مشاوره و فروش
02137163

نحوه محاسبه قیمت ورق استیل

How to calculate the price of steel sheet
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
11 بازدید

ورق استیل یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در صنایع امروزی است که نحوه محاسبه قیمت ورق استیل یکی از مهم‌ترین دغدغه افراد است تا بتوانند هزینه‌های نهایی را برآورد کنند. عوامل متعددی مثل وزن ورق، گرید، کارخانه تولید کننده و عناصر استفاده شده در ساخت ترکیب شیمیایی این آلیاژ در تعیین و محاسبه نهایی قیمت ورق استیل نقش دارند؛ مثلاً عنصر نیکل در رتبه اول و عنصر کروم در رتبه دوم, عناصر تعیین کننده قیمت ورق استیل هستند. در این بین وزن، ورق استیل مهم‌ترین عامل در نحوه محاسبه قیمت ورق استیل می‌باشد. در این مطلب از سایت ثامن تجارت قصد داریم تمامی موارد مرتبط با این موضوع را بررسی کنیم.

نحوه محاسبه قیمت ورق استیل

همانطور که گفته شد برای محاسبه قیمت ورق استیل، فاکتورهای مختلفی مدنظر هستند تا قیمت نهایی این آلیاژ تعیین و اعلام شود. عناصری مثل نیکل، کروم، آهن، و… در ترکیبات شیمیایی ورق استیل به کار می‌رود که هر کدام از آنها تاثیر جداگانه‌ای در ارزش پرداختی ورق استیل دارند؛ مثلاً عنصر نیکل در رتبه اول تعیین قیمت ورق استیل جای دارد و عنصر کروم رتبه دوم در زمینه نوع عناصر تاثیرگذار در تعیین قیمت را به خود اختصاص داده است.

عامل دیگر کارخانه و برند تولید کننده ورق استیل است که هر کارخانه با توجه به فاکتورهای موجود خود، قیمت ورق استیل را تعیین می‌کند؛ اما دو عامل وزن ورق استیل و گرید ورق استیل، عوامل گسترده‌تری هستند که در نحوه محاسبه قیمت ورق استیل نقش آفرینی می‌کنند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نحوه محاسبه وزن ورق استیل

در مرحله اول مهم‌ترین پارامتر در نحوه محاسبه قیمت ورق استیل، محاسبه وزن ورق استیل است. برای تعیین وزن ورق استیل ابتدا آن را بر روی باسکول قرار داده و تا عملیات وزن کشی عملی را انجام دهند؛ اما از طریق یک روش تئوری نیز می‌توان وزن ورق استیل را به دست آورد. برای این کار باید ابعاد ورق استیل که شامل ضخامت، طول و عرض است را در جرم حجمی یا همان چگالی ضرب شود. چگالی آلیاژ استیل در برخی موارد 7.8 و در برخی دیگر 8 در نظر گرفته می‌شود که البته این مقدار با توجه به گرید ورق استیل در نظر گرفته می‌شود. ضمناً واحد اندازه گیری طول و عرض متر و ضخامت میلی متر است.

به عنوان مثال برای اندازه گیری وزن ورق استیل 304 با ابعاد 2 میلی متر ضخامت، 1.5 متر عرض و 6 متر طول به این صورت عمل می‌کنیم:

کیلو گرم 140 = 2 * 1.5 * 6 * 7.8

در نهایت وزن به دست آمده در به روزترین قیمت هر کیلو ورق استیل ضرب می‌شود تا قیمت نهایی محاسبه شود.

نحوه محاسبه وزن ورق استیل

انواع گرید ورق استیل

ورق استیل در آلیاژهای مختلفی تولید می‌شود که باعث دسته بندی آن در گریدهای مختلف شده است. هر کدام از گریدهای ورق استیل دارای خواص جداگانه‌ای هستند که در برخی از آنها به دلیل وجود عناصر یکسان کاربردهای مشابه دیده می‌شود و یا به دلیل استفاده از عناصر مجزا، کاربردهای متفاوتی هم دارند؛ دقیقاً به همین دلیل هم قیمت گریدهای ورق استیل با یکدیگر متفاوت است. همچنان همراه ما باشید تا گریدهای ورق استیل را به شما معرفی کنیم.

ورق استیل سری 200

اصلی‌ترین مواد در ترکیب ورق استیل سری 200، آلیاژهای آستینیتی کروم، نیکل و منگنز می‌باشند. این گرید از ورق استیل دارای دو نوع ورق استیل است که به شرح زیر می‌باشد:

  • ورق استیل 201 که از نوع آستینیتی است و از طریق نورد سرد ساخته می‌شود.
  • ورق استیل 202 از نوع آستینیتی است و یک ترکیب فولاد ضد زنگ است.

ورق استیل سری 300

در ترکیب شیمیایی ورق استیل سری ۳۰۰ از 0.01 تا 0.1 درصد کربن، 16 تا 21 درصد نیکل، و 0 تا 7 درصد مولییدن استفاده شده است. این سری از ورق استیل به ورق استیل نگیر معروف است؛ چون خاصیت مغناطیسی ندارد. انواع ورق استیل سری 300 و کاربردهای آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ورق استیل 301 یک ورق بسیار انعطاف پذیر است که در برابر سایش مقاومت خوبی دارد و برای جوشکار مناسب است.
  • ورق استیل 302 در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و به دلیل وجود کربن اضافه‌تر نسبت به ورق 304 مقاومت بیشتری دارد.
  • ورق استیل 303 نسبت به ورق 304 شکل پذیری بهتری دارد؛ چون از گوگرد و فسفر بیشتری در آن استفاده شده است.
  • ورق استیل 304 رایج‌ترین نوع ورق استیل ضد زنگ است که در آن 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل استفاده شده است.
  • ورق استیل 309 نسبت به حرارت مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارد.
  • ورق استیل 316 بیشترین کاربرد را در صنایع به خود اختصاص داده است. وجود آلیاژ مولیبدن در این سری از ورق استیل باعث شده است تا از آن در صنایع غذایی و فرآورده های دارویی استفاده شود. از این سری از ورق استیل در ساعت سازی‌ها تیز استفاده می‌شود. به دلیل اینکه این نوع ورق توانایی تحمل گرما تا 2000 درجه فارنهایت را دارد، از آن برای ساخت آستر دودکش استفاده می‌کنند.
  • ورق استیل 317 ضد زنگ است و در برابر حملات شیمیایی مقاومت بسیار زیادی دارد.
  • ورق استیل 321 در هنگام جوشکاری استفاده می‌شود؛ چون وجود تیتانیوم خطر پوسیدگی آن را کاهش داده است.

ورق استیل سری 400

در ورق استیل سری 400، آهن به عنوان فلز پایه استفاده شده و از کربن در حدود 0.02 تا 0.06 درصد و کروم با مقدار حدودی 0 الی 4 درصد استفاده شده است. این سری از ورق استیل به ورق استیل بگیر معروف است؛ چون خاصیت مغناطیسی دارد. ورق استیل سری 400 در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام خاصیت منحصر به فردی دارد و عبارت‌اند از:

  • ورق استیل 405 برای امور مربوط به جوشکاری مناسب است.
  • ورق استیل 408 با داشتن کروم و نیکل در برابر حرارت مقاوم است؛ اما در برابر خوردگی مقاومت مناسبی ندارد.
  • ورق استیل 409 ارزان‌ترین نوع ورق استیل است و در اگزوز خودرو استفاده می‌شود.
  • ورق استیل 410 در برابر سایش و خوردگی عملکرد خوبی دارد.
  • ورق استیل 416 خاصبت شکل پذیری و ماشین کاری بالایی دارد.
  • ورق استیل 420 در ساخت کارد و چنگال به کار برده می‌شود.
  • ورق استیل 430 در ساخت مواد تزئینی مورد استفاده است.
  • ورق استیل 440 از سخت‌ترین نوع فولاد ضد زنگ است.
  • ورق استیل 446 برای استفاده در درجه حرارت بسیار بالا به کار برده می‌شود.
ورق استیل سری 400

ورق استیل سری 500

ورق استیل سری 500 به دلیل داشتن کروم در برابر حرارت بسیار مقاوم است؛ به همین دلیل از آن در امور و مواردی که مربوط به دمای بسیار بالا است استفاده می‌کنند.

ورق استیل سری 600

دسته بندی ورق استیل سری 600 بر اساس آلیاژهای به کار رفته در آن انجام شده است که هر کدام خواص خود را دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ورق استیل 601 تا 604 با درصد کمی از آلیاژ مارتنزیتی ساخته شده است.
  • ورق استیل 610 تا 613 فولاد سخت کننده ثانویه مارتنزیتی می‌باشند.
  • ورق استیل 614 تا 619 فولادهای کروم دار مارتنزیتی هستند.
  • ورق استیل 630 تا 635 از 17 درصد کروم و 4 درصد نیکل ساخته شده‌اند و فولاد ضد زنگ نیمه جامد مارتنزیتی می‌باشند.
  • ورق استیل 650 تا 653 فولادهای آستینیتی می‌باشند که توسط عملیات نورد گرم تقویت شده‌اند.
  • ورق استیل 660 تا 665 در ساخت صفحه کشتی و سکوهای دریایی، صفحات فولادی مقاوم در برابر آب و هوا، بشقاب فولادی دیگ بخار و فشار، لوله‌های فولادی و صفحات فولادی به کار برده می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله عواملی که در نحوه محاسبه قیمت ورق استیل تاثیرگذار هستند را به شما معرفی کردیم و دانستیم که مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت نهایی ورق استیل، وزن آن است. همچنین گریدهای مختلف ورق استیل دیگر عامل تعیین کننده قیمت ورق استیل هستند که کاربردها و آلیاژهای به کار رفته در آنها باعث شده است تا تنوع قیمت در این محصول دیده شود. اگر قصد خرید ورق استیل را دارید می‌توانید پس از مشاهده لیست قیمت و ویژگی‌های محصولات، به راحتی سفارش خود را در سایت ثامن تجارت ثبت کرده و با ارتباط با کارشناسان مجموعه و دریافت مشاوره‌های تخصصی خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.

مطالب مرتبط