مشاوره و فروش
02191003181

اهمیت صفحه ستون در ساختمان

852350 image1641370543 1
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
11 بازدید

صفحه ستون یا بیس پلیت یکی از اصلی ترین اجزای سازه ها است که نبود آن به معنای نبود امنیت در ساختمان و شاید حتی ناتوانی در ساخت یک سازه کامل و بی نقص است. یکی از حساس ترین بخش های تشکیل دهنده سازه های فولادی، اتصال ستون فلزی به صفحه ستون می باشد که باید این کار با دقت بالایی انجام شده و نصب صفحه ستون یا بیس پلیت بر روی پی انجام می شود. جهت خرید صفحه ستون و بولت می توانید از طریق گروه صنعتی ثامن تجارت مشاوره دریافت کرده و نسبت به خرید بدون واسطه اقدام نمائید، همچنین از قیمت صفحه ستون به صورت روزانه مطلع شوید.

اهمیت صفحه ستون در ساختمان

صفحه ستون در واقع وظیفه انتقال وزن و فشار وارد شده به ستون را به بخش های زیرین سازه بر عهده دارد. در واقع می توان گفت که مستحکم بودن و مقاومت ساختمان در برابر فشارهای وارده از سوی سایر اجزاء به صفحه ستون و نحوه نصب آن بستگی دارد. اهمیت صفحه ستون در ساختمان به قدری است که اجرا و کار گذاشتن آن توسط پیمانکاران اجرای فونداسیون و به طور کاملا مجزا از اسکلت اصلی ساختمان، انجام می شود.

نکته ای که در زمینه باید مد نظر داشت، عدم استفاده از آجر برای تنظیم صفحه ستون است. چنین مواردی ممکن است منجر به نصب نادرست صفحه ستون و محکم نبودن آن در جای خود شود که خسارات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. اگر بخواهیم دلایل اهمیت صفحه ستون در ساختمان را بیان کنیم، به احتمال زیاد باید شما را با کاربردهای این جزء از سازه آشنا نماییم. اما خوب است به طور کلی بدانید که ستون نمی تواند به تنهایی به بتن و فنداسیون کمک کند و این کار توسط صفحه ستون یا بیس پلیت انجام می پذیرد.

image1670314466The importance the column plate in building

اگر ساختمان دارای صفحه ستون با نصب مناسب باشد، در مقابل انواع حوادث و بلایای طبیعی به خصوص زمین لرزه مقاوم خواهد بود و یا در بدترین حالت فقط دچار آسیب های ناچیز می شود. باری که ستون به بیس پلیت وارد می کند، با نام بار ثقلی و باری که صفحه ستون به دلیل وقوع زلزله باید متحمل می شود، بار لنگری نامیده می شود. در این میان ابعاد و ضخامت صفحه ستون نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کل هر چه که نیاز به تحمل کردن فشار توسط صفحه ستون بیشتر احساس شود، ابعاد بزرگتر و ضخامت بالاتری برای آن در نظر گرفته می شود.

دلیل تقویت انواع صفحه ستون چیست؟

اگر ستونی کار گذاشته اید که عامل بار محوری می باشد، باید بر یک بیس پلیت با ضخامت کم قرار بگیرد تا از هیچ ورق تقویتی در اطراف آن استفاده نکنند و بار ستون نیز تحت زاویه ای که به مشخصات فولاد وابسته است، پخش می شود و به سمت وجه پایینی ورق نیز حرکت می کند.

همچنین سطح حامل بار در وجه پایینی هم از سطح ورق کمتر می باشد که بدین طریق تنش های فشاری که به پی وارد می شوند، با فرض صلب بودن بیس پلیت و توزیع یکنواخت بار بر تمام سطح آن محاسبه می شود. این امر سبب می شود تا با توجه به سختی قابل ملاحضه ستون ورق تغییر شکل داده و اطراف آن بالا می آید.

با توجه به تعریفات بالا لازم می شود تا به نحوی صلبیت بیس پلیت افزایش پیدا کند که یکی از راه ها افزایش ضخامت ورق می باشد به گونه ای که عمق کافی برای توزیع بار از زیر ستون تا پی فراهم شود و تنش در سطح زیرین ورق به حدتحمل بتن برسد. به دلیل اینکه استفاده از ورق با ضخامت زیاد به آسانی مقدور نمی باشد و توجیح اقتصادی، اجرایی ندارد، طراحان برای افزایش ضخامت صفحه ستون با محدودیت رو به رو می شوند.

ابزارهای مهم برای نصب صفحه ستون

در این بخش از مقاله “اهمیت صفحه ستون در ساختمان” در مورد ابزارهای مورد استفاده برای کار گذاشتن آن صحبت خواهیم کرد.

صفحه ستون

شابلون صفحه ستون

زمانی که صفحه ستون روی فونداسیون کار گذاشته می شود، مرحله هواگیری آغاز می گردد. در این مرحله از ابزارهای مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها شابلون صفحه ستون است. این ابزار مهم در افزایش دقت برای جا نمایی درست و کامل صفحه ستون مورد استفاده قرار می گیرد. شابلون صفحه ای است که محل دقیق قرار گرفتن بولت ها بر روی آن مشخص شده. الگو گرفتن از این ابزار برای بستن درست و به جای بولت ها بسیار اهمیت دارد. این شابلون ها می توانند از جنس چوب یا فلز باشند که جنس آن ها در هواگیری و کیفیت کار زیاد مهم و موثر نیست.

بولت صفحه ستون یا بولت بیس پلیت

بولت ها انواع مختلفی دارند که احتمالا ما در این مقاله از سایت ثامن تجارت مجال بررسی همه آن ها را نخواهیم داشت. بولت ها مهم ترین ابزار برای فیکس کردن صفحه ستون هستند که حداقل یک سر آن ها دارای رزوه است.

انواع بولت صفحه ستون

  • آی بولت صفحه ستون؛
  • هنگر بولت صفحه ستون؛
  • یو بولت صفحه ستون؛
  • انکر بولت ها؛
  • بولت جی صفحه ستون یا جی بولت.

انواع بیس پلیت

در بررسی اهمیت صفحه ستون در ساختمان باید تا حدود زیادی، انواع این محصول را بدانید. به طور کلی انواع صفحه ستون با توجه به ضخامت و ابعاد آن ها مشخص می شود. همانطور که قبلا هم بیان شد اگر ضخامت صفحه ستون بیشتر باشد، تحمل پذیری بالاتری در برابر فشار و وزن ستون ها خواهد داشت. این موضوع در مورد ابعاد صفحه ستون هم صدق می کند.

انواع صفحه ستون:

  • صفحه ستون 30 در 30؛
  • صفحه ستون 40 در 40؛
  • صفحه ستون 50 در 50؛

قیمت صفحه ستون

همانطور که می دانید عوامل زیادی هستند که روی قیمت صفحه ستون و بولت تاثیر می گذارند که از جمله مهم ترین آن قیمت روز مصالح ساختمانی و متریال اصلی برای ساخت صفحه ستون های فولادی می باشد که در اصل صفحه ستون فولادی به دلیل ترکیب ساختاری که دارد دارای وزنی سنگین بوده و همچنین قیمت آن نیز افزایش پیدا کرده است. صفحه ستون ها دارای انواع و ابعاد مختلفی هستند که این تغییر در سایز و ابعاد سبب گشته تا قیمت صفحه ستون 40*40 و قیمت صفحه ستون 50*50 تا حد زیادی با هم تفاوت داشته باشند.

image1670314521An important tool for installing column panels

کلام آخر:

گروه صنعتی ثامن تجارت از دسته فروشندگان مستقیم و بدون واسطه در زمینه فروش آهن آلات ساختمانی و انواع صفحه ستون می باشند که به دلیل فروش مستقیم و بدون واسطه شما می توانید به خرید صفحه ستون و بولت بپردازید. با توجه به اینکه نوسانات قیمت در آهن آلات ساختمانی نیز زیاد می باشد، به همین دلیل باید روزانه از قیمت روز صفحه ستون و… مطلع شوید. با توجه به اینکه استفاده از صفحه ستون برای انجام کار های ساختمانی بسیار مهم می باشد باید به سایز و ابعاد و ضخامت ان نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

منبع : quora.com

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه