مشاوره و فروش
02137163

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو

852350 image1641721754 1
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
5 بازدید

پروفیل ها جزء مقاطع مهمی هستند که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. ما در این مقاله از سایت ثامن تجارت قصد داریم تا تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو را که دو نوع مهم و کاربردی از پروفیل ها هستند، برای شما توضیح دهیم. هر کدام از این پروفیل ها با توجه به کاربری خود در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این پروفیل ها ویژگی های مختص به خود را دارند که باید با آن ها آشنا باشید تا بتوانید از هر کدام در محل مناسب خود، استفاده کنید.

تفاوت پروفیل زد  و پروفیل آبرو 

پروفیل زد و پروفیل آبرو دو نوع متداول از پروفیل ها هستند. برای آشنایی با تفاوت این دو پروفیل بهتر است تا هم کاربردها و هم ویژگی های هر کدام را متوجه شوید. علاوه بر این باید تعریف مختصری از هرکدام از این محصولات به شما ارائه شود.

به طور کل از هر دوی این پروفیل ها در سقف سازه ها و به خصوص سوله ها استفاده می شود. اما مهم ترین تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو در استفاده از آن ها بر اساس منطقه ای که سازه در آن واقع شده است می باشد. پروفیل های آبرو بیشتر برای مناطقی که پر بازان هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، دو پروفیل مورد بحث از لحاظ ظاهری هم با یکدیگر تفاوت بارزی دارند.

پروفیل زد و کاربردهای آن

پروفیل زد را تقریبا به عنوان رایج ترین نوع پروفیل معرفی می کنند چرا که به دلیل شکل ظاهری که دارد، قابل استفاده در صنایع مختلف می باشد. این پروفیل بیشتر برای زیرسازی سقف های شیب دار به کار گرفته می شود. هر چند که در صنعت کشتی سازی و برای ساخت پروانه های کشتی ها هم تاکنون جایگزین مناسب و بهتری برای پروفیل زد یافت نشده است.

اگر بخواهیم به طور خلاصه اصلی ترین کاربردهای پروفیل زد را بیان کنیم، این موارد به شرح زیر خواهند بود:

  • استفاده برای ساخت سقف سوله ها، پارکینگ ها، سالن های ورزشی و انبارها
  • ساخت ایستگاه های اتوبوس
  • تولید جعبه های فلزی و مقاوم
  • تقویت ستون ها و انواع سازه های فلزی

پروفیل آبرو و کاربردهای آن 

در ادامه مقاله “تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو” به شرح خلاصه ای درباره پروفیل آبرو می پردازیم. اصلی ترین دلیل نام گذاری این نوع پروفیل توانایی انتقال دادن آب باران یا برف آب شده از سطوح بالا به خصوص سقف سازه، به سمت پایین است. البته به این نوع پروفیل، “ناودانی” هم گفته می شود. در صورتی که آب موجود روی سقف سازه ها به موقع تخلیه نشود و یا برف های آب شده به موقع از روی سقف به پایین منتقل نگردند، ممکن است خساراتی به سازه وارد آید. به همین دلیل است که از این پروفیل برای کاهش خسارات و ممانعت از تجمع آب در سقف ها استفاده می شود.

اما شاید بپرسید که چه ویژگی هایی به کاربردی تو بودن پروفیل آبرو برای این کار کمک می کند؟

عمده ترین ویژگی پروفیل آبرو ضد زنگ بودن و ضد فرسایش بودن آن است. در واقع به دلیل عدم پوسیدگی و زنگ زدن این پروفیل در مواجهه با رطوبت، از این پروفیل برای مواردی که باید حداکثر تماس با آب برقرار شود، استفاده می گردد.

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو

اصلی ترین تفاوت پروفیل زد  و پروفیل آبرو 

در بخش های قبل کمی در مورد تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو صحبت کردیم. اما در این بخش به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

تفاوت در ظاهر دو پروفیل

اگر دو پروفیل زد  و آبرو را از نظر ظاهری با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه می شوید که پروفیل زد شبیه به حرف زد انگلیسی و پروفیل آبرو شبیه به حرف  U انگلیسی است.

پروفیل های آبرو به دو شکل یک طرفه و دو طرفه در بازار موجود هستند که در نوع یک طرفه، آن ها فقط از یک سو به تکیه گاه متصل است.

تفاوت در روش تولید پروفیل زد  و آبرو 

به طور خلاصه می توان گفت که تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو از نظر نحوه تولید به صورت زیر است:

  • پروفیل های زد با استفاده از ورق های نورد گرم ساخته می شوند و سازندگان تمام تلاش خود را برای مطابقت نحوه تولید آن ها با استنداردهای تعریف شده، دارند.
  • پروفیل های آبرو با استفاده از ورق های گالوانیزه ساخته می شوند. چرا که نیاز است تا مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدگی و فرسوده شدن داشته باشند.

انواع پروفیل های زد  و پروفیل های آبرو 

در ادامه این مقاله از سایت ثامن تجارت، اگر انواع این پروفیل ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو در این زمینه هم خواهیم شد. پروفیل های آبرو دارای انواعی از جمله لندنی، پروفیل دنده ای و پروفیل جعبه ای هستند. از طرفی پروفیل های زد دارای انواعی از قبیل پروفیل های زد16، زد18، زد20 و زد22 می باشند.تفاوت در کاربری، ضخامت و مشخصات فنی این پروفیل ها موجب شده تا از هر کدام بنا به نیاز، در پروژه های کوچک و بزرگ، استفاده شود.

منبع : wikidiff.com

مطالب مرتبط