مشاوره و فروش
02191003181

میلگرد ساده A1 چیست و چه کاربردی دارد؟

852350 image1622014117 4
3 اردیبهشت 1402
24 بازدید

میلگرد ساده A1، میلگردی بدون آج است که از نظر میزان سختی در دسته میلگردهای نرم قرار دارد. میزان تنش جاری در این محصول نیز 2300 کیلوگرم است که با تغییر شکل پلاستیکی 25 درصد مشخص می شود. میلگرد a1 برای تغییر شکل و جوشکاری مناسب می باشد و نرم و انعطاف پذیر است. در ادامه این مطلب میلگرد ساده A1 چیست از فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت شما را با انواع، کاربرد، قیمت میلگرد ساده a1 و 10 آشنا می کنیم تا بتوانید بهترین نوع میلگرد را با توجه به کار خود خریداری کنید و همچنین برای خرید میلگرد اقدام نمائید.

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد مقطعی دایره ای شکل و توپر می باشد که در کشور ما طبق استاندارد روسی به دسته A1، A2 و A3 تقسیم بندی می شود. میلگردهای A1 از نوع ساده و فاقد آج می باشند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. میلگرد های A2 و A3 نیز از نوع آجدار بوده که به طور مفصل در دانشنامه میلگرد آجدار به آن پرداختیم.

میلگرد ساده

انواع مختلف میلگرد ساده:

به طور کلی تمام میلگرد های فاقد آج در دسته میلگرد های ساده قرار می گیرند و همانطور که گفته شد در کشور ما برای تمایز ار میلگردهای آج دار A2، A3 و A4 میلگردهای ساده را تحت عنوان میلگرد A1 نام گذاری می کنند. انواع مختلف میلگرد ساده شامل میلگردهای ساده A1 از کارخانه هایی نظیر کویر کاشان، میلگردهای ساده نوردی، میلگرد های ترانس، CK45 و… می باشند. جنس این نوع میلگردها با یکدیگر متفاوت و هر کدام دارای کاربرد و ویژگی مختص به خود می باشد.

سایزبندی میلگردهای :A1

میلگرد های ساده نیز مانند میلگرد آج دار به دو نوع کلاف و شاخه تقسیم بندی می شوند. نام گذاری این میلگردها بر اساس قطر میلگرد به میلیمتر می باشد. میلگردهای ساده A1 در سایز 1.2 الی 16.5 میلیمتر به صورت کلاف و در سایز 8 الی 40 میلیمتر به صورت شاخه به طول 6 و 12 متری تولید می شوند.

روش تولید میلگرد ساده A1

ویژگی و خواص میلگرد ساده :A1

ویژگی های محصول
میلگرد ساده (داکتل)نام محصول1
شش تا چهارصد میلی مترسایز بندی2
شاخه ای و کلافحالت ظاهری3
A1آنالیز4

میلگرد A1 دارای مقاومت تسلیم 2300 و مقاومت کششی 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. از لحاظ سختی دارای پایین سختی و کمترین در صد کربن نسبت به سایر استانداردهای میلگرد می باشد و همچنین در این میان بیشترین انعطاف پذیری را دارا می باشد.

کاربرد میلگرد :a1

به طور کلی باید گفت که میلگردهای A1 به عنوان یک میلگرد نرم و داکتیل (Ductile) شناخته می شود. (فولادی را داکتیل می نامیم که در برابر ضربه و تغییر شکل مقاوم باشد.) میلگردهای ساده به سبب این ویژگی کاربردهای فراوانی پیدا می کنند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • خاصیت جوش پذیری از مهمترین ویژگی های این نوع میلگرد می باشد. جنس سازنده میلگرد A1 این میلگرد را تبدیل به گزینه مناسبی برای تمام فرآیندهای جوشکاری مانند CO2، برق و… کرده است.
  • خاصیت شکل پذیری میلگرد A1 بالا می باشد که این میلگرد را تبدیل به گزینه مناسبی برای فعالیت هایی مانند خمکاری کرده است.
  • از سایز های مختلف میلگرد A1 جهت مصارف مختلفی استفاده می شود از جمله تولید سیم آرماتوربندی، سیم رابیتس، انواع الکترود، ساخت فنر و… .

انواع میلگرد ساده

روش تولید میلگرد ساده :A1

میلگرد ساده A1 نیز مانند میلگرد آجدار حاصل تولید به روش نورد گرم می باشد. برای این منظور شمش هاس مورد نظر با ابعاد 150 * 150 میلی متر و طول تقریبی 2.1 متر توسط جک هیدرولیک در داخل کوره قرار می گیرند. بعد از رسیدن شمش ها به دمای 1100 درجه سانتی گراد، شمش ها را در مسیر رافینگ قرار می گیرند. قسمت رافینگ شامل سه مرحله می باشد که هر مرحله دارای 6 ایستگاه نورد می باشد تا در تهایت بعد از عبور از نورد پایانی به شکل کاملا یکدست به قطر مورد نظر رسیده و در طول 6 و 12 متری برش داده شوند و در بندیل هایی به وزن تقریبا 2 تن بسته بندی می شوند.​​​​​​​

کارخانه های تولید کننده میلگرد ساده:

در داخل کشور میلگردهای ساده A1 با کیفیت بالا توسط کارخانه های معتبری تولید می شوند از جمله:

  1. فولاد کویر کاشان؛
  2.  ذوب آهن اصفهان؛
  3. فولاد خراسان (نیشابور)؛
  4.  آذر گستر حدید؛
  5.  فولاد آذربایجان (میانه)؛
  6.  فولاد آناهیتا گیلان؛
  7.  نورد فولاد نوین متین ؛
  8. فولاد آلیاژی ایران.

انواع میلگرد ساده A1

میلگرد ساده نوردی چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد های ساده نوردی که از وزن پایین تری نیز برخوردار هستند، معمولا از بیلت و یا ورق های ضایعاتی تولید می شوند. ورق ها بعد از قرار گرفتن در کوره ای با سوخت گازوییل و مازوت به حرارت 1100 درجه سانتی گراد می رسد و پس از عبور از غلطک های مختلف و رسیدن به سایز مورد نظر به طول 6 متر برش داده می شوند.

پر کاربردترین سایز میلگرد ساده نوردی سایز 10 میل می باشد که به آن میلگرد رابیتس کاری نیز گفته می شود و همانطور که از نام آن مشخص است عمده کاربرد آن جهت رابیتس کاری سقف می باشد. وزن بندیل های میلگردهای نوردی مابین 1600 الی 2600 کیلوگرم متغیر است.

میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد ترانس از دسته میلگرد های ساده و فاقد آج که از نوع میلگردهای کششی با مقاومت بالا محسوب می شود. وجه تمایز میلگرد ترانس نسبت به سایر میلگردهای ساده سطح صاف و صیقلی آن می باشد. تولید میلگرد ترانس نیز توسط نورد گرم صورت می گیرد با این تفاوت که بعد از نورد گرم تحت عملیات نورد سرد و یا پولیش زنی قرار می گیرد. میلگردهای ترانس بر اساس ساختار و نحوه پولیش زنی به سه دسته ترانس کششی، تک پولیش و دو پولیش تقسیم بندی می شود.

میلگرد ساده a1

تفاوت میلگرد های a1، a2 و a3، A4:

همانطور که قبلا اشاره کردیم، میلگرد این مقطع فولادی توپر در ایران طبق استاندارد GOST روسیه به چهار دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم بندی می شوند که هر یک دارای مشخصه های فیزیکی و مکانیکی و کاربردهای مختلفی هستند که تفاوت ها بین این میلگردها را ایجاد می کند. در ادامه به بررسی این تفاوت ها می پردازیم:

تفاوت ظاهری:

اولین و بارز ترین تفاوت ظاهر صاف و بدون آج میلگرد A1 نسبت به سایر میلگردها می باشد. نکته دوم تفاوت در آج های میلگرد های A2، A3 و A4 می باشد که در شکل زیر ملاحظه میفرمایید.

درجه سختی:

بسته به میزان کربن به کار رفته در میلگرد درجه سختی آن تعیین می شود. میلگرد A1 با کمترین درصد کربن و سیلیسیم نرم ترین میلگرد در میان استانداردهای میلگرد به حساب می آید که قابلیت تغییر پذیری بالاتری نیز دارد. میزان عانصر تشکیل دهنده هر استاندارد میلگرد، میزان مقاومت تسلیم و مقاومت کششی هر یک را تعیین می کند که می توانید این مقادیر را در جدول زیر مشاهده فرمایید.

خرید اینترنتی انواع میلگرد ساده:

شما می توانید در وب سایت ثامن تجارت قیمت روز انواع آهن آلات را مشاهده فرمایید. ضمن مشاهده قیمت انواع میلگرد ساده A1، میلگرد ساده نوردی و نوردی نرمال در منو سایت، جهت دریافت مشاوره، تایید قیمت و موجودی محصول مورد نظر با کارشناسان ثامن تجارت تماس بگیرید. در مقاله فوق با انواع میلگرد ساده، ویژگی و کاربرد آن ها آشنا شدید و در رابطه با تفاوت های میلگرد ساده و آجدار مطالعه کردید. امیدواریم که این دانشنامه برای شما مفید واقع شده باشد. جهت مطالعه سایر مقالات مربوط به قسمت دانشنامه های آهن آلات در وب سایت ثامن تجارت مراجعه فرمایید.

کاربرد میلگرد a1

کلام آخر:

همانطور که گفته شد میلگرد ساده A1 چیست و چه کاربرد هایی دارد حتما متوجه شده اید که میلگرد های داکتیل بدون آج هستند و سطحی کاملا صاف نیز دارند که به دلیل جوش پذیری خیلی خوبی که دارند انعطاف زیادی نیز داشته اند. شاید برایتان جالب باشد که میلگرد ساده به دلیل دارا بودن ویژگی هایی همچون تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۲۵ درصد، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع به عنوان میلگرد خام شناخته شده است. گروه تجاری ثامن تجارت از دسته فروشگاه های اینترنتی در فروش بدون واسطه آهن آلات ساختمانی می باشد که شما به آسانی می توانید از قیمت میلگرد و انواع آن مطلع شده و بدون واسطه خرید میلگرد را انجام دهید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه