مشاوره و فروش
02191003181

داربست چیست و چه نوع داربست هایی داریم؟

852350 image1621923638 2
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
7 بازدید

داربست، یکی از تجهیزات موقتی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود تا دسترسی به نقاط بالاتر راحت تر باشد. داربست ها می توانند از چوب و یا فلز باشند. در بعضی موارد به جای کلمه داربست از واژه اسکافولد نیز استفاده می شود. فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت از دسته فروشگاه های اینترنتی و بدون واسطه ای می باشد که به صورت مستقیم از طریق این سایت معتبر می توانید انواع آهن آلات ساختمانی خریداری کنید. در ادامه این مطلب وبسایت ثامن تجارت بیان کرده ایم که داربست چیست و چه نوع داربست هایی داریم و همچنین می توانید عوامل موثر بر قیمت و وزن لوله داربست را نیز مشاهده نمائید.

داربست چیست و چه نوع داربست هایی داریم؟

داربست ها از جمله سازه های موقتی می باشند که به جهت حمایت از سازه های اصلی، از آن ها استفاده می شود. اصولا امروزه از داربست ها به عنوان یک کمکی در کار های مختلفی استفاده می کنند و کاربرد داربست ها بسیار زیاد می باشد و نقش بسیار پر رنگی نیز در ساختمان سازی دارند. از دسته مهم ترین کاربرد داربست در ساختمان سازی عبارتند از:

  1. دسترسی راحت و آسان به مکان و قسمت های سخت و بلند در ساختمان ها
  2. حمایت از ساختار اصلی ساختمان های در حال تعمیر و یا ساخت

آشنایی با داربست و داربست کشی

در اصل به دلیل اینکه داربست به عنوان یک حمایت کنند در بخش های اصلی ساختمان سازی می باشد، در بخش هایی که ارتفاع بیش از دو متر باشد نیازمند داربست کشی می شوید و در نظر داشته باشید که بستن داربست نیازمند مهارت و تخصص می باشد چرا که کوچک ترین خطا و اشتباهی اگر در زمان بستن داربست ها پیش بیاید، قطعا خطرات جانی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

انواع داربست:

برای داربست بندی و نصب داربست روش های مختلفی وجود دارد از جمله داربست معلق، داربست پایه دار، داربست چکشی، داربست مثلثی و … که به اختصار به توضیح آن ها می پردازیم.

داربست معلق

کاربرد داربست معلق زمانی است که پیاده سازی داربست از سطح زمین ممکن نیست. این نوع داربست که به دیواره ساختمان تکیه داده می شوند از سطح ساختمان بصورت یک سکوی پیش آمده بیرون زده می شود.

داربست پایه دار

در این نوع داربست پایه ها باید کاملا مهار شده باشند و بیش از سه ردیف نباید باشند. برای بالا و پایین رفتن در این نوع داربست از نردبان استفاده می شود. کاربرد داربست پایه دار هنگامی است که نیاز به برپایی سریع  داربست باشد.

داربست مثلثی

این نوع داربست از فریم های مثلثی در اندازه های 0.5 ، 0.75 و 1 متری تشکیل می شوند که به یکدیگر متصل می شوند و در قسمت بالای آن یک سرجک قابل ریگلاژ قرار می گیرد تا ارتفاع آنرا تنظیم کند. برپایی داربست مثلثی نیاز به ابزار یا مهارت خاصی ندارد و .مزیت آن همین سهولت در نصب و باز کردن داربست است. از جمله مواردی که معمولا از داربست مثلثی استفاده می شود می توان به برپایی نمایشگاه ها و غرفه ها اشاره کرد.

داربست چکشی

این نوع داربست متشکل از پایه های قائم و مهار های افقی می باشد. طول داربست چکشی در اندازه های 0.5 ، 1 ، 1.5 ، 2.5 و 3 متری می باشد که با قرار گرفتن سرجک قابل ریگلاژ در قسمت بالایی و پایه جکهای قابل ریگلاژ در قسمت پایینی داربست می توان آن را برای هر ارتفاعی تنظیم کرد. مهار های افقی به سادگی و با ضربه چکش نصب می شوند و اتصال پایه های داربست به یکدیگر نیز با مغزی و پین صورت می گیرد. داربست چکشی نیز دارای سرعت بالا و سهولت در نصب و باز شدن می باشد.

انواع داربست ایمنی

چگونه داربست ببندیم؟

ایمنی داربست اهمیت بسیار زیادی دارد و در سازه هایی که ارتفاعی بیش از ۱ یا ۲ متر دارند بستن داربست بسیار ضروری می باشد. امروزه سازه ها دارای ارتفاعی بیش از یک متر هستند و به همین دلیل یکی از اجزاء اساسی در پروژه های عمرانی داربست ها هستند. به دلیل اینکه ایمنی داربست مستقیم با جان انسان ها سر و کار دارد، باید در زمان بستن داربست تمامی نکات ایمنی رعایت شوند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

برای بستن داربست تنها این کار را به افراد متخصص سپرده و با توجه کنید که در بستن داربست از تمامی اجزاء تشکیل دهنده آن به درستی استفاده کنید.

اتصالات داربست:

لوله های داربستی توسط اتصالات داربستی از جمله بست داربستی سبک و سنگین، بست رابط، بست تک پیچ، بست گردون و … به یکدیگر متصل می شوند.

اجزاء داربست:

ستون داربست، لوله های سرتا سر افقی، لوله های زیر تخته ای، شمع مایل، پل، قید، لوله های مهار، بست و اتصالات و … از اجزاء داربست می باشند که با توجه به کاربرد مورد نظر و نوع داربست بندی به صورت های مختلف متصل می شوند.

نکات ایمنی در رابطه با نصب داربست:

ساخت داربست نیاز به مهارت دارد زیرا در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب ممکن است منجربه تلفات جانی شود. نصب داربست اگر به صورت صحیح و با رعایت نکات ایمنی انجام پذیرد یک اتیکت سبز به روی آن قرار می گیرد.

کاربرد داربست:

کاربرد اصلی داربست جهت دسترسی به نقاط دشوار هنگام ساخت یا تعمیر یک سازه می باشد. گاهی اوقات نیز از داربست جهت تکیه گاه و محکم کاری برای بخشی از دیگر سازه ها استفاده می شود. لوله های فلزی به قطر 5 سانتی متر به ضخامت های مختلف که در طول 6 متر تولید می شوند و با توجه به نوع کاربرد آن در اندازه های مختلف برش داده می شوند.

چگونه داربست ببندیم

کلام آخر

همانطور که می دانید داربست ها سازه های فلزی هستند که دارای اتصالات مختلفی نیز می باشند که نصب ان ها مستلزم رعایت کردن قوانینی خاص می باشد و همچنین از مهم ترین نکاتی که برای نصب داربست وجود دارد در این است که باید کارگران را بیمه کنند تا اگر اتفاقی افتاد جان آن ها در خطر نیفتد. گروه صنعتی ثامن تجارت از دسته فروشندگان مستیقم و بدون واسطه در زمینه فروش آهن آلات ساختمانی می باشد که قیمت لوله داربست تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که در زمان خرید لوله داربست، لوله مانیسمان، لوله گالوانیزه، لوله درزدار و… باید بدان توجه داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه