مشاوره و فروش
02191003181

جدول اشتال آنلاین پروفیل Z

852350 image1640845913 1
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
79 بازدید

جدول اشتال آنلاین پروفیل Z اطلاعات مفیدی را در مورد سایزهای مختلف پروفیل را در اختیار مهندسان عمران و طراحان پروژه های ساخت و ساز قرار می دهد. ما در این مقاله از سایت ثامن تجارت قصد داریم تا جداول مرتبط با پروفیل های مستطیلی، مربعی و به طور کل جدول اشتال پروفیل را به شما ارائه دهیم. در این جدوال اطلاعاتی همچون خصوصیات پروفیل های فلزی مختلف از جمله پروفیل Z، پروفیل t و پروفیل u موجود است. علاوه بر این در این جداول برای نبشی ها که پروفیل هایی به شکل پهن و باریک می توانند باشند، اطلاعات مفیدی جمع آوری شده است.

جدول اشتال پروفیل z

پروفیل های مختلف مانند پروفیل های Z به کار گرفته شده برای ساخت سقف یک سوله، باید به شکل کاملا یک دست و یکپارچه به یکدیگر متصل شوند. در واقع برای ایجاد یک اسکلت فلزی یکپارچه از پروفیل Z بهره گرفته می شود.

پروفیل Z یک نوع پروفیل مقطع باز است که مهم ترین موارد کاربرد آن، ساخت سقف سالن های ورزشی، سوله ها و انبارها است. به علاوه این که از این نوع پروفیل جهت نصب ساندویچ پانل ها نیز استفاده می شود. این بخش مهم از سازه ها باید به شکل کاملا استاندارد و ایمن ساخته شود. جدول اشتال پروفیل Z حالت متناسب ابعاد پروفیل را به شکل استاندارد (مطابق با استانداردهای اروپایی) نمایش می دهد. این استناندارد در ایران به شکل قابل توجه مورد استقبال قرار گرفته و رعایت می گردد.

رابطه استانداردها و جدول اشتال پروفیل z

مهم ترین موارد ذکر شده در جدول اشتال آنلاین

در ادامه در مورد استانداردهای پروفیل زد، توضیحات کاملی خواهیم داد. اما آن چه که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد این است که جدول اشتال برای هر نوع محصول فولادی قابل استفاده در انجام پروژه های ساختمانی، همانند پروفیل z نکات استانداردی را بیان کرده است.

این نکات به سازندگان، طراحان و مهندسان مسئول هر پروژه می گوید که بنا به نیاز خود، هزینه مورد نظر و از همه مهم تر، با توجه به شرابط ساختمان و امنیت آن، از چه تجهیزات و با چه مشخصاتی استفاده نمایند.

به نقل از ویکی پدیا: 

کتاب جدول اشتال (به انگلیسی STAHLBAU PROFILE) کتابی هست حاوی جداول اوزان ضخامت مساحت سطح مقطع و سایر مشخصات استاندارد انواع پروفیل‌های فولادی ساختمانی است. در این کتاب، مهم‌ترین پروفیل‌ها، مواد اولیه نوع اتصال، مقررات ساخت و سازهای فولادی در یک مجموعه کامل و فشرده گردآوری شده‌است.

مشخصات فنی پروفیل Z 

پروفیل ها دو مشخصه اصلی با نام های ضخامت (بر حسب میلی متر) و ارتفاع پروفیل (برحسب میلی متر) دارند. ضخامت این محصولات که اغلب با حرف  Tنمایش داده می شود، معمولا دارای سه مقدار 2.5، 3 یا 3.5 است. همچنین ارتفاع این پروفیل می تواند مقادیری از 120 تا 260 میلی متر را به خود اختصاص دهد. جدول اشتال آنلاین زیر ارتباط ما بین ارتفاع و ضخامت و وزن قابل محاسبه از این دو پارامتر را بر حسب کیلوگرم برای پروفیل z نمایش می دهد:

ارتفاع پروفیل (mm)   ضخامت ورق (mm)  وزن یک متر پروفیل (kg/m)
120 2.5

3

5.54

6.65

140 2.5

3

5.9

7.1

160 2.5

3

6.14

7.36

180 2.5

3

3.5

6.53

7.84

9.14

200 2.5

3

3.5

6.92

8.31

9.14

220 2.5

3

3.5

7.32

8.78

10.24

240 2.5

3

3.5

7.71

9.25

10.79

260 2.5

3

3.5

8.10

9.72

11.34

جدول شماره 1 – مشخصات فنی پروفیل z

رابطه استانداردها و جدول اشتال آنلاین پروفیل z 

به طور کلی پروفیل z براساس دو استاندارد ملی ایران، تولید می شود. در این استانداردها از انواع مختلف ورق برای ساخت پروفیل زد استفاده شده است. در این بخش هر دوی این استانداردها را به شما معرفی می کنیم. اما چیزی که در اینجا اهمیت دارد، ارتباط و مطابقت این استانداردها با جدول اشتال است.

استاندارد ملی ایران به شماره 3694 

استاندارد مورد بحث در سال 1375 تعریف شده است. پروفیل z تولید شده بر طبق استاندارد و با توجه به جدول اشتال پروفیل z از ورق فولادی گرم نوردیده ساخته می شوند. به این نوع از ورق ها، ورق سیاه یا ورق کربن هم گفته می شود.

استاندارد ملی ایران با شماره 5722 

تعریف این استاندارد در ایران به سال 1381 باز می گردد. در این استاندارد آمده که مطالبق با جدول اشتال پروفیل z، تولید این محصول باید با استفاده از ورق های فولادی سرد که به ورق های روغنی نیز معروف هستند، انجام شود. ورق های فولادی نورد سرد، همان ورق های فولادی گرم نوردیده است که عملیات دیگری روی آن ها انجام می شود. به عنوان مثال به دلیل پوشش که بر سطح آن ها اضافه می شود، سخت تر و مقاوم هستند. البته این ورق ها میزان کربن بیشتری هم دارند.

 

کاربرد جدول اشتال آنلاین چیست؟ 

در جدول اشتال پروفیل z مواردی مانند ارتفاع پروفیل، محیط، عرض، اساس مقطع، وزن، فاصله هایی مانند فاصله مرکز سطح تا ضلع بیرونی و … آمده است. در نظر گرفتن این فاکتورها و حفظ تناسب میان آن ها، منجر به ساخت سازه های با کیفیت و ایمن می گردد. مطابق با آن چه که در بخش های مختلف این مقاله از سایت ثامن تجارت گفته شد، جدول اشتال نقشه راهی برای مهندسان پروژه های عمرانی است تا بتوانند کار خود را به نحو احسن و مطابق با ویژگی های محصولات به کار رفته در پروژه ارائه دهند.

 

سوالات متداول

مشخصات اصلی پروفیل چیست؟

پروفیل ها دو مشخصه اصلی با نام های ضخامت (بر حسب میلی متر) و ارتفاع پروفیل (برحسب میلی متر) دارند.

مهم ترین مزیت جدول اشتال آنلاین چیست؟

در نظر گرفتن فاکتورهای این جدول و حفظ تناسب میان آن ها، منجر به ساخت سازه های با کیفیت و ایمن می گردد.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه