مشاوره و فروش
02191003181

ساخت چاقو با انواع فولاد و مراحل درست کردن چاقو و تیغه

Knife making
3 اردیبهشت 1402
57 بازدید

ساخت چاقو با عناصر آلیاژی که خوش ساخت و بدون خرابی کار کند انتظار هر سازنده‌ای است. با این حال، ساختن چاقویی که مستعد خرابی نباشد می‌تواند دشوار باشد؛ زیرا تیغه چاقو تا لبه‌ای ظریف تیز می‌شود که نباید شکسته یا کدر شود. برای رسیدن به این هدف، انتخاب مواد چاقوی مناسب مهم است، زیرا فلز و درجه نادرست در نهایت منجر به شکست زودرس و کدر شدن لبه می شود. همه فلزات برای چاقوها برابر نیستند و در ادامه شما را با انواع فولاد مناسب برای درست کردن چاقو آشنا می‌کنیم که برای خرید مناسب‌ترین فولاد برای ساختن چاقو توانسته با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.
انواع فولاد برای ساخت چاقو

تیز بودن و برندگی برای چاقو بسیار مهم است ولی رسیدن به این ویژگی‌ها بدون در نظر گرفتن عناصر آلیاژی آن امکان‌پذیر نیست. فولادهای که سختی، چقرمگی و مقاومت به سایش و خوردگی بالای به این محصول می‌دهند بهترین انتخاب است. البته هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایبی بوده که در ادامه با ‌آن‌ها آشنا می‌شوید.

Knife making 03

ورق استیل برای ساخت چاقو

گریدهای آستنیتی مانند 316 ممکن است گهگاه برای ساخت چاقو مورد استفاده قرار گیرند، با این حال، گریدهای آستنیتی معمولاً نمی توانند به اندازه کافی سخت شوند تا لبه ماندگاری داشته باشند. هنگام ساخت چاقو باید از نسخه های کم کربن استیل زنگ نزن آستنیتی مانند 304L اجتناب کرد، مگر اینکه مقاومت در برابر خوردگی نگرانی اصلی باشد و عمر تیغه در درجه دوم اهمیت قرار گیرد. از جمله ورق‌های استیل و فولاد ضدزنگ برای درست کردن چاقو می توان به محصولات زیر اشاره کرد:

  • فولادهای سری 400 مانند 420 و 440
  • فولادهای ضدزنگ سری AUS مانند AUS-6 ، AUS-8 و AUS-10
  • فولادهای MoV نظیر 8Cr13MoV و X50CrMoV15
  • فولاد ATS همچون ATS 34 و ATS 55
  • استیل سری SxxV موسوم به CPM مانند CPM S30V ، CPM S60V و CPM S90V
  • فولادهای ضدزنگ VG نظیر VG10 و VG-max
  • فولاد 154CM.

image165675779315

چرا ورق استیل برای ساخت چاقو استفاده می شود؟

استیل ضد زنگ نوع دیگری از فلز چاقو ساز است. مزیت اضافی استفاده از استیل ضد زنگ، افزودن کروم و سایر عناصر آلیاژی است که مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد. چاقوهای استیل ضد زنگ معمولاً از فولادهای ضد زنگ فریتی یا مارتنزیتی ساخته می شوند. به منظور ساختن چاقوهایی که لبه های مناسبی دارند، گریدهای مارتنزیتی و فریتی فولاد ضد زنگ باید دارای سطوح کربنی کافی برای رسیدن به سختی بالا باشند. برای ساخت چاقو از درجه هایی مانند 420 و 440 استفاده می شود.

فولاد ابزار برای ساخت چاقو

از جمله پرطرفدارترین محصولات برای درست کردن چاقو، فولادهای ابزاری است. این نوع فولادها کربن بالای به همراه عنصرهای آلیاژی اضافه شده با هدف افزایش تقویت خواص مکانیکی دارند. عناصر آلیاژی موجود در فولادهای ابزار موجب افزایش مقاومت این گرید فولادی شده ولی میزان مقاومت آن به اندازه فولادهای ضدزنگ نیست. از جمله فولادهای ابزار برای ساختن چاقو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فولاد ابزار گرید W2
  2. فولاد D2
  3. فولاد ابزار A2
  4. فولاد گرید M2.
Knife making 01

درست کردن چاقو با فولادهای کربنی

با توجه به این که فولادهای کربنی دارای کربن بالای بوده، توانسته سختی و استحکام مورد نیاز برای تیغه‌‌های چاقو را در برابر سایش و ضربه تامین می‌کنند. عملیات کوئیچ کردن، آنیل و نرماله‌سازی برای ساخت چاقو با فولاد کربنی مناسب نیست، زیرا تیغه چاقو به راحتی می‌شکند. در بین انواع فولادهای کربنی، گرید 1095 بهترین نوع می‌باشد ولی باید برای محافظت از زنگ خوردگی فولاد با میزان کربن بالا مراقبت‌های مخصوصی صورت گیرد.

بهترین فنر ساخت چاقو با ورق استیل

همچنین استیل های زنگ نزن سخت شونده رسوبی وجود دارند که دارای مقاومت در برابر خوردگی و خواص سخت شدنی عالی هستند. اینها معمولاً در برنامه هایی استفاده می شوند که خوردگی یک نگرانی بزرگ است. استل ضد زنگ سخت کننده رسوبی که معمولاً برای تیغه ها استفاده می شود PH 17-7 است. برای دستیابی به حداکثر سود از این آلیاژها برای ساخت چاقو، باید بدانید که چگونه رسوب به درستی فلز را سخت کند.

image165675807713
البته، طیف گسترده‌ای از فلزات و گریدهای دیگر برای ساخت چاقو مورد استفاده قرار می‌گیرد، اینها تنها تعدادی از انواع متداول هستند.

مراحل ساخت چاقو با ورق استیل

الگو:

خب الگوهای جذاب زیادی در گوگل برای چاقوی کلاسیک موجود است. یکی از آنها را انتخاب کرده سپس یک شابلون روی کاغذ سایز A4 بکشید و با مقداری چسب روی ورق استیل بچسبانید.

حفاری و ایجاد سوراخ:

ابتدا سوراخ‌های پایلوت روی نقاطی که باید اره حفره‌ای را در آن وارد کنیم سوراخ می‌شود و سپس سوراخ‌های بزرگ‌تری به قطر 36 میلی‌متر و سپس سوراخ‌های کوچک‌تر به قطر 22 میلی‌متر برای انگشتان ایجاد می‌کنیم. بعداً سوراخ‌های بیشتری روی صفحه چاقو به قطر 5 میلی‌متر ایجاد می‌شود.

برش ورق استیل برای ساخت تیغه:

در ادامه فرایند ساخت چاقو باید پس از برش تمام شکل های گرد با استفاده از اره های سوراخ دار، بقیه ورق استیل را با استفاده از یک اره جیگ مجهز به تیغه فلزی برش می دهیم. این به ما کمک کرد تا منحنی های مختلف را به راحتی برش دهیم.

Knife making 02

آسیاب اولیه:

اکنون آسیاب اولیه متمرکز شده است تا تمام نقص در انحنای چاقو برطرف شود و تیغه های چاقو شکل بگیرد. ابتدا قالب را با استفاده از آسیاب دستی جدا می کنیم و سپس با استفاده از آسیاب نیمکتی به آسیاب ادامه می دهیم. بعداً سنگ زنی شیب دار روی تسمه سنباده انجام می شود

صاف کردن سطح:

برای رفع عیوب جزئی و صاف کردن سطح ناصاف، چاقو را با استفاده از سنباده هایی با اعداد گریت افزایش یافته سمباده زدیم و بعداً با استفاده از سنباده اوربیتال سطح صاف کره به دست می آید.

image1656759085111

سخت کردن چاقو:

برای سفت شدن چاقو از متداول ترین تکنیک تمپر کردن استفاده کرده ایم. ابتدا چاقو را تا زمانی که با استفاده از یک دسته زغال قرمز داغ شود حرارت داده ایم و سپس آن را به سرعت در حمام روغن موتور قدیمی فرو می بریم که منجر به کریستالیزه شدن و تنظیم مجدد اتم های استیل برای شکل گیری پیکربندی پایدارتر می شود و در نتیجه سطح استیل مقاوم تر می شود.

سنباده نهایی:

از آنجایی که فرآیند سخت شدن، تمپرینگ لکه‌هایی از روغن سوخته را روی سطح چاقو به جا می‌گذارد؛ بنابراین لازم است چاقو را در مرحله نهایی سنباده ‌زنی و آسیاب قرار دهید تا سطح صاف و بدون عیب و نقصی به آن داده شود.

image165675815317
بهترین و مقاوم‌ترین فولاد برای ساخت چاقو چیست؟

در میان انواع فولاد برای ساختن چاقو، انتخاب سخت‌ترین نوع آن بهترین انتخاب است. فولاد ابزار و ضدزنگ رسوب سخت شونده مانند فولاد ابزار W2 که سختی بالا و دوام زیادی دارد، مناسب است. فولادهای سری CPM SxxV یا CPM SxxxV و فولادCPM S110V از جمله سخت‌ترین فولادها برای ساخت چاقو است. شما برای خرید انواع فولادهای ضدزنگ، استیل و فولاد ابزار توانسته با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

image1656759085111

سوالات متداول

1.از چه نوع ورق هایی برای ساخت چاقو استفاده می کنند؟

گریدهای آستنیتی مانند 316  برای ساخت چاقو مورد استفاده قرار می گیرند.

2.چرا از ورق استیل برای درست کردن چاقو استفاده می کنند؟

مزیت اضافی استفاده از استیل ضد زنگ، افزودن کروم و سایر عناصر آلیاژی است که مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه