مشاوره و فروش
02191003181

معرفی فولاد ck45 و خرید آن

Introduction ck45 steel
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
10 بازدید

فولاد ck45 یکی از پرکاربردترین آهن آلاتی است که تکنولوژی ساخت به‌شدت متنوعی دارد. نکتۀ قابل توجه این است که می‌توان با افزودن سایر آلیاژها به این دسته از مقاطع فولادی خواص آن را تغییر داده و ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی و ثبات دمایی در حرارت‌های زیاد، به آن افزود. فلزی که این فرایند را طی کرده و در کوره‌های آلیاژسازی تحت حرارت قرار می‌گیرد، فولاد آلیاژی نام دارد. یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین گونۀ این مقاطع فولاد ck45 است که در صنایع خودروسازی نیز کاربرد فراوانی دارد. این فولاد که طی نورد گرم تولید می‌شود، از عناصری مانند سیلیسیم و منگنز برخوردار است. در نوشتۀ امروز وب سایت ثامن تجارت قصد داریم به معرفی فولاد ck45 و خرید آن بپردازیم و شما را با انواع و ویژگی‌های این دسته از آهن آلات آشنا سازیم. همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت فولاد مورد نظر خود و نیز خرید آن با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

آشنایی با فولاد ck45

محصولات فولادی در صنایع گوناگونی به کار گرفته می‌شوند. آن‌ها را براساس میزان سختی در 3 گروه فولاد با کربن بالا، فولاد با کربن متوسط و فولاد با کربن پایین جای می‌دهند. نام دیگر این دسته از مقاطع فولادی استیل CK45 یا ck45 steel بوده و در زمرۀ رایج‌ترین فولادهای کربن متوسط (چیزی حدود 0.45 درصد) قرار می‌گیرند.

از ویژگی‌های بارز این دسته از مقاطع فولادی می‌توان به مقاومت بالا در برابر ضربات خارجی، اصطحکاک بالا، مقاومت کششی مطلوب، و استحکام بالا اشاره کرد؛ که این ویژگی‌ها محصول را برای استفاده در عملیات‌های حرارتی گوناگون مناسب می‌سازد. البته گفتنی است که با توجه به میزان کربن و منگنز موجود در این فلز، متخصصان باید دقت بالایی در فرایند جوش‌کاری به خرج دهند تا مقطع فولادی با ترک‌خوردگی مواجه نشود. اگر قصد دارید از قیمت این دسته از محصولات فولادی اطلاع یابید، تا پایان با نوشتۀ معرفی فولاد ck45 و خرید آن همراه ما باشید.

این عناصر را در کوره‌های آلیاژسازی و با میزان‌های وزنی ازپیش‌تعیین‌شده به آهن مذاب می‌افزایند و پس از آن طی فرایند ریخته‌گری محصول نهایی را در اشکال گوناگون به تولید می‌رسانند. از آن‌جایی که ورق و میلگرد CK45 نسبت به مزایایی که دارند بسیار مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌روند، از رواج بیشتری در بازار آهن آلات برخوردارند. دلیل قیمت پایین این دسته از مقاطع را می‌توان درصد کربن به‌کاررفته در آن‌ها دانست. از دیگر قالب‌های این فولادها می‌توان به شمش شش وجهی، شمش مربعی، تسمه، شمش مسطح، لوله و… اشاره کرد.

آشنایی با فولاد ck45

میلگرد CK45 چیست؟

در این بخش از معرفی فولاد ck45 و خرید آن قصد داریم به یکی از پرکاربردترین مقاطع ck45 یعنی میلگرد ck45 بپردازیم. برای تولید این آهن آلات، شمش‌های فولادی را در دمای بالا و پس از گذشت چندین مرحله از عملیات نورد گرم، به مقاطعی در اشکال دایره‌ای و میلگرد تبدیل می‌کنند. از آن‌جایی که این فولادها از کربن بیشتری نسبت به میلگردهای معمولی مانند ST37 برخوردارند، قابلیت استحکام و سختی بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهند. این دسته از میلگردها را در دمایی میان 650 الی 700 درجۀ سانتی‌گراد حرارت می‌دهند و سپس آن‌ها را در دمای 900 تا 1150 درجۀ سانتی‌گراد تحت عملیات آهنگری قرار می‌دهند. پس از انجام تاب‌کاری و نرمال‌سازی، فولاد را با استفاده از روغن (دمای 800 تا 820 درجۀ سانتی‌گراد) یا آب (دمای 800 تا 830 درجۀ سانتی‌گراد) در عملیات سردکاری قرار می‌دهند و همین امر موجب افزایش سختی میلگرد می‌شود. گفتنی است که پیش از آغاز عملیات سردکاری باید اطمینان حاصل کنید که حرارت کاملاً از فلز تخلیه شده باشد.

در پایان فرایند خستگی در دمای 550 الی 660 درجۀ سانتی‌گراد را روی میلگرد به انجام می‌رسانند. دمای قطعه با توجه به میزان سختی و ویژگی‌های دیگر فلز تنظیم می‌شود. بد نیست بدانید که قیمت این دسته از میلگردها نسبت به نمونه‌های مشابه بالاتر بوده و بسته به نشان تجاری تولیدکننده دست‌خوش تغییر می‌گردد. در ادامۀ مطلب معرفی فولاد ck45 و خرید آن با گونۀ دیگری از این دسته از آهن آلات آشنا خواهیم شد.

ورق CK45 چیست؟

این دسته از ورق‌ها که به نام ورق استیل یا ورق کربن متوسط نیز شناخته می‌شوند، از کاربرد فراوانی در صنعت ساخت سازه‌های مهندسی برخوردارند. ورق های CK45 از طریق نورد گرم تولید شده و در مراحل اولیه تختال‌های به‌دست‌آمده از عملیات ریخته‌گری را با دستگاه هوابرش به طول‌های معینی برش می‌دهند. پس از آن قطعات حاصل در کوره‌هایی مشخص گرم شده و بعد از چندین مرحله فرایند نورد گرم، به ضخامت مورد نظر درمی‌آیند.

شما می‌توانید برای خرید ورق فولادی مورد نظر خود، پس از مطالعۀ نوشتۀ معرفی فولاد ck45 و خرید آن به بخش مربوطه در منوی سایت مراجعه نمایید.

ضخامت رایج برای این دسته از ورق‌ها 3 تا 50 میلی‌متر بوده و در ابعاد 6000 در 2000 یا 1500 در 6000 میلی‌متر تولید می‌شوند. قیمت ورق CK45 بسته به اندازه و کیفیت محصول طیف متفاوتی را در بر می‌گیرد. از آن‌جایی که قابلیت‌های کششی این گونه از ورق‌ها بسیار زیادی است، در دستۀ ورق‌های ضد سایش قرار می‌گیرند؛ همچنین به دلیل برخورداری از سختی‌پذیری و جوش‌پذیری عالی برای ساخت قطعاتی مثل تیغه‌های ماله‌کشی که مقاومت کمی در برابر سایش از خود نشان می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میلگرد CK45

کاربرد ورق های فولادی CK45

اکنون که تا حدودی با معرفی فولاد ck45 و خرید آن آشنا شدیم، لازم است دربارۀ کاربردهای این ورق‌ها نیز اطلاعاتی کسب کنیم. از میان کاربردهای فراوانی که این دسته از مقاطع فولادی در صنایع گوناگون دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت قطعاتی که در دمای بسیار بالا یا بسیار پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • ساخت مخازنی که در فشارهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • تولید قطعاتی که دائماً در معرض اسید، نمک و رطوبت دریا قرار داشته و امکان زنگ‌زدگی آن‌ها بالا است
  • ساخت پل، جاده و مسیرهای حمل‌ونقل
  • تولید قطعات اتومبیل و موتور
  • ساخت غلتک‌های صنعتی
  • ساخت ابزارهای کشاورزی
  • ساخت تیغه‌های بیل مکانیکی
  • و…

با ویژگی‌های فولاد CK45 آشنا شوید!

این دسته از مقاطع فولادی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند مقاومت در برابر ضربه، اصطحکاک و کشش برخوردارند. همچنین می‌توانند در عملیات‌های حرارتی گوناگون واکنش بسیار خوبی از خود نشان دهند و می‌توانید خرید فولاد عملیات حرارتی را از فروشگاه ثامن تجارت انجام دهید. اگرچه این دسته از فولادها قابلیت جوش‌پذیری بسیار خوبی دارند، اما به دلیل میزان کربن و منگنز به‌کاررفته در آن‌ها لازم است فرایند جوش‌کاری به‌دقت روی مقاطع صورت گیرد تا با مشکلاتی ازجمله ترک‌خوردگی مواجه نشویم.

در حقیقت فرایند ساخت فولاد CK45 به این شکل است که دو آلیاژ کربن و منگنز را در کوره‌های آلیاژسازی به آهن مذاب افزوده و از طریق فرایند ریخته‌گری محصول نهایی را تولید می‌کنند. اگر قصد دارید از قیمت فولاد CK45 اطلاع یافته و اقدام به خرید این دسته از آهن آلات نمایید، همچنان در مطلب معرفی فولاد ck45 و خرید آن ما را همراهی کنید.

خواص مکانیکی فولاد CK45 چیست؟

از مهم‌ترین خواص مکانیکی این دسته از محصولات فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استحکام کششی به میزان 585 مگاپاسکال
دمای سختی به میزان 820 تا 860 درجۀ سانتی‌گراد
دمای آنیلینگ به میزان 650 تا 700 درجۀ سانتی‌گراد
دمای آهنگری تا 110 درجۀ سانتی‌گراد
میزان طول به میزان 4 الی 17 درصد افزایش

مقایسه فولاد CK45 با سایر رده‌های فولادی

فولادهای CK45 شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی با سایر رده‌بندی‌های این دسته از آهن آلات دارند، که در این قسمت از نوشتۀ معرفی فولاد ck45 و خرید آن قصد داریم به برخی از مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم:

شباهت و تفاوت فولاد CK45 و CK60

فولاد CK45 و CK60 شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، و تفاوت عمدۀ این دو فولاد را می‌توان در میزان کروم به‌کاررفته در آن‌ها دانست. دستۀ CK60 0.4 درصد کروم دارد و این در حالی است که فولاد CK45 کاملاً از وجود این آلیاژ بی‌بهره است. همچنین میزان سختی CK60 حدود 241 برینل بوده و از CK45 که دارای سختی 207 برینل است، میزان سختی بیشتری دارد.

شباهت و تفاوت CK45 و MO40

تفاوت این دو فولاد در عناصر به‌کاررفته در آن‌ها است. در فولاد CK45 میزانی از آلیاژ نیکل وجود دارد؛ در حالی که فولاد MO40 عاری از این آلیاژ است. این موضوع دربارۀ عنصر کروم کاملاً برعکس بوده و اگرچه MO40 از مقداری کروم برخوردار است، اما در ترکیبات شیمیایی CK45 کروم وجود ندارد.

میزان سختی فولاد MO40 197 و میزان سختی فولاد CK45 207 است. گفتنی است که هر دوی این فولادها جزء فولادهای حرارتی محسوب می‌شوند. دمای فورجینگ CK45 و MO40 یکسان بوده و هر دو در دمایی بین 850 تا 1050 تحت حرارت قرار می‌گیرند.

ورق های فولادی CK45

عملیات حرارتی فولاد CK45 چگونه است؟

این فرایند از 4 مرحله تشکیل می‌شود که در ادامۀ نوشتۀ معرفی فولاد ck45 و خرید آن ، به آشنایی با آن‌ها می‌پردازیم:

فورج کاری فولاد CK45

فولاد CK45 را در دو مرحله گرم می‌کنند. در وهلۀ اول فلز را به دمای 820 تا 870 درجۀ سانتی‌گراد می‌رسانند و سپس مدت‌زمانی معین به آن استراحت می‌دهند. پس از این فرایند، فولاد را به دمای 1100 تا 1200 درجۀ سانتی‌گراد می‌رسانند. دمای لازم برای فورج کاری دست‌کم 850 درجۀ سانتی‌گراد برآورد می‌شود. فراموش نکنید که محصول نهایی باید تا حد امکان به‌آرامی در هوا سرد شود.

نرماله کاری فولاد CK45

این مرحله به منظور تنش‌گیری و بهبود خواص مکانیکی فلز صورت می‌گیرد. نرماله کردن را باید در دمایی بین 870 تا 920 درجۀ سانتی‌گراد به انجام رساند. لازم است فولاد 1191 در مدت زمانی مشخص و در دمایی مناسب نگهداری شده تا فریت به آرامی به آستنیت تبدیل شود. سپس آن را در آب یا روغن سرد می‌کنند.

اگر قصد دارید از قیمت فولاد مورد نظر خود اطلاع یابید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب معرفی فولاد ck45 و خرید آن با ما همراه باشید.

آنیل کاری فولاد CK45

این فرایند نوعی عملیات حرارتی است که طی آن فلز به محصولی مناسب برای ماشین‌کاری تبدیل می‌شود. آنیل کاری در دمایی میان 650 الی 700 درجۀ سانتی‌گراد انجام شده و سپس در کوره خنک می‌شود.

سخت کاری فولاد CK45

این عملیات، که مرحلۀ پایانی است، با هدف افزایش میزان سختی و استحکام سطحی فولاد صورت می‌پذیرد. به این ترتیب که فولاد را تا دمای 820 الی 850 درجۀ سانتی‌گراد گرم کرده و کوئنچ آن را در آب یا آب شور انجام می‌دهند. مناسب‌ترین دمای آستنیته برای کوئنچ در روغن چیزی میان 830 تا 860 درجۀ سانتی‌گراد است.

لوله گوشتدار فولاد CK45 چیست؟

لوله فولاد CK45 از دوام، مقاومت و استحکام بسیار بالایی در برابر ضربه و ساییدگی برخوردار است. به همین دلیل، در فرایندهایی که به قابلیت اطمینان و استحکام بالایی نیاز باشد، مانند سیلندرهای پنوماتیکی، سیلندرهای هیدرولیکی و پروژه‌های مهندسی مکانیک می‌توان از این فولاد استفاده کرد. این دسته از لوله‌ها را بسته به نیازی که مخاطب دارد، معمولاً بدون درز و جوش تولید می‌کنند. اکنون که با معرفی و خرید فولاد ck45 آشنا شدیم، تا پایان با ما همراه باشید تا از نحوۀ تهیۀ فولاد مورد نظر خود اطلاع یابید.

قیمت این دسته از آهن آلات به عوامل گوناگونی ازجمله ابعاد، طول، عملیات تولید، و شرایط عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت این محصولات با کارشناسان سایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

آشنایی با تسمه فولاد CK45

این دسته از تسمه‌ها را با ورق فولادی یا شمش می‌سازند و به 3 دستۀ فابریک، نوردی و ماشین‌کاری تقسیم می‌شوند. تسمه فولاد CK45 از سختی و طول عمر بسیار بالایی برخوردار است. برای تولید این مقاطع فولادی، شمش‌های فولادی را در ابعاد و اندازه‌های مشخص گرم می‌کنند و سپس عملیات غلتک را روی آن‌ها اجرا می‌کنند. در نهایت تسمه‌ها با طول، عرض و ضخامت معین ساخته می‌شوند.

تسمه‌های ماشین‌کاری را از طریق برش ورق در قطعاتی با ابعاد معین می‌سازند. در این شیوه امکان خمیدگی تسمه به دلیل تنش برشی نیز وجود دارد؛ برای برطرف کردن این مشکل از فرایندی به نام اتو کردن استفاده می‌کنند که مشابه با عملیات نورد سرد است.

تسمه فولاد CK45

معرفی فولاد ck45 و خرید آن

در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت به معرفی فولاد ck45 و خرید آن پرداختیم و شما را با ویژگی‌ها و انواع گوناگون این دسته از مقاطع فولادی آشنا ساختیم. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، میزان عناصری که در این آهن آلات به کار می‌روند می‌توانند خواص متفاوتی را به آن‌ها ببخشند. بنابراین، لازم است خرید فولاد مورد نظر خود را از طریق مراکز معتبری به انجام رسانید تا خیالتان از جانب اصالت مقطع فولادی مورد نظر خود آسوده باشد.

اگر قصد دارید از قیمت آهن آلات فولادی مورد نیاز خود اطلاع یافته و یا اقدام به خرید فولاد ck45، فولادهای تندبر، فولادهای ساختمانی و کربنی، انواع نبشی، میلگرد آلومینیوم، تسمه و چهارپهلو مس، و سایر مقاطع فولادی مورد نظر خود نمایید، تنها کافی است سری به بخش مربوطه در منوی سایت ما زده و یا با کارشناسان ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه