مشاوره و فروش
02191003181

ناودانی چیست؟ انواع ناودانی، مشخصات و کاربرد های آن

852350 image1622014201 3
3 اردیبهشت 1402
7 بازدید

در مقاله زیر به تعریف ناودانی و انواع آن و همچنین فرآیند تولید آنها پرداختیم. جهت آشنایی با این مقطع فولادی و انواع استاندارد آن، برای خرید بهتر دانشنامه ای که از سوی کارشناسان ثامن تجارت در این زمینه تهیه شده را مطالعه فرمایید. همچنین می توانید قیمت انواع ناودانی را در وب سایت ثامن تجارت مشاهده فرمایید.

ناودانی چیست؟

معنای ناودانی بر حسب واژه انگلیسی channel beam به معنای آبراه می باشد. در اینجا منظور از ناودانی یکی از مقاطع فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز می باشد که از نوع پروفیل های باز محسوب می شود. سطح مقطع ناودانی به شکل U انگلیسی می باشد که از دو بال افقی متصل به یک جان عمودی تشکیل شده است.

انواع استاندارد ناودانی:

اغلب ناودانی های تولید شده بر اساس استاندارد اروپایی DIN_1026 می باشد. ناودانی های تولید شده بر اساس این نوع استاندارد به 2 دسته تقسیم می شود:

  • ناودانی UPE یا UAP: ناودانی با بال های موازی و سطح مقطع U شکل
  • ناودانی UNP یا UPN: ناودانی با بال های مخروطی و سطح مقطع C شکل، به صورتی که ضخامت بال ها در ابتدا نازک تر و تا رسیدن به جان ناودانی ضخیم تر می شود.

Z1VSZy2fEv6efuKiNKWkc19yJfDMY5zCJHMWVAglانواع ناودانی از لحاظ وزنی و کاربرد های آن:

ناودانی ها باز لحاظ وزن به دو نوع ناودانی سبک و ناودانی سنگین تقسیم بندی می شوند:

ناودانی سبک: ناودانی های سبک به ناودانی گفته می شود که وزن آنها از وزن درج شده در جدول اشتال پروفیل ناودانی پایین تر می باشد. اغلب ناودانی های سبک تولید شده، از کشور های روسیه و ایران می باشد. استفاده از آن ها در مواردی کاربرد دارد که فشار زیادی بر آنها وارد نیست مانند ساخت اتاق کامیون، ساخت چهارچوب، ترمیم و بازسازی بناها و … . استاندارد به کار رفته در این نوع پروفیل استاندارد روسی Gost8240

ناودانی سنگین: ناودانی های سنگین طبق استاندارد UNP و منطبق بر وزن جدول اشتال پروفیل ناودانی می باشد و اغلب کاربرد آن ها در سازه ها جهت ساخت تیرها، ستون و خرپا می باشد. ناودانی های سنگین منطبق بر استاندارد اروپایی DIN1026 می باشد.

انواع ناودانی از لحاظ شکل ظاهری:

ناودانی ها از لحاظ شکل ظاهری به 2 دسته ساده و مشبک تقسیم بندی می شود:

  • ناودانی ساده: رایج ترین نوع ناودانی در این دسته می باشد که در سایز های 8 تا 16 و در ارتفاع 30 الی 400 میلیمتر موجود می باشد.
  • ناودانی مشبک: ناودانی مشبک دارای حفره و شیارهایی روی آن می باشد که از ورق گالوانیزه گرم تولید شده و در مواردی مانند ساخت قفسه، اجاره سازه های فولادی سبک و … کاربرد دارد.

انواع ناودانی از لحاظ شیوه تولید:

فرآیند تولید ناودانی به دو صورت پرسی و فابریک صورت می گیرد:

  • ناودانی فابریک: ناودانی های فابریک از نورد گرم شمش حاصل می شود. بعد از رسیدن شمش به دمای مورد نظر بر اساس نوع غلتک ها و طریقه چینش آن ها به صورت C یا U درمی آید.
  • ناودانی پرسی: ناودانی های پرسی حاصل انجام عملیات خمکاری به روی تسمه یا ورق های آهنی می باشند. ناودانی های پرسی در مقایسه با ناودانی های فابریک دارای کیفیت پایین تر و همچنین قیمت ارزانتری می باشد که هنگام خرید باید به آن توجه کرد. طریقه تشخیص آن نیز انهنا در زاویه های داخلی ناودانی می باشد.

جدول وزنی ناودانی:

جدول اشتال ناودانی به صورت زیر می باشد که وزن هر سایز منطبق بر ناودانی های UNP با استاندارد DIN1026 به صورت 6متری می باشد.

کارخانه های تولید کننده ناودانی:

فولاد شکفته مشهد: ناودانی های شکفته معمولا دارای وزن پایین تری نسبت به جدول اشتال ناودانی هستند. ناودانی های شکفته در سایز های 6، 8، 10، 12، 14 و 16 در طول 12 و 6 متر تولید می شوند.

  • آریان فولاد: ناودانی های با کیفیت آریان فولاد به صورت سبک و سنگین در طول 12 و 6 متر در سایزهای 10 الی 16 تولید می شود.
  • ناب تبریز: ناودانی های ناب تبریز در سایزهای 8 الی 16 در طول 12 و 6 متر تولید می شوند.

از دیگر کارخانه های تولید کننده ناودانی می توان به فولاد تهران، فایکو و صنایع فولاد توس اشاره کرد.

ناودانی اروپایی چیست؟

ناودانی های وارداتی اروپایی که در مقایسه با سایر ناودانی ها دارای وزن سنگین تر و ضخامت بیشتری می باشد، جهت مصارف صنعتی و خاص مورد استفاده قرار می گیرد. ناودانی های اروپایی در سایز های 4 و 5 به صورت 6متری و در سایزهای 6 الی 40 سانتی متر به صورت 12 متری موجود می باشد. امیدواریم از مقاله فوق که از سوی وب سایت ثامن تجارت تهیه گردیده بود راضی بوده باشید. با مطالعه دانشنامه فوق در رابطه با انواع ناودانی ، مشخصات و کاربرد آن ها آشنا شدید حال برای مطالعه دیگر دانشنامه های مرتبط به لیست دانشنامه های آهن آلات در سایت ثامن تجارت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه