مشاوره و فروش
02191003181
852350 image1654604704
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
56 بازدید

ناودانی پشت بام که به آن آبرو یا راه آب هم گفته میشود، با هدف انتقال آب از پشت بام یک ساختمان به پایین، مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در اکثر مواقع به صورت رو کار مورد استفاده قرار می گیرد. اما نوع ناودان توکار هم برای ساختمان های مسکونی جهت حفظ زیبایی ظاهری سازه، متداول می باشد. بدیهی است رفع گرفتگی لوله پشت بام و تعمیر ناوان پشت بام در حالت روکار بسیار ساده تر خواهد بود. اطلاعاتی در مورد انواع ناودان پشت بام یا همان ناودانی آب باران در این مقاله از وب سایت ثامن تجارت در اختیار شما قرار خواهد گرفت. ضمن این که قیمت ناوانی و ناودانی گالوانیزه پشت بام هم در اینجا تجزیه و تحلیل می شود.

ناودانی پشت بام

ناودانی برای پشت بام، آب حاصل از برف و باران را به بیرون انتقال می دهد. این عمل نیاز به ایجاد مقداری شیب در پشت بام دارد تا آب به راحتی به سمت ناودانی هدایت شود. دلیل استفاده از ناودانی در ساختمان ها کاملا روشن است. به خصوص در ساختمان هایی که با مصالحی نظیر خشت و گل تولید می شوند. وجود ناودانی در چنین ساختمان هایی موجب محافظت از بنا و مصالح آن در برابر آسیب های خطرناک خواهد شد.

جالب است بدانید که در گذشته آب حاصل از انتقال ناودانی ها به درون باغچه های ساختمان ها ریخته می شد. این کار باعث کاهش چشم گیر مصرف آب شده و اجازه هدر رفت آن را نمی داد. همچنین در مناطق کم آب و کم بارش، این آب به درون آب انبارها ریخته می شد تا در فصول گرم سال و زمانی که آب به میزان کافی در دسترس نبود، مورد استفاده قرار بگیرد.

اجزای ناودانی پشت بام

ناودانی ای که برای پشت بام استفاده می شود، سه بخش اصلی دارد. در اینجا بخش های مختلف این محصول را معرفی خواهیم نمود.

ورودی یا روزن ناودانی

بخش اول قسمت ورودی ناودان است. این بخش یا به صورت سر باز و یا به صورت سر بسته تولید می شود. محل قرارگیری آن که با نام روزن هم شناخته می شود، در شاختمان های مختلف متفاوت است و به شکل و ظاهر آن بستگی دارد. اما این بخش معمولا در پایین ترین جای پشت بام است تا آب بیشتری را جمع آوری و منتقل کند.

ناو دانی پشت بام چیست

بدنه یا جان ناودانی

بدنه ناودانی نیز با توجه به شکل ساختمان، محل قرارگیری و مصالح سازه ساخته می شود. این بخش به دو صورت است. یا شیاری است و یا شره ای. ناودانی پشت بام که به صورت شیاری باشد، همه آب سازه را جمع کرده و به سمت پایین هدایت می کند. این آب باید به زمین منتقل شود و به طور مستقیم و کامل توسط ناودانی انجام می گردد. اما در مدل شره ای، آب در ابتدا توسط لوله هایی به ناودانی می رسد و سپس به بیرون منتقل می شود. در هر دو حالت این بخش،از ناودانی می تواند به صورت روکاز یا توکار مورد استفاده قرار بگیرد.

در برخی از موارد استفاده از مدل دوم، کمی ریسک خواهد داشت و ممکن است سبب ورود آسیب به بدنه سازه شود. ذکر این نکته نیز ضروری است که احتمال گرفتگی لوله پشت بام در ناودانی با بدنه شره ای بیشتر است. اما باز هم جای نگرانی وجود ندارد. چرا که به طور عمده تعمیر ناودان پشت بام زیاد کار سخت و پیچیده ای نیست.

بخش انتهایی ناودانی

جنس این بخش از ناودانی پشت بام حتما باید از آلومینیوم یا ورق ها و مصالحی باشد که بیشترین مقاومت را در برابر رطوبت از خود نشان می دهند. به این دلیل که آب باران ممکن است از این بخش به درون سازه نفوذ کرده و موجب خسارت و آسیب های بعدی گردد. این بخش به خصوص در ناودانی با بدنه شیاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

روش آب بندی ناودانی برای پشت بام

منظور از آب بندی ناودانی، پیش بینی خطر و هزینه های وارده احتمالی و جلوگیری از آن ها است. به این ترتیب که باید بررسی شود ناودانی می تواند بدون نفوذ دادن آب به پیکره ساختمان یا درون آن کار خود را به خوبی انجام دهد یا خیر. این کار بلافاصله پس از انتخاب نوع و جنس ناودانی انجام شده و از مصالحی مختلفی برای آن بهره گرفته می شود. آب بندی مقاومت جداره ناودانی پشت بام را بالا برده و از بدنه ساختمان در برابر آب، محافظت می کند.

استفاده از مصالحی همچون آجرهای سفالی پخته شده می تواند در این مسیر کمک کننده باشد. ضمن این که این سفال ها معمولا با نمک طعام به عنوان لعاب پوشانده می شوند. علاوه بر این، در برخی از موارد برای پوشاندن درزها و انجام آب بندی از قیر یا آهک نیز استفاده می شود.

نصب ناودانی برای پشت بام

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت به طور ویژه به بررسی ناودانی پشت بام پرداختیم و در مورد ناودان توکار و روکار و همچنین اجزای این محول نیز صحبت کردیم. آنچه در اینجا اهمیت دارد، نصب درست ناودانی است. ناودانی گالوانیزه پشت بام با هر کدام از انواع ناودانی پشت بام حتما باید به صورت اصولی و استاندارد در جای خود قرار بگیرد. این کار زیاد سخت نیست و به تخصص خاصی هم نیاز ندارد. درصورت داشتن هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص این امر و یا انواع دیگر ناوانی ها حتما با کارشناسان وب سایت ما ارتباط بگیرید‌.

منبع : legacyusa.com

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه