مشاوره و فروش
02191003181

تست مقاومت یا کششی میلگرد چیست؟

rebar resistance tensile test
3 اردیبهشت 1402
3 بازدید

میلگرد ازجمله آهن آلاتی است که در صنایع گوناگون مانند ساختمان‌سازی، با هدف تقویت و استحکام سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. محاسبۀ مقاومت کششی میلگرد بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اطلاع داشتن از میزان مقاومت کششی میلگرد موجب می‌شود مهندسان سازه بدانند که باید از چه نوع میلگردی برای تقویت بتن استفاده کنند. در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که تست مقاومت یا کششی میلگرد چیست و چرا مهم است. بنابراین، اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه با ما همراه باشید.

مقاومت کششی چیست؟

پیش از آن‌که بدانیم تست مقاومت یا کششی میلگرد چیست، لازم است اطلاعاتی دربارۀ مقاومت یا تنش کششی کسب کنیم. همان‌طور که می‌دانید تمام ماده‌های جهان در معرض نیروهای طبیعی ازجمله نیروی جاذبه و نیروی اصطکاک قرار دارند. درحقیقت مقاومت به میزان تحملی گفته می‌شود که یک جسم در مقابل نیروهای واردشده بر خود بروز می‌دهد. زمانی که یک ماده در معرض فشار عوامل خارجی قرار می‌گیرد، نیرویی تحت عنوان نیروی القایی در آن به وجود می‌آید.

به اندازه و میزان این نیروهای القایی تنش می‌گویند. تنش یا مقاومت کششی زمانی اتفاق می‌افتد که یک نیروی کششی خارجی به جسم وارد شده و آن را دچار تغییر شکلی برگشت‌پذیر م‌یسازد؛ این کشش تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که جسم تسلیم شده و دچار تغییر شکل برگشت‌ناپذیر گردد. به حداکثر میزان تحمل این تنش مقاومت کششی گفته می‌شود.

تست مقاومت یا کششی میلگرد چیست؟

از آن‌جایی که میلگردها در ساخت سازه‌های گوناگون نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، لازم است پیش از به‌کارگیری در ساختمان‌سازی و سایر صنایع در آزمایشگاه‌های مخصوصی تست شوند. از طریق انجام آزمایش‌های گوناگون ویژگی‌های ارتعاشی، حرارتی و مکانیکی میلگرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف غایی تست کششی میلگرد به دست آوردن فرمولی است که به‌کارگیری آلیاژ‌های گوناگون برای تولید میلگرد با ویژگی‌های مورد نظر را ممکن می‌سازد. به این صورت که طی انجام آزمایش‌های متفاوت آلیاژ‌های مورد نیاز برای ساخت میلگردی با بهترین مقاومت کششی شناسایی شده و توسط مهندسین سازه به کار گرفته می‌شوند.

چرا تست مقاومت یا کششی میلگرد مهم است؟

اگرچه میلگردها از کاربردهای بسیار متنوعی برخوردارند اما همچنان بیشترین مصرف آن در بتن و با هدف افزایش استحکام آن صورت می‌گیرد. در این‌که بتن از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند وزن بسیار زیادی را تحمل کند شکی نیست، اما این دسته از مصالح نقاط ضعفی نیز دارد که از میلگرد برای برطرف کردن این ضعف‌ها استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، بتن نمی‌تواند مقاومت زیادی را در برابر فشارهای ناگهانی از خود نشان دهد و اگر تنش‌ها شدت یابد ممکن است ترک خورده و بشکند. در چنین شرایطی میلگردها که مقاومت بسیار خوبی را در برابر عوامل خارجی از خود به نمایش می‌گذارند، وارد میدان شده و با قرارگیری درون بتن به افزایش مقاومت و ایمنی سازه کمک می‌کنند. بنابراین، محاسبه مقاومت کششی میلگرد از طریق تست مقاومت یا کششی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تست مقاومت یا کششی میلگرد چیست؟

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت به این پرسش پاسخ دادیم که تست مقاوت یا کششی میلگرد چیست و چه اهمیتی در ساخت سازه‌های گوناگون دارد. درحقیقت این تست تعیین می‌کند که میلگرد بدون کشیده شدن و از هم گسیختن قادر به تحمل چه میزان نیرویی است. با دریافتن این موضوع می‌توان در سازه‌ها و پروژه‌های گوناگون میلگرد مناسب با میزان نیروی وارده را به کار گرفت. گفتنی است که انجام تست مقاومت یا کششی میلگرد به دو صورت دستی و ماشینی امکان‌پذیر است.

اگر قصد دارید به خرید میلگرد ساده، پروفیل ساختمانی، ورق گالوانیزه، تیرآهن نرمال، لوله درزدار و سایر آهن آلات مورد نیاز اقدام نمایید، می‌توانید از طریق همین صفحه وارد بخش مربوطه در منوی سایت ما شده و سفارش اینترنتی خود را به‌سادگی ثبت کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه