مشاوره و فروش
02191003181

ابعاد ناودانی سبک (جدول وزن و قیمت پروفیل ناودانی)

3 اردیبهشت 1402
97 بازدید

اطلاع از ابعاد ناودانی از هر نوعی که باشد، به عنوان مثال ابعاد ناودانی سبک یا ابعاد ناودانی 16 و … برای انتخاب این محصول بسیار حائز اهمیت است. پروفیل نادانی یکی از مهم ترین محصولات مرتبط با ساخت و ساز است که هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نمی شود و امکان حذف آن هم وجود ندارد. این محصول با یکی از دو عملیات نورد گرم و نورد سرد تولید می شود و از نظر کاربرد هم به انواع C و U تقسیم می گردد. برای ابعاد این محصول، استانداردهایی در نظر گرفته شده که در ادامه این مقاله از وب سایت ثامن تجارت به آن ها خواهیم پرداخت.

ابعاد ناودانی

ابعاد یک ناودانی با توجه به دو استاندارد تعیین می گردد. یکی استاندارد ابعادی UPN و دیگری استاندارد ابعادی UPE. البته باید بدانید که استاندارد UPN و UNP با هم یکی هستند و به آن استاندارد اروپایی نیز گفته می شود. ناودانی ها و یا هر کدام از انواع محصولات مرتبط با ساخت و ساز مانند میلگردها، دارای یک جدول اشتال هستند که شامل همه اطلاعات مربوط به ابعاد، وزن و سایر مشخصات محصول مورد نظر می باشد.

طول ناودانی ها

ناودانی ها معمولا در طول 6 متری یا 12 متری تولید می شوند. برخی از انواع این محصول فقط در سایز 6  متری هستند اما برخی دیگر در هر دو سایز 6 و 12 متری موجود می باشند. این طول در فرایند تولید ناودانی و پس از شکل دهی و خم کاری آن، تعیین و به دست می آید. ورق آهن در ضخامت های مختلف برای تولید این محصول مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که فرایند شکل دهی سرد انجام می شود، برش ناودانی با استفاده از دستگاه گیوتین و با توجه به شرایط و محل به کارگیری آن، برش می خورد.

پر کاربردترین ابعاد ناودانی

ناودانی هایی که دارای سایز 10 هستند از میزان کاربرد بیشتری برخوردار اند. اما این تنها نوع پر مصرف ناودانی نیست. همه ساله تقاضا برای عرضه ناودانی های سایز 6 تا 14 وجود دارد که نشان از هم خوانی پروژه های مختلف برای دست یابی به این محصول و به کارگیری آن ها دارد. در این راستا باید بدانید که استاندارد سایزهای 30 یا همان ابعاد ناودانی 3 تا استاندارد سایزهای 400 یا همان ناودانی 40، تعریف شده است و این محصولات را تحت پوشش خود قرار می دهد.

کاربردهای ناودانی

در این بخش از مقاله ابعاد ناودانی و پس از بررسی پرکاربردترین ابعاد این محصول بهتر است کمی هم در مورد این که ناودانی ها در کجاها مورد استفاده قرار می گیرند، صحبت کنیم. این موارد مصرف عبارت اند از:

  • تولید انواع قاب ها
  • تولید پایه های تجهیزات صنعتی
  • ساخت ساپورت ها در خطوط لوله
  • استفاده در واحدهای پایپینگ پایشگاه ها
  • تولید انواع سازه ها و سکوها
  • ساخت چهارچوب در و پنجره ها
  • جهت ترمیم بناهای تخریب شده

ابعاد ناودانی 10

یکی از پرکاربردترین انواع ناودانی ها، ناودانی سایز 10 است. به طور ناودانی هایی که در سایز 6 تا 14 هستند، بیشترین تقاضا را برای عرضه و تولید دارند. در این میان مشخصات ناودانی 10 بسیار مورد توجه قرار گرفته که دلیل آن امکان استفاده از این محصول در پروژه های مختلف است. این مشخصات عبارت اند از:

  • ارتفاع ناودای 10 سبک که برابر با 100 میلی متر است.
  • عرض بال ناودانی برابر با 46 میلی متر
  • استاندارد مورد توجه برای تولیداین محصول: UPN است.
  • ضخامت جان: 4.5 میلی متر
  • ضخامت بال: هر کدام 7.6 میلی متر
  • وزن: برای هر متر طول 8.59 کیلوگرم
  • شاخه با طول 6 متر و 12 متر موجود است.
  • نورد گرم از فولاد ST37 و ST52

جدول وزن ناودانی ها

ابعاد ناودانی سنگین از استاندارد DIN EN 1026-1:2009 که یک استاندارد اروپایی است، پیروی می کند. از طرفی ناودانی های سبک نیز با توجه به استاندارد روسی GOST 8240: 1997 تولید می شوند. جدول وزن ناودانی سنگین به صورت زیر تعریف شده است:

سایز (mm) وزن هر متر شاخه (Kg/m) ارتفاع (h) عرض بال (b) وزن شاخه ۶ متری (Kg/m) وزن شاخه ۱۲ متری (Kg/m)
۸۰ ۸٫۶۵ ۸۰ ۴۵ ۵۱٫۹ ۱۰۳٫۸
۱۰۰ ۱۰٫۶ ۱۰۰ ۵۰ ۶۳٫۶ ۱۲۷٫۲
۱۲۰ ۱۳٫۴ ۱۲۰ ۵۵ ۸۰٫۴ ۱۶۰٫۸
۱۴۰ ۱۶ ۱۴۰ ۶۰ ۹۶ ۱۹۲
۱۶۰ ۱۸٫۶ ۱۶۰ ۶۵ ۱۱۱٫۶ ۲۲۳٫۲

همچنین نوع سبک ناودانی ها دارای مشخصات متفاوتی هستند. جدول وزن مربوط به این نوع محصولات نیز در ادامه آمده است:

سایز  (mm) وزن هر متر شاخه (Kg/m) ارتفاع (h) عرض بال (b) وزن شاخه ۶ متری (Kg/m) وزن شاخه ۱۲ متری (Kg/m)
۸۰ ۷٫۰۵ ۸۰ ۴۰ ۴۲٫۳ ۸۴٫۶
۱۰۰ ۸٫۵۹ ۱۰۰ ۴۶ ۵۱٫۵۴ ۱۰۳٫۰۸
۱۲۰ ۱۰٫۴ ۱۲۰ ۵۲ ۶۲٫۴ ۱۲۴٫۸
۱۴۰ ۱۲٫۳ ۱۴۰ ۵۸ ۷۳٫۸ ۱۴۷٫۶
۱۶۰ ۱۴٫۲ ۱۶۰ ۶۴ ۸۵٫۲ ۱۷۰٫۴

قیمت انواع ناودانی

انواع ناودانی ها با توجه به وزن آن ها قیمت گذاری می شود. ابعاد ناودانی نیز در قیمت این محصول بسیار موثر است و نقش تعیین کننده ای دارد. ناودانی هایی که ضخامت بیشتری دارند، معمولا دارای قیمت بالاتری هستند و این مورد درباره وزن هم صادق است. این که ناودانی تا محل مورد نظر چگونه قرار است حمل شود و از همه مهم تر نوسانات موجود در بازار و تغییرات ایجاد شده در نرخ ارز نیز تاثیرگذار در قیمت ناودانی اند. شما با مراجعه به وب سایت ثامن تجارت و مشاهده نمودارهای ایجاد شده برای هر محصول و به خصوص ناودانی ها می توانید در مورد ابعاد ناودانی 16 و انواع دیگر آن اطلاع کسب نمایید.

 

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه