مشاوره و فروش
02191003181

اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه و مراحل اجرای آن

metal frame of the two story building 1
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
196 بازدید

اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه باید دارای مقاومت و استحکام لازم بوده و در عین حال برای هزینه‌های نهایی پروژه مقرون به صرفه باشد. اسکلت فلزی قاب و چهره سازه بوده که نسبت به اسکلت‌بندی‌های دیگر مقاومت بهتری دارد. قابلیت شکل‌دهی، استفاده برای سازه‌های بزرگ، نیاز به مدت زمان کم برای اجرای آن و … از ویژگی‌هایست که موجب محبوبیت اجرای اسکلت‌های فلزی برای ساختمان دوطبقه در برابر دیگر نوع اسکلت‌ها شده است. برای اجرای این نوع اسکلت، صفحه ستون مهم‌ترین جز آن بوده که شما برای خرید صفحه ستون باکیفیت توانسته با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

image165682977112

ابعاد اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

همانطور که در بخش ابعاد ستون ساختمان دو طبقه بیان شد، تعیین این مورد باید توسط مهندسان و طراحان یک پروژه عمرانی و تقریبا پیش از شروع ساخت و ساز انجام شود. آن چه که باید برای این کار مورد توجه قرار بگیرد، ضخامت، وزن و طول و عرض یک صفحه ستون است. اگر می خواهید تا در مورد موضوع ستون مناسب برای ساختمان دو طبقه اطلاعات بیشتری به دست آورید، بخش های بعدی را با دقت دنبال نمایید.

اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه به نقل از ویکی پدیا:

سُتون عضوی از سازه است به شکل عمودی که معمولاً برای انتقال و حمل بار سازه‌های بالایی به سازه‌های زیرین ایجاد می‌شود. سازه‌های مهندسی با هدف مشابه عبارتند از تاق و فرسب. البته ستون ممکن است وزن هیچ سازه‌ای را تحمل نکند و تنها برای زیبایی باشد. در مهندسی سازه، ستون به عضوی گفته می‌شود که نیروی فشاری را تحمل کند؛ بنابراین در ستون‌ها، بحث کمانش مطرح و عاملی تعیین‌کننده‌است. رفتار کمانشی ستون با پارامتری بنام ضریب لاغری (KL/r) تعریف می‌شود

جدول استاندارد ستون فلزی برای یک طبقه به شرح زیر می باشد:

نامابعادواحدنوعقیمت (ریال)نمودار
ورق 8 میلطبق سفارشکیلوگرمصفحه ستونتماس بگیریدنمایش
ورق 10 میلطبق سفارشکیلوگرمصفحه ستونتماس بگیریدنمایش
ورق 12 میلطبق سفارشکیلوگرمصفحه ستونتماس بگیریدنمایش
ورق 15 میلطبق سفارشکیلوگرمصفحه ستونتماس بگیریدنمایش
ورق 20 میلطبق سفارشکیلوگرمصفحه ستونتماس بگیریدنمایش
ورق 25 میلطبق سفارشکیلوگرمصفحه ستونتماس بگیریدنمایش
ورق 30 میلطبق سفارشکیلوگرمصفحه ستونتماس بگیریدنمایش
ابعاد اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

مراحل اجرای اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

بهتر است تا کمی هم در مورد اسکلت بندی این ساختمان صحبت کنیم. به طور کل مراحل اسکلت بندی یک ساختمان و طبقه چه فولادی باشد و چه بتنی، به صورت زیر انجام می گیرد:

image165682987321

  1. گودبرداری: درصورتی که ساختمان زیر زمین داشته باشد، گودبرداری با حجم بیشتری انجام می شود. در حین اجرای این مرحله نمونه برداری و آزمایشاتی روی خاک انجام می شود.
  2. بتن ریزی: نتیجه انجام بتن ریزی، ایجاد سطحی صاف و یکدست جهت استفاده به عنوان زیربنای ساختمان می باشد. این مورد بر روی مستحکم بودن ساختمان، تاثیر مستقیم و زیادی دارد.
  3. آرماتوربندی: در هر ساختمان های این مرحله انجام شده تا زمینه تعیین محل دقیق صفحه ستون ها و خودِ ستون ها فراهم شود.
  4. قرارگیری صفحه ستون ها روی آرماتورها و بتن ریزی لابه لای این صفحه ها یا بیس پلیت ها از مهم‌ترین مراحل اجرای اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه می‌باشد.
  5. هواگیری صفحه ستون: این کار یعنی ریختن بتن بین صفحه ستون ها به طوری که فضای خالی در زیر صفحات باقی نماند که در ابعاد ستون ساختمان دو طبقه بسیار موثر است.
  6. اجرای ستون و کار گذاشتن تیرآهن ها
  7. تیرچه ریزی: عملیاتی به منظور قرارگیری سقف و کف ساختمان بر روی تیرها
  8. برپا سازی اسکلت فلزی و ستون ساختمان دو طبقه، اجرای باربندها و راه پله جهت ارتباط دهی بین طبقات

وزن اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

ممکن است ساختمان مورد نظر ما به دو صورت ساخته شده باشد. یا اسکلت بندی این ساختمان از فلز است و یا از بتن. اگر با اسکلت بندی فلزی در ساختمان دو طبقه سر و کار داشته باشیم، به طور کلی به جز وزن آرماتور سقف، به ازای هر متر مربع از سازه به 40 تا 70 کیلوگرم آهن آلات نیاز داریم. در حالی که اگر شرایط یکسان و اسکلت ساختمان بتنی باشد، در هر متر مربع، به 35 تا 60 کیلوگرم از آهن آلات نیاز خواهد بود. این مورد مروبط به وزن تیرآهن و به طور عمده به وزن و ابعاد صفحه ستون برای دو طبقه مرتبط می باشد.

اجرای اسکلت فلزی برای ساختمان دو طبقه

اهمیت تعیین ابعاد ستون فلزی برای دو طبقه 

اگر شما بتوانید حتی به صورت حدودی ابعاد و میزان تجهیزات و تیرآهن های مورد نیاز در اجرای یک ساختمان دو طبقه را تخمین بزنید، به احتمال زیاد توانسته اید هزینه تمام شده پروژه را پیش بینی کنید.علاوه بر این باید توجه کنید که قیمت این تجهیزات به صورت روزانه در حال نوسان است و به دست آوردن میزان دقیق هزینه ها در ابتدای پروژه کار زیاد ساده ای نبوده و در حالت واقعی امکان ناپذیر است. در حین خرید تیرآهن ها نباید تنها به بررسی قیمت ها اکتفا کرد. چرا که یک سازه قدرتمند و با دوام، استفاده از تیرآهن ها و ستون مناسب برای ساختمان دو طبقه و با کیفیت را می طلبد.

رابطه ابعاد و اتصالات صفحه ستون ساختمان دو طبقه

تعیین ابعاد ستون و اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه به نوع اتصالات صفحه ستون ها به شدت وابسته است. همانطور که در مقالات دیگر وب سایت ثامن تجارت هم بیان شده، به طور کل دو نوع اتصال برای صفحه ستون در نظر گرفته می شود.

  • اتصالات گیردار که در آن ها نیاز است تا ضخامت صفحه ستون بالا بوده تا به عدم چرخش و ثابت ماندن آن در جای خود کمک کند.
  • اتصالات مفصلی که در ساختمان های با چندین طبقه انجام می گیرد. در این نوع اتصالات ابعاد صفحه ستون مانند ضخامت بالای آن با توجه به نیروی کششی بین صفحه و تیرآهن که توسط فونداسیون کاهش می یابد، قابل اغماض است.

نتیجه گیری

امروزه به دلیل مزایای اسکلت فلزی همچون: قابلیت شکل‌پذیری، مقاومت در برابر عوامل محیطی، کمتر بودن وزن سازه و … بیشتر به کار گرفته می‌شوند. برای اجرای آن باید بعد از طراحی اقدام به ساخت پایه و فونداسیون با توجه به تحمل خاک کرده و سپس ستون‌های فلزی را در آن قرار دارد. پس اگر شما برای اجرای اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه به صفحه ستون نیاز داشتید، توانسته با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

1.مهم ترین بخش ساختمان دو طبقه چیست؟

قرارگیری صفحه ستون ها روی آرماتورها و بتن ریزی لابه لای این صفحه ها یا بیس پلیت ها.

2.ابعاد اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه چقدر است؟

برای بدست اورد ایعاد صفحه ستون به مواردی چون ضخامت، طول، عرض و وزن ستون نیاز داریم.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه