مشاوره و فروش
02137163

دستگاه تراشکاری چیست؟ (قطعات ماشین تراش + نحوه تراش کاری)

852350 image1658897610 4
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
30 بازدید

اگر به کار دستگاه تراشکاری فکر می کنید و می خواهید در مورد کار این ابزار بیشتر بدانید، به جای درستی آمده اید. در اینجا برخی از اصول اولیه ماشین تراش وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید چیست، چگونه کار می کند و چرا می تواند در پروژه بعدی شما مفید باشد: عمل شکل دهی و فرم دهی به قطعات طبق نقشه یا نمونه برای رسیدن به طرحی خاص به روش براده برداری را شامل می شود. در تراش کاری، قطعه مورد نظر با سرعت معین ،متناسب با جنس قطعه و مدل براده برداری به گردش در می آید، تیغچه و ابزار متناسب با طرح قط به  طور ثابت قرار می گیرد و عمل براده برداری را به روی قطعه در حال گردش انجام می دهد. حال در این مقاله از مجموعه ثامن تجارت با ما همراه باشید تا شما به طور کامل با تفاوت فرزکاری و تراشکاری بیشتر آشنا کنیم.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه های تراشکاری چیست؟

  • سه نظام؛ برای نگه داری قطعه اصلی هم مرکز با محور اصلی که به روی محور اصلی بسته می شود.
  • محور اصلی؛ یک میله فولادی توخالی که در درون جعبه دنده اصلی به وسیله یاتاقان قرار می گیرد.
  • جعبه دنده اصلی؛ از چرخ دنده های مختلف تشکیل شده است.تغییر در سرعت چرخ سه نظام را می توان با تنظیم این چرخ دنده ها میسر کرد.
  • الکتروموتور؛موتور الکتریکی که با تبدیل انرژی الکتریکی به حرکت دورانی، حرکت دورانی سه نظام را تأمین می کند. محل نصب آن معمولا پایین دستگاه داخل پایه سمت چپ دستگاه است.

چه کسانی باید از تراش استفاده کنند؟

دستگاه تراشکاری که به عنوان “مادر ابزارهای ماشینکاری” شناخته می شود، می تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود . اینها شامل شکل دهی، سوراخ کاری، سنباده زدن، قلاب کردن، برش و تغییر شکل است. غلبه بر این نوع تطبیق پذیری در یک ابزار سخت است، و به همین دلیل است که بسیاری از کارگران فلزی و چوبی برای اساس کار خود به تراش کاری وابسته هستند.

اگر به ابزار برش و شکل دهی دقیق نیاز دارید، تراش ممکن است برای پروژه شما عالی باشد. ماشین های تراش برای تیم هایی که نیاز به تجهیزات همه کاره ای دارند که قادر به انجام کار چندین ابزار هستند خوب هستند.

آشنایی با تفاوت فرزکاری و دستگاه تراش کاری

  • پایه دستگاه؛ از جنس چدن ساخته شده و جهت جلوگیری از ارتعاشات در دو طرف دستگاه قرار می گیرد.
  • ریل دستگاه؛ مانند پلی بر روی پایه ها واقع شده، قوطی مرکب به روی این ریل نصب می شود از این رو ریل دستگاه را به طور دقیق برای ایجاد حرکتی یکنواخت سنگ زنی می کنند و همچنین جهت جلوگیری از خوردگی کاملا سخت کاری می شود.
  • قوطی حرکت؛ روی ریل قرار می گیرد و با استفاده از سوپرت اصلی، سوپرت عرضی و سوپرت فوقانی که روی آن نصب شده وظیفه تأمین حرکت طولی و عرضی ابزار را جهت شکل دهی مورد نظر بر روی قطعه مشخص را عهده دار است.
  • ابزار گیر؛ از دیگر قسمت های نصب شده به روی قوطی حرکت که تیغچه ها و ابزار مختلف با توجه به کارکرد مورد نظر روی آن بسته می شود.
  • مرغک دستگاه؛ از دیگر مواردی است که به روی ریل دستگاه و هم مرکز با سه نظام قرار می گیرد.وظیفه آن نگهداری قطعات بلند است.همچنین جهت سوراخ کاری مته و فرز های مختلف به روی مرغک نصب می شود.
  • دستگاه های تراش سنتی نیاز به حضور دائم اپراتور برای انجام کلیه امور براده برداری دارد.
  • کنترل عددی ، عمل براده برداری به صورت خودکار و بدون نیاز به حضور دائم اپراتور با استفاده از نرم افزارهایی مانند CNC در دستگاه تراش انجام میگیرد.

قطعات دستگاه تراشکاری

قطعات دستگاه تراش به شرح زیر می باشد:

  • بستر
  • پیچ سرب
  • راهنماها
  • منشاء
  • سیستم انتقال
  • سر سر
  • دوک
  • دور انداختن
  • گیربکس تغذیه
  • شماره گیری موضوع تعقیب
  • مهره شکافنده
  • کالسکه
  • سرسره با زین
  • استراحت مرکب
  • پست ابزار
  • قلم پر

تفاوت فرزکاری و تراش کاری در چیست؟

دستگاه های تراشکاری و فرز دو ماشین ضروری هستند که در صنعت تولید استفاده می شوند. در حالی که هر دو شامل استفاده از یک ابزار برش برای حذف مواد از قطعه کار به شکل swarf (تراشه) هستند، آنها لزوماً یکسان نیستند. هر دو دستگاه تراش و فرز عملکرد و هدف منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین، تفاوت بین این دو ماشین دقیقا چیست؟

image165675367022دستگاه تراشکاری چیست؟

تراش ماشینی بزرگ است که شبیه یک میز کار معمولی است. متشکل از نزدیک به دوازده بخش مختلف – تخت، کالسکه، سر، دم، صفحه و غیره – برای چرخاندن یک قطعه کار در برابر یک ابزار برش تک تیغه طراحی شده است. پس از اینکه قطعه کار در بالای ماشین تراش قرار گرفت، ماشین تراش آن را در مقابل یک ابزار برش تک تیغه می چرخاند. ابزار برش خود ثابت می ماند، اما قطعه کار در مقابل آن می چرخد ​​تا مواد را حذف کند.

ماشین های تراش بسته به موادی که برای حذف آنها در نظر گرفته شده است، می توانند به عنوان نجاری یا فلزکاری شناخته شوند. تراش‌های نجاری معمولاً کوچک‌تر هستند و قطعات کمتری نسبت به نمونه‌های فلزکاری خود دارند، اما هر دوی آن‌ها به قدرت چرخشی قطعه کار نصب‌شده برای حذف مواد متکی هستند زیرا در معرض ابزار برش تک تیغه قرار می‌گیرند.

ماشین فرز چیست؟

دستگاه فرز دستگاهی است که برای حذف مواد از قطعه کار با تغذیه قطعه کار در برابر یک ابزار برش چند تیغه یا نوک تیز استفاده می شود. ماشین‌های فرز بلندتر از ماشین‌های تراش هستند، اما طول کوتاه‌تری نیز دارند که به شرکت‌های تولیدی اجازه می‌دهد آنها را در فضاهای کوچک قرار دهند.

  • جدا از شکل و اندازه، تفاوت فرزکاری و تراش کاری در روش کار آنهاست. با دستگاه تراشکاری، قطعه کار در برابر یک ابزار برش ثابت می چرخد. با ماشین های فرز، یک قطعه کار ثابت در معرض یک ابزار برش دوار قرار می گیرد.
  • علاوه بر این، ابزار برش مورد استفاده در ماشین های فرز معمولاً دارای چندین تیغه یا نقطه است. در مقایسه، ابزار برش مورد استفاده در ماشین تراش معمولا دارای یک تیغه است. با تیغه ها یا نقاط متعدد، ماشین های فرز می توانند مواد را از قطعه کار خرد کنند.
  • فرآیندهای آسیاب را می توان به صورت صورت یا محیطی دسته بندی کرد. فرز صورت با عمل برشی در اطراف بیرون ابزار برش مشخص می شود، در حالی که فرز محیطی با عمل برش در سراسر محیط ابزار برش مشخص می شود.
  • هر دو دستگاه تراش کاری و فرز برای حذف مواد از قطعه کار استفاده می شوند. تراش، با این حال، شامل چرخاندن یک قطعه کار در برابر یک ابزار برش تک تیغه است، در حالی که ماشین های فرز شامل چرخاندن یک ابزار برش چند تیغه یا نوک تیز در برابر یک قطعه کار ثابت است.

نتیجه گیری

تراش پرکاربردترین دستگاه ابزار در فرآیند ماشینکاری است. اگرچه خود دستگاه های تراشکاری به ندرت در زندگی روزمره ما دیده می شوند، اما بسیاری از محصولاتی که در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم از قطعات تولید شده توسط دستگاه ابزار استفاده می کنند. اگر در زندگی روزمره خود یک قطعه استوانه ای می بینید، ممکن است توسط ماشین تراش تولید شده باشد.

دستگاه تراش برای چه استفاده می شود؟ تقریبا همه چیز! اما کاربردهای امروزی در دسته‌های صنعتی قرار می‌گیرند. مصارف صنعتی همه چیز را شامل می‌شود، از ماشین‌ فروشی محلی که قطعات جایگزین برای ماشین‌های قدیمی می‌سازد تا شرکت‌های دولتی که ماشین‌آلات سنگین تولید می‌کنند. در طرف دیگر این طیف، صنعتگران از ماشین تراش برای تولید قطعات منحصر به فرد و نفس گیر در چوب، فلز، شیشه، اپوکسی و تقریباً هر ماده دیگری که بتوان تصور کرد استفاده می کند. امیدوارم که این مقاله با موضوع تفاوت فرزکاری و تراش کاری وب سایت ثامن تجارت مورد پسند شما واقع شده باشد.

سوالات متداول

دستگاه تراشکاری چیست؟

تراش ماشینی بزرگ است که شبیه یک میز کار معمولی است. متشکل از نزدیک به دوازده بخش مختلف – تخت، کالسکه، سر، دم، صفحه و غیره – برای چرخاندن یک قطعه کار در برابر یک ابزار برش تک تیغه طراحی شده است.

مهمترین اجزای دستگاه های تراشکاری چیست؟

جعبه دنده اصلی از اجزای مهم آن می باشد.

منبع: summitmt , mechanicalenotes

{ “@context”:”https://schema.org”, “@type”:”FAQPage”, “mainEntity”:[ { “@type”:”Question”, “name”:”دستگاه تراشکاری چیست؟”, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “تراش ماشینی بزرگ است که شبیه یک میز کار معمولی است. متشکل از نزدیک به دوازده بخش مختلف – تخت، کالسکه، سر، دم، صفحه و غیره – برای چرخاندن یک قطعه کار در برابر یک ابزار برش تک تیغه طراحی شده است.” } } , { “@type”:”Question”, “name”:”مهمترین اجزای دستگاه های تراشکاری چیست؟”, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “جعبه دنده اصلی از اجزای مهم آن می باشد.” } } ] } { “@context”: “http://schema.org”, “@type”: “Book”, “name”: “ثامن تجارت”, “review”: { “@type”: “Review”, “author”: “samentejarat”, “datePublished”: “12-12-2019”, “description”: “دستگاه تراشکاری چیست؛ عمل شکل دهی و فرم دهی به قطعات طبق نقشه یا نمونه برای رسیدن به طرحی خاص به روش براده برداری را شامل می شود.”, “reviewRating”: { “@type”: “Rating”, “bestRating”: “5”, “ratingValue”: “5”, “worstRating”: “1” } } }

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *