مشاوره و فروش
02191003181

تفاوت ناودانی سبک و سنگین در چیست؟!

3 اردیبهشت 1402
2 بازدید

تفاوت ناودانی سبک و سنگین از نظر وزن با یکدیگر تفاوت مشهودی دارند. انتخاب ناودانی براساس وزن برای پروژه تان شما را در هزینه ها و استفاده اصولی کمک می کند. از این رو شما برای خرید ناودانی مناسب می توانید از کارشناسان وبسایت ثامن تجارت کمک بگیرید و از قیمت ناودانی سبک و سنگین نیز مطلع شوید. به طور کلی وزن، ابعاد و ضخامت ناودانی سبک نسبت به سنگین پایین تر است، با این حال نیاز است که شما اطلاعات دقیقی در مورد آن ها داشته باشد. از این رو ما را در ادامه این مطلب همراهی نمایید.

آشنایی با ناودانی

ناودانی یا مقاطع U شکل از نورد بیلت ها با جنس فولاد کربنی تولید می شوند. از نظر ظاهری به صورت یک بخش افقی و دو بال عمودی است. این محصول با توجه به ویژگی های همچون شکل، روش تولید و وزن به انواع مختلفی تقسیم می شود. به عنوان نمونه براساس وزن به دو نوع ناودانی ساده و مشبک تقسیم می شود و از نظر وزن در دو نوع ناودانی سبک و سنگین دسته بندی می شوند. در ادامه برای اطلاع از تفاوت ناودانی سبک و سنگین، ابتدا به معرفی هر کدام از آن ها به صورت جداگانه می پردازیم.

مقاله پیشنهادی: ناودانی چیست؟

معرفی ناودانی سبک

ناودانی های سبک دارای وزن کمتری نسبت به دیگر انواع ناودانی هستند. یعنی وزن و ابعاد ناودانی سبک از عدد درج شده در جدول اشتال کم تر می باشد. ایران و روسیه از جمله کشورهای تولید کننده این نوع محصول هستند. تولید آن براساس استاندارد UPE می باشد که بال های آن با هم موازی هستند. پایین بودن قیمت ناودانی سبک موجب محبوبیت آن ها شده است. در ضمن از آن ها در تولید چارچوب، صنایع دریایی، ترمیم بناهای معماری و غیره استفاده می کنند.

ناودانی سنگین چیست؟

وزن و ابعاد این نوع برابر با عدد درج شده در جدول اشتال ناودانی است. عمده تولیدکننده این محصول کارخانه های اروپایی می باشد و فقط تعدادی از کارخانه های داخلی تولیدکننده آن است. در ضمن به دلیل استفاده از استاندارد اروپایی DIN 1026 و EN 10279 ساخته می شود به آن ناودانی اروپایی می گویند. در ضمن به آن ناودانی UPN گفته می شود که در سایزهای 40 تا 400 میلی متر تولید می شود.

همچنین استاندارد ملی ISIRI4477 قسمتی را به ناودانی سنگین یا لبه گرد بال شیب دار خود اختصاص داده است. این محصول با توجه به این استاندارد در سایزهای 80 تا 180 قابل ساخت هستند و بال آن به سمت داخل شیب دارند. کاربردهای آن شامل موارد زیر است:

  • ساخت تجهیزات صنعتی؛
  • ساخت بادبندها؛
  • ساخت خرپاها؛
  • ساخت ستون ها در ساختمان سازی.

تفاوت ناودانی سبک و سنگین

از مهم ترین فرق بین ناودانی سبک و سنگین، وزن آن ها و بعد از آن نیز تفاوت ناودانی سبک و سنگین در قیمت شان می باشد. وزن کانال های سبک از جدول اشتال پایین تر و نوع سنگین برابر با جدول اشتال ناودانی است. در ادامه شما را با تفاوت های آن آشنا می کنیم.

  1. استانداردهای هر کدام از آن ها در هنگام تولید متفاوت می باشد. ناودانی های سبک از استاندارد روسی GOST 8240 و ناودانی های سنگنین از استاندارد اروپایی DINEN1026-1 استفاده می کنند.
  2. قیمت ناودانی سنگین به دلیل داشتن وزن ببیشتر، بالاتر است. ناودانی های سبک نیز به دلیل وزن پایین تر دارای قیمت نهایی کمتری است.
  3. روش تولید ناودانی سنگین به روش نورد گرم می باشد.
  4. تفاوت ناودانی سبک و سنگین از نظر شکل ظاهری این است که ناودانی سبک دارای بال موازی بوده و ناودانی های سنگین دارای بال شیب دار می باشند.
  5. کاربرد ناودانی سبک برای ساخت چارچوب در پایه های ماشین آلات و فریم ماشین آلات سنگین است. کاربرد ناودانی اروپایی برای ساخت تجهیزات صنعتی و خرپا و ستون هاست.

نتیجه گیری

ناودانی ها از جمله محصولاتی است که در ساختمان سازی به وفور از آن استفاده می کنند. دسته بندی آن ها براساس شکل، وزن و روش تولید به انواع مختلف تقسیم می شوند. براساس وزن به ناودانی سبک و سنگین تقسیم می شوند. قیمت ناودانی سبک و سنگین با توجه به وزن آن متفاوت می باشد از این رو برای اطلاع جدیدترین نرخ این محصول با کارشناسان سایت ثامن تجارت در ارتباط باشید. در این مطلب در مورد تفاوت ناودانی سبک و سنگین توضیح داده ایم.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه