مشاوره و فروش
02191003181

viton چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

What is viton 01 2
3 اردیبهشت 1402
41 بازدید

viton چیست؛ وایتون یکی از سخت‌ترین فلوئوروالاستومرها در جهان است که در برخی از سخت‌ترین محیط‌ها، جایی که دمای بالا و فعل و انفعالات شیمیایی رایج است، استفاده می‌شود. خرید اورینگ وایتون به دلیل عملکرد بالا و دوام عالی، یک انتخاب مناسب برای بسیاری از کاربردهای تخصصی است. شما در صورتی که نیاز به خرید وایتون دارید، توانسته با مشاوران فروشگاه آنلاین ثامن تجارت مشورت نمایید.

viton چیست؟

وایتون یک الاستومر فلوروپلیمر و ترکیب لاستیک مصنوعی است که با نام تجاری DuPont شناخته می‌شود. این محصول لاستیک هیدروکربنی فلورینه با قابلیت های شگفت انگیز بوده که برای مقاومت در برابر چالش برانگیزترین محیط ها طراحی شده است.محبوبیت Viton به حدی است که به یک اصطلاح فراگیر برای فلورولاستومرها (FKM) تبدیل شده است. متریال وایتون باعث ایجاد حلقه‌های بسیار قابل اعتماد و همه کاره «اورینگ وایتون» می‌شود.

ترکیب شیمیایی Viton شامل پیوندهای قوی کربن و فلوئور و سایر ترکیبات فلوئوروالاستومر بوده که موجب ایجاد خاصیت مقاومت در برابر حرارت و اکسیداسیون می‌شود. محدوده دمایی وایتون از -45 درجه سانتیگراد تا 204 درجه سانتیگراد است که آن را برای کاربردهای با دمای بالا، مانند کاربردهای صنعت نفت و گاز، ایده آل می‌کند.

برای اطلاع از «تفاوت وایتون و سیلیکون» روی لینک آبی رنگ بزنید.

مزایای viton چیست؟

  • در مقایسه با سایر الاستومرها، Viton بهتر توانسته در برابر دمای بالا مقاومت کند، در حالی که به طور همزمان خواص مکانیکی خوب خود را حفظ می‌کند.
  • مقاومت در برابر روغن و مواد شیمیایی داشته و تحت تأثیر دماهای بالا قرار نمی‌گیرند.
  • ترکیبات و مواد اولیه وایتون زمانی که در معرض دمای 204 درجه سانتیگراد تا دمای 316 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرند، به طور قابل ملاحظه‌ای الاستیک باقی می‌مانند.
  • گریدهای Viton نسبت به سایر الاستومرهای غیر فلوئوردار در برابر تخریب ناشی از طیف گسترده‌تری از مواد شیمیایی و سیالات – از جمله روغن‌ها، سوخت‌ها، روان‌کننده‌ها و بیشتر اسیدهای معدنی- مقاومت می‌کنند.
  • اورینگ وایتون با نفوذپذیری کم خود در برابر چنین طیف گسترده ای از مواد، عملکرد فوق العاده خوبی را در سوخت‌های اکسیژن دار خودرو ارائه می‌دهد.
  • وایتون fkm مقاومت خوبی در برابر فشرده سازی نشان می‌دهند، حتی در دماهایی که سایر الاستومرهای غیر فلورینه را شکننده می‌کند.
  • همچنین به ویژه در برابر اکسیداسیون اتمسفر، خورشید و شرایط آب و هوایی مقاوم است.
  • علاوه بر این، Viton دارای خواص الکتریکی خوب در کاربردهای ولتاژ پایین و فرکانس پایین است.
مزایای viton

انواع گرید لاستیک FKM موجود در بازار

وایتون‌ها دارای سه گرید و دسته‌بندی اصلی و چند دسته فرعی هستند که هر کدام ویژگی، مشخصات و کاربرد مختص به خودشان را دارند. در ادامه از مقاله viton چیست، شما را با آن آشنا می‌کنیم.

GRID A

از پرکاربردترین و به صرفه‌ترین گرید وایتون نوع A است که در صنایع خودروسازی و هوافضا کاربرد دارد. متریال وایتون در این گرید 66 درصد فلوئور است.

GRID B

قثیمت وایتون گرید B به دلیل دارا بودن 68 درصد فلوئور گران‌تر از گرید A بوده و در صنایع الکترونیک و شیمیایی استفاده دارد.

وایتون گرید F

در ساختار گرید f، 70 درصد فلوئور است و در سوخت اتومبیل اکتان بالا همراه اکسیژن، اسید معدنی، آب و بخار کاربرد دارد.

انواع وایتون

کاربرد وایتون

وایتون‌ها با توجه به نوع گرید دارای کاربردهای گوناگونی هستند. به عنوان مثالViton درجه A دارای 66 درصد فلوئور است و بیشتر در برای تولید اورینگ و مهر و موم استفاده می‌شود. گرید B  مقاومت سیال بهتری را ارائه داده و Viton F به ویژه برای مقاومت در برابر نفوذ سوخت خوب است.

به طور کلی این محصول یک ماده بادوام برای ساخت حلقه‌های O-ring، واشر و مهر و موم است. لوله Viton نیز در خودروها و سایر کاربردهای سوخت حمل و نقل که شامل غلظت بالای بیودیزل است، استفاده می‌شود.  کاربرد وایتون در صنایع زیر به خوبی مشهود است:

  1. خودروسازی
  2. پردازش شیمیایی
  3. نفت و گاز
  4. ماشین آلات سنگین
  5. ساخت لوازم خانگی
  6. هوافضا.

نتیجه‌گیری

اورینگ وایتون از جمله لاستیک مصنوعی و الاستومر فلوئور پلیمر بوده که به دلیل آب‌بندی خوب در تولید اورینگ و محصولات قالب‌گیری یا اکسترود شده کاربرد دارد. لاستیک FKM در انواع گرید A، B و F دارای استحکام بالا، سختی بالا و مقاومت شیمیایی است و از این رو استفاده از آن در صنایع گوناگون بسیار رایج است. حال که با viton چیست، آشنا شدید با توجه به نوسانات ارزی، تحریم‌ها، میزان عرضه و تقاضا و … نرخ این محصول متغییر بوده و از این رو شما برای اطلاع از قیمت وایتون توانسته با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه