مشاوره و فروش
02137163

بولت و مهره چیست و چه تفاوتی دارند؟

Bolt and nut 01 2
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
18 بازدید

بولت‌ها اتصال دهنده‌های رزوه‌ای با رزوه‌های خارجی بوده که با مهره‌ها به دلیل داشتن رزوه داخلی جفت می‌شوند. در ضمن سایز و وزن بولت و مهره متفاوت بوده و در واقع مهره بزرگ‌تر از بولت است. در حال حاضر صنایع گسترده‌ای نیاز به خرید این دو محصول برای تکمیل فرایند کار خود دارند که می‌توانند برای خرید بولت و مهره از کارشناسان فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت کمک بگیرند.

بولت چیست؟

بولت‌ها اجسام فلزی هستند که از یک تنه استوانه‌ای با شیارهایی شبیه شیارهای موجود در داخل مهره به وجود می‌آیند. علاوه بر این ساقه رزوه‌ای، یک جریان رو به جلو نیز وجود دارد که به نگه داشتن بست کمک می‌کند.

یک پیچ به سوراخی در رزوه دایره‌ای یک مهره می‌رود، یعنی جایی که شیارهای پیچ کاملاً با شیارهای مهره مطابقت دارند. سپس با سرعت چرخش، مهره قادر است بولت را به سمت بالا حرکت دهد. پیچ از بیرون رزوه شده و ممکن است رزوه‌ای یا نیمه رزوه‌ای باشد. به طور کلی طبق سایز بولت و مهره، اندازه بولت در مقایسه با مهره بزرگ‌تر است. برای آشنایی بیشتر با «بولت چیست» روی لینک بزنید.

بولت

مهره چیست؟

مهره‌ها نوعی اتصال دهنده است که دارای سوراخ رزوه ای است که با ترکیب پیچ و مهره استفاده می‌شود. بولت و مهره با ترکیبی از اصطکاک‌های رزوه‌ای، کشش جزئی پیچ و فشرده‌سازی قسمتی که قرار است به هم وصل شوند، به یکدیگر متصل می‌شوند. مهره ها با مکانیزم قفل متفاوتی عرضه می‌شوند که از شل شدن در اثر لرزش قطعات ماشین یا قطعاتی که به هم متصل شده اند، جلوگیری می‌کند. از ویژگی‌های مهره‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آن‌ها عمدتا دارای مقطع دایره‌ای هستند.
  • مهره‌ها دارای رزوه‌های داخلی هستند تا به راحتی روی پیچ محکم شوند.
  • اندازه آن‌ها در مقایسه با پیچ کوچک است.
  • مهره‌ها نیروهای فشاری را تجربه کرده و این تنش فشاری است که منجر به شکست آن می‌شود.

انواع مهره‌ها

در بیشتر مواقع مهره، صرف نظر از نوع آن‌ها، شش شکل هستند. این به این دلیل است که شش طرف چرخش را آسان می‌کند و فقط یک ششم چرخش طول می‌کشد تا مهره به موازی صاف بعدی برسد. البته اشکال دیگری نیز موجود است که برای نیازهای خاص استفاده می‌شود. برخی از انواع این محصول به قرار زیر است:

  1. مهره فلنج: فلنج وظیفه واشر را دارد و بار را به طور مساوی توزیع می کند. معمولاً در بخش خودرو روی اگزوز استفاده می شود.
  2. بال: بال‌های جانبی سفت کردن و برداشتن سریع و آسان با دست را امکان پذیر می‌کند. به همین دلیل در صورت وجود ارتعاش نباید از آن استفاده کرد.
  3. مهره کلاهک: نامگذاری آن به دلیل شکل سر آن بوده که به شکل بلوط است. مهره‌های کلاهک در تمام صنایع استفاده می‌شود و همچنین در برابر لرزش مقاومت می‌کند.
مهره

 

تفاوت بولت و مهره 

ردیف مهره بولت
1 مهره نوعی اتصال دهنده است که همیشه با پولت استفاده می شود. بولت یک اتصال دهنده استوانه‌ای جامد است که با مهره استفاده می شود.
2 مهره‌ها استوانه‌های دایره‌ای توخالی با مقطع دایره‌ای هستند. بولت استوانه‌های جامد با مقطع دایره‌ای هستند.
3 آن‌ها به عنوان یک اتصال دهنده در ترکیب با بولت استفاده می شوند. در ترکیب از مهره برای بستن مواد استفاده می‌شود.
4 مواد مورد استفاده برای ساخت معمولا فولاد کربنی است که با روی پوشش داده شده است این ماده به طور کلی برای ساخت فولاد با عیار بالا با درصد زیادی از نیکل و کروم استفاده می‌شود.
5 پیش رو ندارند. آن‌ها به سفت شدن و شل شدن هدایت می‌شوند.
6 مهره‌ها نیروهای فشاری را بر روی خود تجربه می‌کنند و معمولاً در اثر تنش‌های فشاری از بین می‌روند. بولت نیروهای کششی را روی آن تجربه می‌کنند و در اثر تنش‌های کششی از کار می‌افتند.
7 شی فلزی کوچک با سوراخ رزوه‌ای. یک ساقه استوانه‌ای رزوه‌دار در جلو وجود دارد.
8 نیروی درگیر نیروهای فشاری را تجربه می‌کند. نیروی درگیر نیروهای کششی را تجربه می کند.
9 مهره دارای رزوه داخلی است. پیچ دارای رزوه‌های خارجی است.
10 در سایز بولت و مهره، باید مهره‌ها بزرگ‌تر باشند. سایز آن از مهره کوچک‌تر است.
11 آن‌ها دارای مکانیزم قفل برای جلوگیری از شل شدن هستند. هیچ مکانیزم قفلی ندارند.

نتیجه گیری

همانطور که در این مطلب گفته شد مهره یک قطعه فلزی کوچک با شیار برش مارپیچی است که حول حفره‌ای در مرکز آن می‌چرخد، در حالی که بولت یک قطعه فلزی بوده که بدنه آن یک ساقه گرد است و به یک انتهای آن رزوه می‌شود. بولت‌ها اندازه‌های مختلف داشته در حالی که مهره‌ها اندازه استاندارد دارند. از این رو قیمت بولت 16، 32 و … متفاوت است و شما توانسته برای استعلام قیمت بولت پیچ و مهره با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

منبع: www.mechanicalbooster.com

مطالب مرتبط