های مرسوم برای تقویت ستون قوطی 14 و همچنین افزایش ممان اینرسی در امتداد موازی با بدنه ستون تلقی می گردد.

استفاده از قوطی برای ستون

اقداماتی از جمله تقویت ستون با دیوار برشی، تقویت ستون فلزی با بتن، تقویت ستون بتنی با نبشی و همچنین تقویت تیر فلزی نیز انجام می شود تا در نتیجه آن ها سازه ای مقاوم ساخته شود. در این مقاله درمورد تقویت ستون قوطی و روش های انجام آن صحبت کردیم. در صورتی که نیاز داید تا در مورد موضوعات مرتبط با موضوع این مقاله بیشتر بدانید، حتما به دانشنامه آهن آلات وب سایت ثامن تجارت مراجعه نمایید و از قیمت پروفیل بدون واسطه و ارزش افزوده مطلع شوید.

 

سوالات متداول

بهترین روش برای تقویت ستون قوطی چیست؟

روش اضافه کردن ورق پوششی به بال ستون

چرا ستون قوطی را تقویت کنیم؟

باعث جلوگیری از ایجاد زنگ و خورده شدن ستون و عدم فشردگی مقطع

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه