مشاوره و فروش
02137163

خط تولید ورق نورد گرم چگونه است؟

hot rolled sheet production line
۲۱ فروردین ۱۴۰۳
31 بازدید

خط تولید ورق نورد گرم: نورد ورق فولادی و نورد سرد دو روش مهم در تولید ورق های مورد نیاز در صنایع هستند. ورق های تولید شده با فرایند نورد گرم، با نام ورق سیاه و ورق های تولید شده با  فرایند نورد سرد، ورق های روغنی یا ورق سرد نامیده می شوند. آموزش نورد میلگرد و فیلم نورد گرم فولاد مبارکه در وب سایت های مختلف در دسترس همگان قرار دارد تا به آشنایی بیشتر افراد با این فرایند کمک نماید. ما نیز با این هدف در این مقاله از فروشگاه آهن آلات ثامن تجارت در تلاش هستیم تا فرایند نورد ورق فولادی را برای شما به ساده ترین حالت ممکن تشریح کنیم.

خط تولید ورق نورد گرم

فرایند تولید ورق سیاه به روش نورد گرم از قدیم تا به امروز انجام می شده است. اما تفاوت در این است که دستگاه های امروزی توان تولید میزان بیشتری ورق را در یک مدت زمان مشخص دارند و غالبا کیفیت ورق های جدید نیز بسیار بالا است. ورق در این فرایند تحت دمای بسیار بالایی قرار می گیرد و سپس خنک سازی شده و به حالت شیت یا رول در می آید.

مراحل تولید ورق سیاه

  • در ابتدا تختال های گداخته تحت دمایی بالا در حدود 1100 درجه سانتی گراد قرار گرفته و با آنالیز شیمیایی که قطعا متناسب با محصول نهایی باید باشد، برای ارسال از کوره به سمت خط تولید آماده می گردد.
  • در این مرحله ممکن است لایه هایی فلس مانند که اکسیدی و ضخیم هستند بر روی ورق وجود داشته باشد، که باید زدوده شوند.
  • حال نوبت به فشرده سازی ورق است. این کار با استفاده از اسلب تا ضخامت و عرض مشخصی انجام می شود.
  • بعد از عملیات سایزینگ اسلب ها، باید ضخامت ورق تا حد مورد نیاز کاهش یابد. این کار به صورت رفت و برگش از میان غلتک ها انجام می شود.
  • در مرحله بعد تختال نازک شده در باکس جمع آوری کویل بهشکل یک کلاف پیچیده می شود.
  • مرحله بعد کلاف باز شده و ابتدا و انتهای آن توسط دستگاه گیوتین جدا می گردد. در این مرحله یک بار دیگر اکسیدزدایی انجام می شود.
  • پس از زدودن پلیسه ها و … نورد نهایی با استفاده از غلتک های هدرولیک انجام می شود که در این حالت خواص مکانیکی بهبود یافته و خط تولید ورق نورد گرم به انتهای خود می رسد.
  • حال باید ورق ها خنک شوندد و بعد به شکل رول دربیایند. بسته بندی و وزن کشی رول ها نیز به عنوان مرحله آخر این فرایند شناخته می شود.

روش های عرضه ورق سیاه

ورق های سیاه پس از خروج از خط تولید، به دو صورت عرضه می شوند. این ورق ها یا همان حالت رول را دارند و یا به صورت برش خورده و شیت عرضه می شوند. در حالت رول، طول ورق ها تا بی نهایت می تواند تعیین شود اما عرض آن ها معمولا از 1000 میلی متر شروع شده و به حدود 2000 میلی متر می رسد. ضخامت ورق نیز در این حالت در بازه 1.5 تا 15 میلی متر است. اما زمانی که ورق سیاه به صورت برش خورده عرضه می شود، معمولا ضخامت بالاتری دارد. ضمن این که طول و عرض آن نیز مشخص است و کمترین آن 1000 در 2000 و بیشترین آن 6000 در 20000 است.

تفاوت ورق سیاه با ورق گالوانیزه

در خط تولید ورقسیاه مرحله ای به نام گالوانیزاسیون وجود ندارد. در واقع هیچ گونه آبکاری در این فرایند صورت نمی گیرد. به همین دلیل ورق های گالوانیزه به دلیل برخورداری از یک لایه روی در سطح خود، دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شوند. از این رو این نوع ورق ها معمولا طول عمر بیشتری هم دارند.

فرایند نورد گرم یا نورد سرد

این که ورق تحت چه فرایندی تولید شود، بستگی به جنس آن و محصول نهایی دارد. فرایند تولید ورق سیاه به گونه ای است که ورق تحت گرمای زیاد تولید شود. چنین ورقی در زمان به کارگیری نیز توان تحمل دمای بالا را خواهد داشت. خط تولید ورق نورد گرم در این مقاله از وب سایت ثامن تجارت به صورت مختصر و مفید به شما معرفی شد. در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام به سایر مقالات منتشر شده در وب سیات ما مراجعه نموده و یا از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

مطالب مرتبط