مشاوره و فروش
02137163

خواص مکانیکی فولاد ck45

خواص مکانیکی فولاد ck45
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
11 بازدید

فولاد ck45 یکی از پرکاربردترین فولادهای عملیات حرارتی بوده که به دلیل ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فردی که دارد در مصارف متعددی به کار گرفته می‌شود. در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت قصد داریم شما را با خواص مکانیکی فولاد ck45 آشنا ساخته و قیمت فولاد عملیات حرارتی را در اختیارتان قرار دهیم. چنانچه قصد خرید فولاد ck45 مورد نیاز خود را دارید، تنها کافی است با کارشناسان مجموعۀ ما تماس حاصل فرمایید.

فولاد ck45 چیست؟

فولاد CK45 با میانگین کربن 0.45 درصد در دستۀ فولادهایی با کربن متوسط ​​طبقه‌بندی می‌شود و یکی از پرکاربردترین فولادهای کربنی غیرآلیاژی در استانداردهای آلمان است. مشابه فولاد استاندارد 1045 آمریکا، فولاد CK45 دارای خواص کششی و ماشین‌کاری خوبی است، بنابراین به‌طور گسترده در زمینۀ ساخت ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولاد CK45 را می‌توان با نورد گرم و آهنگری شکل داد و به‌طورکلی در شرایط تصفیه‌نشده یا عادی عرضه می‌شود. همچنین از طریق عملیات حرارتی بیشتر (مانند خاموش کردن و تمپر کردن)، می‌توان خواص مکانیکی فولاد ck45 را تا حد زیادی بهبود بخشید.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد یا پولاد (به انگلیسی: Steel) آلیاژی از آهن است، که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد جرم آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل‌کنترل است. استفاده از فولاد به دلیل استحکام کشش نهایی زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان‌سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، پل‌ها، قطارها، خودروها، ماشین‌آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.

آهنگری فولاد CK45

  • دمای اولیۀ آهنگری: ℃ 1200
  • دمای آهنگری نهایی: ℃ 800
  • نرخ گرمایش: سرعت گرمایش را به‌شدت کنترل کنید، که باید یکنواخت و پایدار باشد تا از ترک خوردن ناشی از گرمایش نامناسب جلوگیری شود.
  • نسبت آهنگری: بالاتر از 4:1
  • درمان پس از آهنگری: فولاد CK45 باید پس از آهنگری به‌آرامی خنک شود.

خواص مکانیکی فولاد ck45

عملیات حرارتی فولاد CK45

انتخاب دما برای انواع گوناگون عملیات حرارتی برای بهبود خواص مکانیکی فولاد ck45 در قالب زیر صورت می‌گیرد:

بازپخت نرم 650 – 700 درجۀ سانتی‌گراد، خنک‌کننده در کوره، سختی زیر 207 HBW
نرمال‌سازی 840-870 درجۀ سانتی‌گراد
کوئنچ آب 820-850 درجۀ سانتی‌گراد
خاموش کردن روغن 830-860 درجۀ سانتی‌گراد
درجۀ حرارت 540-680 درجۀ سانتی‌گراد

چنانچه قصد خرید فولاد ck45 مورد نیاز خود را داشته و یا می‌خواهید از قیمت روز فولاد حرارتی مورد نظر خود اطلاع یابید، تنها کافی است به بخش مربوطه در منوی سایت ما مراجعه کنید.

کاربرد فولاد ck45 چیست؟

CK45 Steel برای قطعات متوسط ​​با ابعاد بالاتر (قطعات آهنگری سنگین) و اشکال پیچیده در ساخت خودرو و مهندسی ماشین (مانند شفت کشتی، قطعات انتقال، توپی چرخ) مناسب است. کمترین دمای کاربرد -25 درجۀ سانتی‌گراد بوده، رفتار خزش مطلوب تا 480 درجۀ سانتی‌گراد برآورد می‌شود.

این محصول همچنین برای اکثر قطعات گیربکس و موتور با قدرت متوسط ​​استفاده می‌شود. قطعات سخت‌شده مانند میل بادامک، چرخ‌دنده‌ها، اهرم‌های گهواره‌ای، ابزارهای سادۀ دستی و انواع بست‌ها و یراق‌آلات، قطعات و اجزای ماشین‌آلات با تنش متوسط نیز از این تکنولوژی بهره می‌گیرند.

خواص مکانیکی فولاد ck45

در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین خواص مکانیکی این محصول می‌پردازیم:

سختی فولاد ck45

سخت شدن این گرید در دمای آستنیتۀ 1475-1550 درجۀ فارنهایت (800-845 درجۀ سانتی‌گراد) و با کوئنچ روغن یا آب انجام می‌شود. سخت شدن شعله و القایی ممکن است با حرارت دادن سریع تا عمق مورد نظر و خاموش کردن در آب یا روغن صورت گیرد. این کار باید توسط یک عملیات حرارتی در دمای 300-400 درجۀ فارنهایت (150-200 درجۀ سانتی‌گراد) دنبال شود تا تنش‌ها بدون تأثیر بر سختی آن کاهش یابد. سختی سطحی Rc 58 ممکن است با این روش به‌دست آید. سختی، برحسب Rockwell C (آب خاموش‌شده در 820-870 درجۀ سانتی‌گراد، 5 دقیقه): 201 ~ 269HB

حرارت‌درمانی فولاد ck45

عملیات حرارتی AISI 1045 (CK45) و به دنبال آن خنک‌سازی کوره در 50 درجۀ فارنهایت (28 درجۀ سانتی‌گراد) در ساعت، تا 1200 درجۀ فارنهایت (650 درجۀ سانتی‌گراد) خیساندن و خنک‌کنندگی هوا.

اعتدال فولاد ck45

فولاد CK45 فولادی با کربن متوسط بوده و همچنین یک فولاد ساختاری مهندسی عمومی به شمار می‌رود. ماشین‌کاری خوب و خواص کششی بالایی دارد. ورق فولادی عرضۀ معمولی فولاد CK45، میلگرد، میلۀ مسطح، میلۀ مربع، میلۀ شش‌ضلعی و لوله از اشکال متعدد و رایج این فولاد هستند. فولاد CK45 برای ساخت انواع ابزارهای برش قوی با مقاومت زیاد در برابر سایش، و مقاومت در برابر ضربه مناسب است. دمای معتدل این محصول برحسب درجۀ سانتی‌گراد 552 است.

چنانچه قصد خرید فولاد عملیات حرارتی مورد نیاز خود را داشته و یا می‌خواهید از قیمت فولاد ck45 مورد نیاز خود اطلاع یابید، تنها کافی است با متخصصان مجموعۀ ثامن تجارت تماس حاصل کرده و یا به بخش مربوطه در منوی سایت سری بزنید.

انواع عملیات حرارتی برای بهبود خواص مکانیکی فولاد ck45

در زیر انواع گوناگون عملیات حرارتی برای آلیاژهای فولاد ck45 را بررسی خواهیم کرد:

خواص مکانیکی فولاد ck45

آنیلینگ (ANNEALING)

بازپخت یا آنیلینگ به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود و یکی از محبوب‌ترین عملیات‌های حرارتی برای آلیاژهای فلزی است. روش معمول برای بازپخت این است که فلز را در یک کوره یا اتاق گرم در کارخانه قرار می‌دهند. در این شرایط دمای فلز با سرعت ثابت تا حدود 50 درجۀ سانتی‌گراد بالاتر از حد بحرانی افزایش می‌یابد. هنگامی که فلز برای مدت‌زمانی مشخص (2 تا 3 ساعت) به این نقطه رسید، فولاد ck45 به‌آرامی در محدودۀ طبیعی خود خنک می‌شود.

نرمال‌سازی (NORMALIZING)

نرمال‌سازی شباهت‌هایی با آنیلینگ دارد و دمای هر دو تا 50 درجۀ سانتی‌گراد بالاتر از آستانۀ بحرانی بالا می‌رود. تفاوت عمدۀ این روش با آنیلینگ این است که زمان نگهداری در آن دما بسیار کمتر از آنیلینگ است. فرآیند خنک شدن نیز بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد، زیرا فلز به خارج از اتاق گرم، به کارخانۀ باز منتقل می‌شود تا در دمای معمولی محیط (دمای اتاق) در هوا خشک شود.

این فرآیند خنک کردن (یا خاموش کردن هوا) تغییرات ایجادشده در نقطۀ گرمایی فولاد ck45 را رقم می‌زند. نرمال کردن هرگونه تنش درون فولاد ck45 را از بین می‌برد و معمولاً برای فولادهای سردکار مانند فولاد کوبیده، چکش‌کاری‌شده یا نوردشده انجام می‌شود.

شما می‌توانی برای خرید فولاد مورد نیاز خود و نیز اطلاع از قیمت روز فولاد با ادامۀ نوشتۀ خواص مکانیکی فولاد ck45 همراه ما باشید.

سخت‌کاری (HARDENING)

سخت شدن فرآیندی است که طی آن فولاد سخت می‌شود تا شکننده‌تر شود. اگر آنیلینگ یین باشد، سخت‌کاری یانگ است، زیرا از نظر عملیات حرارتی دقیقاً برعکس آنیلینگ است. اگر آهنگری را دیده‌اید که شمشیر یا چاقو می‌سازد، درحقیقت سخت‌کاری را در عمل دیده‌اید.

این فلز تا دمای 40 درجۀ سانتی‌گراد بالاتر از دمای بحرانی گرم می‌شود و سپس با قرار گرفتن در روغن یا آب به‌سرعت سرد می‌شود. گاهی اوقات به‌جای آب از محلول آب نمک استفاده می‌کنند، زیرا آب می‌تواند باعث ایجاد حباب در سطح فلز گردد. شما می‌توانید نتایج نهایی سخت شدن را در اجسامی مانند چاقوها و شمشیرها و همچنین چرخ‌دنده‌ها، شیرآلات، قالب‌ها و اسکنه‌ها مشاهده کنید.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به معرفی خواص مکانیکی فولاد ck45 پرداختیم و شما را با نحوه استعلام قیمت فولاد ck45 آشنا ساختیم. چنانچه قصد خرید فولاد عملیات حرارتی مورد نیاز خود را دارید، تنها کافی است به بخش مربوطه در منوی سایت ما سری زده و یا با کارشناسان مجموعۀ ثامن تجارت تماس حاصل فرمایید.

 

پرسش‌های متداول

فولاد ck45 چیست؟

فولاد CK45 با میانگین کربن 0.45 درصد در دستۀ فولادهایی با کربن متوسط ​​طبقه‌بندی می‌شود و یکی از پرکاربردترین فولادهای کربنی غیرآلیاژی در استانداردهای آلمان است. مشابه فولاد استاندارد 1045 آمریکا، فولاد CK45 دارای خواص کششی و ماشین‌کاری خوبی است، بنابراین به‌طور گسترده در زمینۀ ساخت ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص مکانیکی فولاد ck45 چیست؟

سختی بالا، ماشین‌کاری بسیار خوب، قابلیت چکش‌خواری فوق‌العاده، قابلیت قرارگیری تحت حرارت‌درمانی و…

مطالب مرتبط