مشاوره و فروش
02191003181
What is st52 steel
3 اردیبهشت 1402
8 بازدید

ورق فولادی به مقطعی صاف و تخت گفته می‌شود که طی انجام فرایند نورد روی شمش به تولید می‌رسد. این دسته از مقاطع را می‌توان به دو حالت نورد گرم و نورد سرد تحت نورد و خمیدگی قرار داد. به ورق‌هایی که به شیوۀ نورد گرم ساخته می‌شوند، ورق سیاه می‌گویند؛ زیرا دمای بالای عملیات موجب ایجاد دوده و لایه‌های اکسیدی بر سطح فلز شده و آن را کدر می‌کند. یکی از ورق‌هایی که با این روش تولید می‌شود ورق St52 نام دارد. در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت قصد داریم به معرفی فولاد st52 و خرید آن بپردازیم و شما را با جنبه‌های گوناگونی از این فلز که تا کنون نمی‌دانستید، آشنا سازیم. همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت ورق فولادی، قیمت لوله مانیسمان، فولاد‌های آلیاژی، استیل و فلزات رنگی و سایر محصولات مورد نظر خود با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

فولاد st52 چیست؟

ورق st52 فولادی مستحکم بوده و از میزان کربن کمی برخوردار است. از ویژگی‌های این دسته از مقاطع فولادی می‌توان به سختی زیاد، استحکام کششی، قابلیت پردازش، انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری اشاره کرد. از فولاد  st52برای ساخت سازه‌هایی استفاده می‌کنند که نیاز به فرایند جوش‌کاری دارند. در بازار آهن آلات به این ورق‌ها ورق سیاه نیز می‌گویند. گفتنی است ویژگی ارتجاعی این دسته از آهن آلات به دلیل وجود آلیاژ منگنز در ترکیبات ورق است. در ادامۀ نوشتۀ معرفی فولاد st52 و خرید آن با ما همراه باشید تا نکاتی جالبی را دربارۀ این دسته از فولادها در اختیارتان قرار دهیم.

از آن‌جایی که فولاد کم کربن st52 از مقاومت بالایی در برابر ضربه‌های خارجی و دماهای زیر صفر برخوردار است، می‌تواند به‌راحتی در شرایط گوناگون تحت جوش‌کاری قرار گیرد. فولادهایی که آلیاژهای کمتری در ترکیبات خود دارند، چگالی کمتری نیز نسبت به سایر فولادها دارند. به همین دلیل اگر در ساخت سازه، کاهش وزن در اولویت باشد، این دسته از فولادها بسیار مناسب هستند. فولاد st52 در شکل‌های گوناگونی تولید می‌شوند که از رایج‌ترین آن می‌توان به ورق، تسمه، صفحه و چهارپهلو اشاره کرد.

با مشخصات فنی فولاد st52 آشنا شوید!

رایج‌ترین دسته در ورق های st52 گرید st52-3 نام دارد که معادل S355J2 و S355JR به شمار رفته و در ترکیب شیمیایی آن کمتر از 0.22 درصد کربن، کمتر از 1.6 درصد آلیاژ منگنز، کمتر از 0.55 درصد عنصر سیلیسیم، کمتر از 0.025 درصد عنصر فسفر، کمتر از 0.025 آلیاژ گوگرد، کمتر 0.05 درصد عنصر وانادیوم، کمتر از 0.03 درصد تیتانیوم، کمتر از 0.03 درصد آلیاژ نیوبیم، و مقداری نیز آهن به کار رفته است. اگر قصد خرید ورق st52 و سایر مقاطع فولادی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان نوشتۀ معرفی فولاد st52 و خرید آن با ما همراه باشید.

ورق‌های ST52 هم در کشور خودمان تولید می‌شوند و هم انواع وارداتی آن در دسترس است. این مقاطع ضخامتی بین 8 تا 150 میلی‌متر داشته و در عرض 1100 تا 4500 میلی‌متر و طول 2500 تا 24000 میلی‌متر ساخته می‌شوند. عمدۀ کاربردهای این دسته از آهن آلات در صنایع ساختمان‌سازی و مخزن‌سازی است.

بد نیست کمی هم دربارۀ نام‌گذاری این مقاطع بدانیم. دو حرف St که در ابتدای نام ورق می‌آید، کوتاه‌شدۀ کلمۀ Stahl بوده و در زبان آلمانی به معنای فولاد است. عدد 52 نیز که پس از این دو حرف نوشته می‌شود، اشاره به حداقل استحکام فولاد برحسب Ksi دارد. 52Ksi چیزی برابر با 358 مگاپاسکال است.

استانداردهای فولاد st52

آشنایی با کاربردهای فولاد st52:

پس از معرفی فولاد st52 و خرید آن ، نوبت به آشنایی با گونه‌های متفاوت این ورق‌ها می‌رسد. این دسته از مقاطع در صنایع گوناگونی به کار گرفته می‌شوند، که ازجملۀ آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت دیوارۀ ریل‌ها
  • ساخت قطعات ماشین‌های سنگین
  • تولید جرثقیل
  • ساخت اسکلت پل
  • تولید تجهیزات موبایلی
  • ساخت مخازن و قطعات صنعتی
  • تولید خطوط انتقال لوله و لوله‌کشی
  • تولید انواع کانتینر
  • ساخت خودرو و تجهیزات بالابر
  • ساخت سازه‌های عمرانی
  • تولید کشتی و سازه‌های دریایی
  • ساخت دکل‌های مخابراتی
  • تولید قاب‌های فلزی
  • ساخت جک‌های پنوماتیکی و هیدرولیکی
  • و…

استانداردهای فولاد st52

در این بخش از معرفی فولاد st52 و خرید آن ، لازم است بگوییم که این دسته از آهن آلات در کشورهای گوناگونی تولید شده و استانداردهای متفاوتی دارند. می‌توانید در جدول زیر این استانداردها را مشاهده کنید:

کشوراستانداردگرید
آمریکاASTMA572GR50
ژاپنJISSS490/SM490A
اروپاEN 10025-2S355JR
اروپاEN 10025:1990FE 510 B
آلمانDIN EN 10027ST52

آشنایی با انواع فولاد ST52

این دسته از ورق‌های ساختمانی انواع گوناگونی دارند. دو نوع بسیار پرکاربرد آن در ایران، st52 و st52-3 هستند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

ورق st52

این دسته از فولادها مطابق با استاندارد DIN آلمان تولید شده و محصولی ارزان‌قیمت به شمار می‌رود. از این ورق به‌عنوان مادۀ اولیه در ساخت تسمه، نبشی و پروفیل استفاده می‌کنند.

ورق st52-3

این ورق‌ها نیز مطابق با استاندارد DIN آلمان تولید شده و برای ساختمان‌سازی و کاربردهای عمومی گزینۀ بسیار مناسبی هستند.

ورق های st52 را از لحاظ شکل ظاهری و نوع عرضه نیز در دسته‌های گوناگونی قرار می‌دهند. رایج‌ترین گونه‌های آن بر این اساس رول، شیت فابریک و شیت برش خورده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینۀ معرفی فولاد st52 و خرید آن تا پایان ما را همراهی کنید.

استانداردهای فولاد st52

تفاوت ورق st52 و st37

اکنون که با معرفی فولاد st52 و خرید آن آشنا شدیم، بد نیست بدانیم این محصول چه تفاوتی با گونۀ st37 دارد. ورق st37 از مهم‌ترین فولادهایی شناخته می‌شود که کاربرد زیادی در صنایع ساختمان‌سازی دارد؛ زیرا از ویژگی‌هایی مانند جوش‌پذیری بالا و خواص مکانیکی برخوردار است. اگرچه این دو مقطع از نظر وزن و قیمت تقریباً مشابه هم هستند، اما میزان استحکام فولاد st52 به دلیل برخورداری از عناصر بیشتر، بالاتر است.

تعداد عناصر بیشتر در ورق st52 باعث می‌شود ساختمان بلوری آهن کوچک‌تر شده و میزان استحکام و قابلیت جوش‌کاری آن افزایش یابد. به سبب همین مزایا شاهد کاربرد گستردۀ این دسته از آهن آلات در صنایع گوناگون هستیم. اگرچه در سال‌های اخیر، به دلیل کاهش وزن ورق مصرفی استفاده از فولاد st52 رونق بیشتری نسبت به st37 داشته است، اما از آن‌جایی که ورق st37 انعطاف‌پذیری کمتری داشته و از صلبیت بالاتری برخوردار است، گزینۀ مناسب‌تری برای ساخت سازه به شمار می‌رود.

ورق st52 در چه ابعاد و اندازه‌هایی تولید می‌شود؟

این دسته از مقاطع فولادی در ابعاد گوناگونی عرضه می‌شوند که از ضخامت 3 تا 100 میلی‌متر را شامل می‌شود. اما نکتۀ قابل توجه در این بخش از معرفی فولاد st52 و خرید آن ، این است که هر کارخانه‌ای ابعاد مشخصی را برای تولید ورق های فولادی st52 در نظر می‌گیرد. به‌عنوان مثال، ورق st52 برش خورده در کارخانه اکسین اهواز در ابعاد زیر تولید می‌شود:

  • 2 در 6 متر
  • 2 در 12 متر
  • 2 در طول تولیدشده در کارخانه‌های مربوطه

نکاتی که هنگام خرید فولاد st52 باید در نظر بگیریم:

هنگام خرید فولاد st52 لازم است دو مورد زیر را به‌طور کامل انجام دهید:

  1. در ابتدا اطلاعات محصول را به‌طور کامل در اختیار فروشنده قرار دهید

انجام این کار باید به‌صورت دقیق بوده و جزئیات زیر را در بر گیرد:

  • گرید
  • برند
  • ضخامت
  • ابعاد شیت
  • تعداد رول یا شیت

محل تخلیه: این گزینه به کاهش هزینۀ حمل‌ونقل کمک زیادی خواهد کرد؛ زیرا کارشناس مربوطه می‌تواند از این طریق نزدیک‌ترین انبار را به محل تخلیۀ شما در نظر بگیرد تا متحمل هزینۀ کمتری شوید.

از آن‌جایی که پیش‌فاکتور براساس سفارش شما صادر می‌شود، حواستان باشد که اطلاعات گفته‌شده را به‌صورت جزئی و دقیق بیان کنید. بگذارید مثالی در این مورد بزنیم. شما می‌توانید محصول خود را به دو صورت زیر در پیش‌فاکتور قید کنید:

  • ورق 6 میل ST37
  • ورق 6 میل ST37 فولاد مبارکه

اگر به‌صورت گزینۀ اول عمل کرده و نام نشان تجاری را بیان نکنید، ورق مورد نظر شما ممکن است از کارخانه‌های متفاوتی ارائه شود که هر یک قیمت متفاوتی دارند. اما در صورت قید نشان تجاری (مورد دوم) شما می‌توانید در صورت مواجه شدن با هرگونه کوتاهی یا تقلبی به‌سادگی پیگیری‌های مربوطه را انجام دهید. همچنان با نوشتۀ معرفی فولاد st52 و خرید آن همراه شما هستیم.

  1. محصول فولاد ST52 را مورد آزمایش و تجزیه‌وتحلیل قرار دهید

از آن‌جایی که ورق های ST52 و ST37 از جنبۀ ظاهری هیچ تفاوتی باهم ندارند، برای تشخیص آن‌ها از یکدیگر لازم است این مرحله را به انجام رسانید. زیرا ویژگی‌های نهایی این دو محصول تنها در آزمایش‌های گوناگون تعیین می‌شود. لازم است به فروشنده بگویید که شناسنامۀ بار را به شما نشان دهد. نکته‌ای که لازم است در این مسیر مورد توجه قرار دهید این است که لیبل بار معمولاً در رول‌های کامل وجود دارند و برای ورق‌های شیت‌شده نمی‌توانید آن را درخواست کنید. پس چاره چیست؟

در چنین شرایطی از فروشنده بخواهید گواهی‌نامۀ رسمی خود را ارائه دهد. منظور از این گواهی‌نامه نامه‌ای در تأیید اصالت ورق ST52 است که از سوی شرکت فروشنده صادر شده و باید از اعتبار بالایی برخوردار باشد. در این صورت، اگر بار تحویل داده‌شده با سفارش شما مغایرت داشت می‌توانید آن را مرجوع نمایید. روش دیگری که در مطلب معرفی فولاد st52 و خرید آن باید بدانید، این است که نمونۀ کالا را از فروشنده دریافت کرده و با انجام تست شیمیایی، اصیل بودن یا نبودن آن را تعیین کنید.

خرید فولاد st52

معنای اعدادی که پس از st52 قرار می‌گیرند چیست؟

در برخی از محصولات اعداد 1 تا 3 پس از نام ورق های st52 و St37 قرار می‌گیرند. این اعداد بیانگر رده‌بندی فولادها از منظر کیفیت هستند. به عنوان مثال، درجۀ 1 که معمولاً هم نوشته نمی‌شود، برای عملیات‌های معمولی، درجۀ 2 برای فرایندهای مهم و درجۀ 3 که خلوص بیشتر و جوش‌پذیری بالاتری دارد، برای فرایندهای ویژه استفاده می‌شود.

در حقیقت هرچه عدد بزرگ‌تر باشد نشان‌دهندۀ این است که فولاد از شرایط بهینه‌تری برای ساخت‌وساز برخوردار بوده و عناصر زیان‌آور کمتری دارد. فولادهایی با درجۀ 3 در برابر شکست ترد الزامات سخت‌گیرانه‌تری را ارائه می‌دهند و لازم است ترکیبات شیمیایی آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که بتوانند انرژی ضربۀ مناسبی را در آزمون ضربه که دمایی زیر 0 درجۀ سانتی‌گراد دارد، از خود به نمایش بگذارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینۀ معرفی فولاد st52 و خرید آن ادامۀ این نوشته را از دست ندهید.

در فولادهایی با درجۀ 2 نیازی به این موارد نیست و انرژی ضربۀ آن‌ها را در دمای بالای 20 درجۀ سانتی‌گراد اندازه می‌گیرند. مطابق با استاندارد DIN 17100 میزان عناصر فسفر، کربن، گوگرد و نیتروژن در ورق های درجه 3 کمتر از فولادهای درجه 2 است؛ که این موضوع موجب بهبود خواص جوش‌کاری و مقاومت ورق می‌شود. گفتنی است که تفاوتی میان استحکام مکانیکی فولاد درجه 3 و درجه 1 و 2 وجود ندارد.

با فرایند تولید فولاد St52 آشنا شوید!

برای ساخت ورق St52 ابتدا شمش‌های فولادی را گرم می‌کنند و سپس آن‌ها را طی نورد اولیه به تختال، شمش و یا شمشال تبدیل می‌کنند. برای آن‌که نوارهای فولادی را ایجاد کنند، تختال‌ها را تا دمایی حدود 1315 درجۀ سانتی‌گراد گرم کرده و پیش از قرار دادن آن‌ها در خط نورد، با استفاده از یک غلتک ضخامت تختال‌ها را تا 1 اینچ کاهش می‌دهند.

پس از این مراحل، تختال به‌وسیلۀ غلتک نهایی نورد شده و به شکل کلاف درمی‌آید. تختال را باید به میزان کافی گرم نگه دارند تا اکسید آهنی که روی نوار تشکیل شده است، از طریق پاشیدن آب با فشار بالا از سطح آن جدا شود. اگر این فرایند جداسازی صورت نگیرد، در مراحل پایانی نورد سرد مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

حال که به‌طورکامل با معرفی فولاد st52 و خرید آن آشنا شدیم، بیایید کمی دقیق‌تر شده و به تأثیراتی که نورد گرم بر شمش‌های فولادی می‌گذارند، بپردازیم:

  • شکستن ساختار ستونی شمش‌ها
  • همگن‌سازی شاخه‌ای در مرحلۀ ریخته‌گری
  • جوش خوردن مک‌ها
  • شکسته شدن آخال‌ها
  • کشیده شدن در جهت نورد

ورق‌هایی که طی فرایند نورد گرم تولید می‌شوند، و لازم است با سردکاری از ضخامت آن‌ها کاسته شود، تحت اسیدشویی قرار می‌گیرند تا پوسته‌های آن‌ها حذف شود. به این صورت که ورق را در حمامی اسیدی قرار داده و پس از عملیات اسیدشویی آن را با آب شست‌وشو می‌دهند.

برای آن‌که ورقی را با نورد سرد تولید کنند، نوار نورد گرم اسیدشویی‌شده را بین 40 الی 70 درصد تحت نورد قرار می‌دهند که قیمت فولاد st52 تولید شده با نورد سرد ارزان تر نیز می‌باشد.

معرفی فولاد st52 و خرید آن

معرفی فولاد st52 و خرید آن

در نوشتۀ امروز از وب‌سایت ثامن تجارت به معرفی فولاد st52 و خرید آن پرداختیم و شما را با تمامی نکاتی که لازم است دربارۀ این دسته از مقاطع فولادی بدانید آشنا ساختیم. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این دسته از آهن آلات از تنوع گوناگونی برخوردار بوده و کاربردهای متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهند.

از آن‌جایی که عوامل گوناگونی ازجمله نوع ورق فولادی، میزان تقاضای داخلی، و نوسانات ارز خارجی بر تعیین قیمت این مقاطع تأثیرگذار هستند، نمی‌توان قیمت ثابتی را برای آن‌ها در نظر گرفت. بنابراین، اگر قصد دارید از قیمت انواع ورق سیاه، ورق گالوانیزه، پروفیل صنعتی، لوله مانیسمان، محصولات مفتولی و سایر آهن آلات مورد نظر خود اطلاع یابید، می‌توانید با کارشناسان سایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه