مشاوره و فروش
02191003181

در خرید تیرآهن به چه نکاتی باید توجه شود؟

852350 image1622014360 4
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
4 بازدید

شما می توانید در این مقاله در رابطه با مشخصات تیرآهن، استانداردها و انواع آن و همچنین کاربرد تیرآهن ها در قسمت های مختلف یک سازه مطالعه کنید و اطلاعاتی که می بایست در هنگام خرید به آن توجه شود را دریافت کنید. همچنین می توانید قیمت روز انواع تیرآهن اصفهان و متفرقه را در وب سایت ثامن تجارت مشاهده فرمایید. تیرآهن (Girder)؛ یکی از مهمترین مقاطع فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز و صنعت می باشد و می توان آن را اساسی ترین پروفیل ساختمانی دانست. تیرآهن ها به طور کلی به دو شکل H و I در طول 12 متر تولید می شوند.

وظیفه تیرآهن در سازه:

وظیفه اصلی تیرآهن ها در سازه های مختلف تحمل تنش های حاصل از نیروی وارد شده (نیروهای برشی و لنگر خمشی) می باشد.

جنس تیرآهن:

جنس تیرآهن ها بر اساس استاندارد بین المللی می بایست ساخته شده از فولاد ST37 باشد.

کاربرد تیرآهن:

مهمترین کاربرد تیرآهن قرار گرفتن به عنوان ستون در ساختمان های اسکلت فلزی می باشد. استفاده آن در خرپاها، بیم در پوشش سقف ها، پل های لانه زنبوری و نعل درگاه ها از دیگر کاربرد های تیرآهن است.

منظور از جان تیرآهن و بال تیرآهن چیست؟

اگر به سطح مقطع تیرآهن نگاه کنیم (H) ، به این صورت است که دو ورق به صورت افقی در بالا و پایین یک ورق ضخیم تر قرار گرفته اند. ورق ضخیم قرار گرفته بین دو مقطع را جان تیرآهن و دو ورق افق را نیز بال تیرآهن می نامند.

فرآیند تولید تیرآهن:

یکی از شاخصه های مهم در کیفیت تیرآهن ها و ایجاد تفاوت بین آنها، روش تولید آنها می باشد. اصلی ترین مرحله ار فرآیند تولید، نورد گرم می باشد. که تقریبا برای تمام تیرآهن ها با سایز و استاندارد های مختلف یکسان است. مواد اولیه برای تولید تیرآهن شمشه یا همان بلوم (BLOOM) می باشد که بعد از مشخص شدن سطح مقطع شمشه با توجه به محصول مورد نظر، وارد کوره شده و بعد از رسیدن به دمای حدود 110 درجه سانتی گراد، می بایست از 3 قفسه نورد ابتدایی، میانی و پایانی عبور کند تا شکل نهایی حاصل شود.

انواع استاندارد تیرآهن:

تیرآهن INP؛ این نوع تیرآهن طبق استاندارد رویسیه و چین در ارتفاع 80 الی 600 میلیمتر تولید می شوند. بال ها در تیرآهن INP شیبدار هستند به طوری که در ابتدای تیرآهن بال ها نازکتر و به مرور تا اتصال به جان تیرآهن ضخامت بال ها ببیشتر می شود.

تیرآهن IPE؛ تیرآهن های معمولی طبق استاندارد اروپا و ایران در سایز های 80 الی 600 میلیمتر تولید می شوند. تیرآهن IPE به صورت I شکل با ضخامت بال ثابت پر مصرف ترین تیراهن می باشد. در این نوع تیرآهنطول بال ها نصف طول جان تیرآهن می باشد.

تیرآهن IPB؛ تیرآهن های بال پهن یا همان هاش (H) در ارتفاع های 100 الی 1000 میلیمتر تولید می شوند. در این نوع تیرآهن طول بال ها برابر با طول جان تیرآهن می باشد.

برای هر سایز هاش معمولا دو نوع هاش سبک(IPBL) و هاش سنگین(IPBV) وجود دارد.

سایزهای مختلف تیرآهن چگونه نام گذاری می شوند؟

برای نمایش و نام گذاری تیرآهن ها از ارتفاع آنها به سانتی متر استفاده می شود به طور مثال منظور از تیرآهن 18، تیرآهن معمولی(IPE) می باشد به ارتفاع 18 سانت. در نقشه ها نیز از علامت اختصاری در کنار ارتفاع تیرآهن استفاده می شود: IPE18

جدول وزنی تیرآهن:

وزن تیرآهن ذوب آهن اصفهان با وزن تیرآهن های IPE استاندارد مطابقت می کند که در جدول زیر مشاهده می کنید. برای برخی از کارخانه های دیگر مانند فایکو ، اهواز، ماهان، کرمانشاه و …وزن تیرآهن ها متفاوت می باشد و اغلب دارای دو نوع سبک و سنگین می باشند.

انواع تیر در سازه های فلزی:

تیرها در سازه های فولادی با توجه به وظیفه ای که بر عهده دارند شامل موارد زیر می شوند:

تیرآهن اصلی (شاهتیر)؛ برای تیر هایی که وظیفه شاهتیر را دارند از تیرآهن های معمولی به صورت جفت یا تک (با توجه به میزان فشار وارد شده)، تیرآهن های معمولی با ورق تقویتی به روی بال تیرآهن و تیرآهن هاش استفاده می شود. شاهتیر عضو باربر اصلی در سقف می باشد و وظیفه آنها انتقال بارهای وارد از تیرچه به ستون می باشد.

  • تیر فرعی (تیرچه)؛ تیر سبکی می باشد که وظیفه آن انتقال بار سقف به شاهتیرها می باشد.
  • نعل درگاهی؛ تیری که در بالای درگاه ساختمان(قسمت فوقانی در یا پنجره) قرار می گیرد.
  • تیرهای لبه ای(کناری)؛ این تیرها که نقش کلاف بندی ساختمان را دارند در پیرامون ساختمان قرار گرفته و وظیفه آنها تحمل بار سقف و دیوارها می باشد.
  • لاپه (پرلین)؛ تیری است که از نیم رخ های سبک(Z یا I) برای پوشش سقف یا دیوار به کار می رود.

تیرآهن های لانه زنبوری:

تیرآهن های لانه زنبوری جزء استانداردهای تیرآهن به حساب نمی آیند و از عملیات بریدن و جوش دادن تیرآهن معمولی و تکمیل آن به شکل لانه زنبوری(شش ضلعی) بدست می آیند که به آنها تیرآهن شبکه نیز گفته می شود. مقاومت تیرآهن لانه زنبوری نسبت به سایر تیرآهن ها کمتر می باشد اما برای اعضای مهاربندی و اتصال به تیر اصلی بسیار مناسب است.

راهنمای خرید تیرآهن(نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان):

تیرآهن اصفهان دارای بالاترین کیفیت و استاندارد از میان تولیدات داخلی می باشد که دارای آرم حک شده ESCO به روی هر دو متر از بال آن می باشد. در مواقعی که نیاز به دوبل شدن تیرآهن می باشد ، بهتر ست از تیر ذوب آهن استفاده شود زیرا دارای پیکره یکپارچه در تمام طول تیرآهن می باشد. نکته دیگر در رابطه با سایر تیرآهن ها همانطور که پیش تر اشاره شد، توجه به وزن آنها می باشد. اغلب تیرآهن ها متفرقه دارای دونوع سبک و سنگین می باشند مانند تیر 14 کرمانشاه یا ماهان که هنگام خرید باید قید شود.

تیرآهن نرمال:

تیرآهن ها به طور معمول به صورت فابریک ، 12 متری تولید می شوند. به شاخه های کمتر از 12 متر اصطلاحا تیر نرمال گفته می شود که با توجه به موارد استفاده در متراژهای مورد نظر تهیه می شوند. در بین تیرآهن های نرمال نیز، اصفهان دارای بالاترین کیفیت می باشد اما تیرآهن نرمال سایر کارخانه های اهواز ، یزد ، فایکو ، ماهان و … نیز موجود می باشد. امیدواریم که از مقاله فوق که از سوی گروه ثامن تجارت تهیه گردید ، راضی بوده باشید. اکنون پس از مطالعه مطالب فوق با استانداردها، مشخصات، ویژگیها و انواع تیرآهن از کارخانه های مختلف آشنا شدید که می توانید در هنگام خرید از آنها استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه