مشاوره و فروش
02137163

عوامل تاثیرگذار در ضخامت بیس پلیت

thickness column plate 1
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
113 بازدید

بیس پلیت یا صفحه ستون یک صفحه فولادی می باشد که در فونداسیون فولادی به عنوان واسطی بین ستون و بتن قرار می گیرد. صفحه ستون سبب می شود تا اتصال بین ستون و بتن قوی تر انجام شده و وزن و فشاری که از طریق ستون به بتن وارد می شود پخش می شود. اما حداقل ضخامت صفحه ستون نیز اهمیت زیادی داشته و با ابعاد و ضخامت های مختلف به تولید می رسند. گروه صنعتی ثامن تجارت از دسته فروشندگان بدون واسطه آهن آلات و مصالح ساختمانی می باشد که بدین طریق می توانید خرید صفحه ستون و بولت را انجام دهید.

حداقل ضخامت صفحه ستون 

در بخش قبل به این مهم اشاره شد که برای خرید صفحه ستون های مورد نیاز در یک پروژه باید تمامی فاکتورهای موثر از قبیل وزن، قطر و طول و عرض صفحه ستون را دانست. به علاوه این که نیاز است تا در همان ابتدای کار، بدانیم که حداقل ضخامت بیش پلیت چه قدر باید باشد. به طور کلی ضخامت صفحه ستون بین 8 تا 20 میلی متر است.

صفحه ستون وزن وارد شده بر پیکره ساختمان را از ستون به بخش های زیرین، هدایت می کند. با توجه به این مورد می توان این این طور برداشت کرد که خود صفحه ستون هم باید خصوصیاتی متناسب با این فشار وارد شده را داشته باشد. در واقع با توجه به فشار وارد شده بر صفحه ستون، باید این محصول توان تحمل این فشار را داشته و بر این اساس برای سازه انتخاب شود. ضخامت و وزن صفحه ستون جزو همین ویژگی ها هستند.

اتصالات صفحه ستون ها 

همان طور که در بالا بیان شد، حداقل ضخامت صفحه ستون از معیارهایی برای تعیین است که آیا صفحه ستون مورد نظر ما توان تحمل و فشار از سوی اجزای بالایی ساختمان را دارد یا خیر. حال توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که خودِ اتصالات هم می توانند میزان ضخامت صفحه ستون را تا حدودی تعیین کنند. به طور کلی اتصالات صفحه ستون به دو شکل صورت می پذیرد که در ادامه هر دو نوع را بررسی می نماییم. پیش از آن، به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای اتصال صفحه ستون به بخش های زیرین سازه از انواع بولت ها استفاده می شود که نوع بولت به کار رفته در هر اتصال به نوع اتصال هم وابسته می باشد.

محاسبه ضخامت بیس پلیت

اتصال گیر دار برای صفحه ستون 

در اتصال گیر دار، صفحه ستون توسط انکر بولت ها در جایی مناسب خود فیکس می شوند. برای این که حتما باید انکر بولت های بلند را به کار برد. چرا که این انکر بولت ها مانع از چرخش صفحه ستون می شوند. در این نوع اتصال نباید حداقل ضخامت صفحه ستون در نظر گرفته شود. بلکه صفحه ستون مورد استفاده باید دارای ضخامت بالایی باشد تا به عدم چرخش صفحه ستون و استحکام آن کمک نماید. در اتصال گیر دار، همیشه می توان این اطمینان را حاصل کرد که تمامی نیزروهای موجود، چه برشی، چه خمشی و حتی نیروی فشاری به سادگی به فوندانسیون منتقل می شود.

اتصال مفصلی صفحه ستون ها 

این نوع اتصال برای صفحه ستون ها در ساختمان هایی که بیش از یک طبقه دارند، استفاده می شود. در چنین سازه هایی معمولا حداقل ضخامت صفحه ستون ها در نظر گرفته می شود. فونداسیون برای انتقال فشار به صفحه ستون کمک کرده و نیروی کششی ما بین صفحه ستون و تیر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اتصال مفصلی هم مانند اتصال گیر دار، نیروهای فشاری و نیروی برشی وارد شده از طرف آهن آلات را به فونداسیون منتقل می کند.

عوامل موثر بر قیمت صفحه ستون 

در این بخش از مقاله سعی داریم تا ارتباط میان قیمت و حداقل ضخامت صفحه ستون را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنیم. به طور کلی ضخامت صفحه ستون و قیمت آن با یکدیگر در رابطه مستقیم هستند. به عبارتی دیگر هر چه ضخامت این محصول بیشتر باشد، با قیمت بالاتری نیز در بازار عرضه می شود. اما دلیل این امر دقیقا چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است نگاهی به فرمول محاسبه وزن صفحه ستون بیاندازیم. این فرمول در ادامه این مقاله آورده شده است.

همانطور که می دانید جنس بیس پلیت یا صفحه ستون فولادی می باشد و مصالح فولادی با توجه به میزان وزنی که دارند قیمت شان نیز محاسبه می گردد. عوامل موثر دیگر که روی قیمت صفحه ستون تاثیر می گذارند ابعاد و ضخامت آن ها نیز می باشد که در کنار قیمت بیس پلیت هزینه بولت، گروت نیز محاسبه می شود. توجه داشته باشید که برای نصب صفحه ستون باید آن را به افراد متخصص بسپارید چرا که در هنگام زلزله بیس پلیت ها از شما در برابر عوامل مخرب محافظت می کنند.

فرمول محاسبه وزن صفحه ستون 

در فرمول محاسبه وزن برای یک صفحه ستون باید طول، عرض، چگالی و ضخامت آن را وارد کرد. چگالی یک صفحه معمولا برابر با عدد 8 در نظر گرفته می شود. در مورد ضخامت هم باید حداقل ضخامت صفحه ستون مورد نظر را برحسب میلی متر محاسبه و در فرمول قرار داد. همچنین میزان طول و عرض صفحه ستون هم بر حسب  میلی متر باید محاسبه شود.

وزن صفحه ستون = چگالی * قطر یا ضخامت * عرض * طول

با توجه به آنچه در بخش های قبلی این مقاله وب سایت ثامن تجارت گفته شد، ضخامت و وزن صفحه ستون و در نتیجه قیمت صفحه ستون با یکدیگر در رابطه مستقیم هستد. این موضوع به طور کامل در فرمول بالا مشهود است.

ضخامت صفحه ستون و بولت

کلام آخر:

جهت بالا بردن استحکام و طول عمر ساختمان ها لازم است تا بار ها و فشار های وارد شده از طریق ستون به زمین و پی منتقل شوند چرا که صفحه ستون و بولت سبب متعادل سازی تنش ها می شوند. طول،عرض و ضخامت صفحه ستون از جمله مواردی است که در قیمت بیس پلیت تاثیرگذار است. به طور کلی ضخامت بیس پلیت‌ها بین 8 تا 20 میلی متر است. فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت از دسته فروشندگان مستقیم و بدون واسطه می باشد که شما می توانید جهت اطلاع از قیمت صفحه ستون و بولت، قیمت روز صفحه ستون 40*40، قیمت صفحه ستون 20*20 و…با کارشناسان فروش سایت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط