مشاوره و فروش
02191003181

وزن پروفیل z چقدر است؟

profilz.jpg 1
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
172 بازدید

وزن پروفیل z 180 چقدر است؟ پروفیل یکی از محبوب ترین انواع آهن آلات و فلزات است که کاربرد های بسیار زیادی در تولید محصولات متنوع در کارخانه ها و همچنین پروژه های ساختمانی مختلف دارد. پروفیل ها محصولات فلزی هستند که به صورت باز و بسته تولید می شوند و کاربرد اصلی آنها در ساخت سازه های مختلف و پروژه های عمرانی می باشد.

یکی از پرکاربرد ترین انواع پروفیل که نوعی پروفیل باز می باشد، پروفیل z است که به حرف انگلیسی Z شباهت دارد. این نوع از بهترین و پرکاربرد ترین انواع پروفیل های باز است که در پروژه ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. پروفیل های Z در وزن ها و انواع مختلفی تولید می شوند که یکی از مهم ترین انواع آنها پروفیل z 180 یا 18 است. در ادامه این مقاله از وب سایت ثامن تجارت قصد داریم تا شما را با ویژگی ها، مشخصات و کاربرد های این نوع از پروفیل آشنا کنیم و پاسخ سوال “وزن زد سوله و وزن پروفیل زد 180 چقدر است؟” را بدهیم.

پروفیل Z چیست؟

پروفیل از جمله مصالح و محصولات ساختمانی است که به دو دسته کلی باز و بسته تقسیم می شوند. پروفیل زد یکی از بهترین انواع پروفیل مقاطع باز است که شما می توانید از آن در سقف های سوله ها، پارکینگ و سالن های ورزشی استفاده کنید. این پروفیل یک جان دارد و دو بال در دو طرف که یکی از سمت چپ بیرون آمده و دیگری از سمت راست بیرون می آید. این به پروفیل شکلی Z مانند می دهد و به همین علت به این نام شناخته می شود. به طور کلی، در صنعت ساختمان پروفیل z در قاب سقف نصب می شود و وظیفه پشتیبانی از ورق سقف را به عهده دارد. این نوع پروفیل ها به منظور تحمل بار اضافی عرشه سقف و برای جلوگیری از افتادگی آن طراحی شده اند.

image16564114651

مشخصات وزن پروفیل z

پروفیل ها در کشور های تمام جهان، با استاندارد های خاصی طراحی و تولید می شوند و کشور ایران یکی از کشور هایی است که پروفیل های خود را با استاندارد های مختلف اروپایی تولید می کند. برخی از موارد این استاندارد ها عبارتند از:

  • طول حداکثر 16000 میلی متر
  • حداکثر جان 400 میلی متر
  • حداکثر بال 100 میلی متر
  • با سختی st52 تولید می شود.

image16564115324

جدول وزن زد سوله(وزن پروفیل z 180)

از آنجایی که وزن پروفیل زد بر روی قیمت نهایی آن تاثیر می گذارد، هنگام خرید می بایست به وزن پروفیل توجه داشت. در این قسمت جدول وزن پروفیل زد در ضخامت های مختلف برای شما قرار داده شده که به شرح زیر می باشد:

weight (kg/m) thickness (mm) Z dimension (mm) Size
وزن یک متر (kg/m) ضخامت h3 h2 h1 سایز
5.172 2 23 60 180 18
6.423 2.5 23 60 180 18
6.815 2.5 23 60 200 20
8.128 3 23 60 200 20
7.208 2.5 23 60 220 22
8.599 2 23 60 220 22

مزایای پروفیل z

  1. وزن زد سوله: پروفیل های مقاطع باز Z وزن پایین تری در مقایسه با سایر مقاطع دارند. با وجود وزن سبکی که دارند، از طول عمر و استحکام بالایی نیز برخوردار می باشند. این موضوع باعث می شود استفاده از آنها در پروژه های مختلف عمرانی، بهتر باشد. سبک بودن وزن زد ۱۸ از مزایای اصلی آن می باشد.
  2. قیمت پایین: به دلیل قیمت رقابتی این محصول، استفاده از آن می تواند صرفه های بسیار زیادی داشته باشد. پروفیل های زد با قیمت بسیار مناسبی تولید شده و این موضوع صنایع را ترغیب به استفاده از این پروفیل می کند.
  3. استحکام بالا: پروفیل زد از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و به همین علت در موارد متنوعی مانند ساخت گاراژ ها، ایوان ها و … کاربرد دارند.
  4. نصب آسان: به دلیل ساده بودن ساختار این مقطع، نصب آنها فرایند پیچیده ای ندارد و برای راه اندازی نیازی به ماشین آلات و عملیات زیادی نیست.

image16564115535

مراحل تولید پروفیل زد 

پروفیل های زد در ایران به دو استاندارد مختلف تولید می شوند. استاندارد اول، روش نورد گرم است که با استاندارد ملی ایران به شماره 3694 پروفیل زد را تولید می کنند و برای استاندارد دوم یا ورق روغنی نورد دیده نیز از استاندارد ملی ایران شماره 5722 استفاده می شود و تولید از طریق نورد سرد صورت می گیرد. برای تولید پروفیل زد نیز باید چندین مرحله را انجام داد. در ادامه مراحل مختلف تولید پروفیل زد را توضیح می دهیم.

  1. تهیه رول ورق: ورق های سیاه یا ورق های گالوانیزه را عموما با ضخامت های 2، 2.5، 2.7 و 3 میلی متر تهیه می کنند و در ابتدای خط تولید قرار می دهند.
  2. کلاف باز کن: اغلب کارگاه های تولید پروفیل در ابتدای خط خود یک کلاف باز کن اتوماتیک قرار داده اند. با استفاده از جرثقیل سقفی کویل ورق در محور کلاف باز کن قرار گرفته و ساپورت های آن متصل می گردد. پس از آن می توان در حالتی ایمن تسمه ها را باز کرد.
  3. نوار بری: با توجه به سایز پروفیل مورد نیاز، دستگاه برای برش ورق ها به اندازه تعیین شده آماده می شود.
  4. کلاف کردن کت ها: با استفاده از کلاف جمع کن نوار های برش کاری شده در ابعاد مشخص مجددا به حالت کلاف در آمده و در ابتدای خط پرس قرار می گیرد.
  5. جمع آوری ضایعات: با توجه به اینکه عرض ورق سیاه یا ورق گالوانیزه معمولا 1 یا 1.25 می باشد، مقداری از لبه هر دو طرف آن را به صورت ضایعات می برند. لازم به ذکر است که گاهی برای تولید تسمه نیز از این ضایعات استفاده می شود.
  6. شکل دهی و برش: در مرحله پایانی، پروفیل های زد در اندازه های 6 متری تولید شده و برش داده می شوند.
  7. بسته بندی: پس از بسته بندی پروفیل زد بندیل ها به صورت مستقیم جهت ارسال به خارج از کارگاه می روند و یا در انبار محصولات نگهداری می گردند.

image16564126202

پروفیل به نقل از ویکی پدیا:

پروفیل یا نیم‌رخ یا رُخ‌نما (به انگلیسی Profile) از نظر واژگان به معنای مقطع ثابت و طول بسیار است که در اصطلاح ساختمان‌سازی و ماشین‌سازی برای قطعات فولادی به‌کار می‌رود، که به اشکال گوناگون ساخته می‌شود.

 کاربرد های پروفیل Z

  • پوشش انواع سوله ها، سالن های ورزشی
  • ایستگاه های سوخت رسانی
  • سازه های اسکلت فلزی
  • مصارف ساختمانی
  • استفاده در مصارف صنعتی و کشتی سازی به دلیل وزن سبک.
کاربرد پروفیل Z

تاریخچه استفاده از پروفیل زد در ساختمان سازی

اولین باری که از پروفیل های زد در تولید سازه های مختف استفاده شد، سبک بودن وزن پروفیل z باعث شد تا از آن برای ساخت سوله ها و به طور کلی ساخت ساختمان های صنعتی استفاده شود. در کل کاربرد اصلی این پروفیل نیز استفاده در تولید ساختمان های صنعتی و بزرگ است. طراحی سقف این طور سازه ها و سوله ها ایجاب می کند که بخش های مجزا، ساخته شده و پس از تکمیل به صورت پازلی در بالا و بر روی سقف نصب شوند و استوار گردند. اتصال این اجزا ساخته شده نیاز به مصالحی دارد که باربری بالا حالت واسطه بین دو عضو سقف را داشته باشند و از هر دو سمت قابل اتصال باشند.

قیمت و خرید پروفیل های Z

همانطور که در این مقاله خواندید، پروفیل های زد یکی از محبوب ترین انواع پروفیل باز هستند که می توان آنها را در پروژه های مختلف ساختمانی و عمرانی استفاده کرد. اگر قصد خرید پروفیل Z را دارید تا برای پروژه های عمرانی استفاده کنید، می توانید خرید خود را در ثامن تجارت؛ مرجع خرید اینترنتی آهن آلات و پلیمر، انجام دهید و پروفیل Z را با بالاترین کیفیت، قیمت روز و با ابعاد مختلف خریداری فرمایید. امیدواریم که توانسته باشیم مطالب خوبی در مورد وزن پروفیل z برای شما ارائه کرده باشیم.

 

سوالات متداول

1- مهم ترین کار برد وزن پروفیل زد سوله چیست؟

وزن سبک آن باعث شده تا در پوشش انواع سوله ها، سالن های ورزشی استفاده شود.

2- پروفیل زد چیست؟

پروفیل زد یکی از بهترین انواع پروفیل مقاطع باز است که می توان از آن در سقف های سوله ها، پارکینگ و سالن های ورزشی استفاده شود و کاربرد های بسیار زیادی دیگری نیز دارد.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه